• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Series » Niet te geloven! De Linji Lu

close-up van de penseur van Rodin waar allemaal gedachten uitkomen

Niet te geloven! De Linji Lu

Integrale vertaling van de Linji Lu door Hans van Dam.

De Linji Lu is nu ook te koop als paperback.

De Linji Lu is nu ook te lezen op NietWeten.nl.

Wat is de Linji Lu?

De Linji-lu (Linji-yulu, Rinzai-roku) is een verzameling van zestig preken en zestig koans toegeschreven aan de legendarische chanmeester Linji Yixuan (Linji Huizhao, Lin-chi I-hsüan, Rinzai Gigen). De Linji-lu is van grote invloed geweest op de verdere ontwikkeling van chan in China en ligt ten grondslag aan een van de twee grote zentradities van Japan (rinzai).

De preken en koans van de Linji Lu relativeren boekenwijsheid en bieden een alternatief voor het traditionele boeddhistische pad van levens lang studeren en praktiseren.

De Linji Lu wordt in Azië al duizend jaar steeds opnieuw vertaald en krijgt ook in het westen steeds meer fans. Veel Nederlandse zenleraren laten zich door de woorden van de Linji Lu inspireren en er worden regelmatig studiebijeenkomsten over Meester Linji gehouden.

Liefhebbers van Linji hebben al te lang genoegen moeten nemen met antiquarische of buitenlandse vertalingen. Met ‘Niet te geloven! de Linji Lu’ is er eindelijk een versie in hedendaags Nederlands. Een die zich nu eens niet angstvallig aan de letter houdt, om des te beter recht te kunnen doen aan de samoeraigeest van de oorspronkelijke tekst.

Want Nietzsche mag dan de filosoof met de hamer zijn, Linji is de zenmeester met het zwaard. De Boeddha is dood, leve de Boeddha!

Wie durft?

(Lees verder onder de afbeelding.)

Voorplat van Niet te geloven! De Linji Lu.

 

Recensie door NBD Biblion

In dit boek zijn zestig preken en zestig koans (dialogen gericht op het oproepen van vraagtekens bij de toehoorders) bijeengebracht die worden toegeschreven aan de Chinese zenmeester Linji (overleden in 866).

De kern van zijn leer (uitgesproken in klare, directe en onopgesmukte taal) is ‘je niets laten wijsmaken en niemand iets wijsmaken – stilzitten is geen kunst, op eigen benen staan – daar komt het op aan!’

Het gaat in deze zentoespraken niet over overdraagbare wijsheid maar juist over ‘wijsheid voorbij alle wijsheid’, over ‘weten zonder weten’ of ‘niet-weten’, vandaar de ondertitel van dit boek.

Bevat woord vooraf, inleiding en verantwoording van de auteur, waarbij onder meer wordt toegelicht dat het boek gebaseerd is op uitsluitend Engelse vertalingen en een vrije hertaling is, zoals bijvoorbeeld merkbaar in de aangebrachte variatie in aanspreekvorm van de lezer.

Getekende omslag van zwarte en rode figuurtjes in de vorm van De Denker van Rodin.

Prikkelend en uitdagend vertaald zenmeesterwerk, dat velen zou kunnen inspireren tot het doorzien van alle leerstelligheid.

Als serie verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Drs. J.A.M. Hendriks

Mevrouw Hendriks is ontwikkelingspsycholoog en recensent voor NBD Biblion van boeken over oosterse religies.

De Linji Lu als serie in het Boeddhistisch Dagblad

Van de Linji Lu bestaan twee edities. De eerste editie is als serie verschenen in het Boeddhistisch Dagblad en vanaf heden, 5 februari 2019, niet langer in deze krant te lezen.

Vanaf november 2018 verschijnt de tweede editie als serie in de krant, de 8 inleidende artikelen op achtereenvolgende zondagen, de 60 preken en de 60 koans op zaterdagen en zondagen en de 4 uitleidende artikelen weer op zondag.

Inleiding

Woord vooraf
Wat is de Linji Lu?
Wie is Linji?
Waarom je de Linji Lu gelezen moet hebben

Preken

Preek 1 – Je hoeft nergens heen
Preek 2 – De trikaya is drie keer niks
Preek 3 – Geloof niets en je doorziet alles
Preek 4 – Verlichting en nirwana zijn stalpalen voor ezels
Preek 5 – Doe niet zo moeilijk
Preek 6 – Boeddha is een woord
Preek 7 – Kijk overal doorheen
Preek 8 – Wijzen weten niet beter
Preek 9 – Geen Boeddha zonder Mara
Preek 10 – Allemaal hersenspinsels

Preek 11 – Doorzie de dharma’s
Preek 12 – Uitzicht komt vanzelf naar je toe
Preek 13 – Boeddha’s ontstaan uit wantrouwen
Preek 14 – De ware mens is zonder rang
Preek 15 – Zie in dat de leer leeg is
Preek 16 – De vier elementen zijn illusies
Preek 17 – Er is geen Manjushri en geen berg Wutai
Preek 18 – De leer is geen beroep
Preek 19 – De ware wegloper staat voor niets
Preek 20 – Laat lopen en alles marcheert

Preek 21 – Voorouderlijke verzinsels
Preek 22 – Oefening baart karma
Preek 23 – Laat je niets wijsmaken
Preek 24 – Schijt aan het verleden
Preek 25 – Je zoekt een doel voor je zoektocht
Preek 26 – De geest en de Geest zijn illusies
Preek 27 – De Boeddha is dood
Preek 28 – Een boeddha is zonder kenmerken
Preek 29 – Een boeddha laat zich niet beetnemen
Preek 30 – Hemel en hel zijn maar namen

Preek 31 – Een boeddha is Oost-Indisch blind
Preek 32 – Maak er meteen een einde aan
Preek 33 – Hoed je voor de weetal
Preek 34 – Dood de Boeddha
Preek 35 – Op eigen benen
Preek 36 – Niet vasthouden aan gedachten
Preek 37 – Woorden zijn lijmstokken
Preek 38 – Bomen groeien niet tot in de hemel
Preek 39 – Kijken, niet aankomen
Preek 40 – Mijd de bluffers en de knoeiers

Preek 41 – Verlichting is een kwestie van doorzien
Preek 42 – De weg is geen parkeerplaats
Preek 43 – De buitencategorie is geen categorie
Preek 44 – Spiegelbeelden, luchtkastelen
Preek 45 – Ontbinding is de weg
Preek 46 – Blij zonder titel of pij
Preek 47 – De leer is geen verkleedpartij
Preek 48 – Letterknechten leven van lijken
Preek 49 – Geen leraar kan je erheen brengen
Preek 50 – Al je streven is zinloos

Preek 51 – Alle perfecties en oefeningen zijn leeg
Preek 52 – Nooit zag de Boeddha het licht
Preek 53 – Laat de Boeddha geen fopspeen zijn
Preek 54 – Vijf meesterlijke misdaden
Preek 55 – Geloof niets van wat ik zeg
Preek 56 – De Boeddha is een blok aan je been
Preek 57 – Maak er geen werk van
Preek 58 – Maak dat je wegkomt
Preek 59 – Grootspraak van kleinkunstenaars
Preek 60 – Je moet het zelf doorzien

Koans

Koan 1 – Van wie heb jij het?
Koan 2 – Welk oog is het ware?
Koan 3 – Waar is de mens die zich nooit laat kennen?
Koan 4 – Wat heb je ontdekt?
Koan 5 – Wat is de kern van de leer?
Koan 6 – Wie durft?
Koan 7 – Waar vind je het zwaard?
Koan 8 – Wat vind jij van dat geschreeuw?
Koan 9 – Wie is de gastheer, wie de gast?
Koan 10 – Wie komt het verst?

Koan 11 – Wie is het eerste thuis?
Koan 12 – Wie trekt er aan de touwtjes?
Koan 13 – Subject of object?
Koan 14 – Wat is de dharma ontvangen?
Koan 15 – Waarom tot morgen wachten?
Koan 16 – Waar kom jij vandaan?
Koan 17 – Bovennatuurlijk of oorspronkelijk?
Koan 18 – Dwaas of wijs?
Koan 19 – Wie is hier de ezel?
Koan 20 – Wat als het niet komt?

Koan 21 – Wanneer hoor je te buigen?
Koan 22 – Werelds of heilig?
Koan 23 – Snap jij het?
Koan 24 – Maakt het wat uit?
Koan 25 – Waarom dertig stokslagen?
Koan 26 – Lezen monniken soetra’s?
Koan 27 – Wat is een witte stier op een kale vlakte?
Koan 28 – Schreeuwen of slaan?
Koan 29 – Wat zoek je?
Koan 30 – Hoe groet je een meester?

Koan 31 – Waarom kwam Bodhidharma uit het westen?
Koan 32 – Waarom buig je niet?
Koan 33 – Wat is het ware gezicht van Guanyin?
Koan 34 – Wat is een schreeuw?
Koan 35 – Welkom of nietkom?
Koan 36 – Kwam Bodhidharma daarvoor uit het westen?
Koan 37 – Wat ben jij van plan?
Koan 38 – Heb jij een pij uit één stuk?
Koan 39 – Hoe lang gaat dit nog door?
Koan 40 – Waarom al die moeite?

Koan 41 – Wie is de wakkerste?
Koan 42 – Ben je nou al moe?
Koan 43 – Wie speelt hier toneel?
Koan 44 – Wat haal jij je allemaal in het hoofd?
Koan 45 – Wat is ontilbaar al weegt het niets?
Koan 46 – Hoeveel leerlingen heb jij?
Koan 47 – Ben jij al uitgeleerd?
Koan 48 – Waar ga jij heen?
Koan 49 – Wat wil jij bewijzen?
Koan 50 – Hoe sla je een slag zonder stok?

Koan 51 – Heb jij al wat opgestoken?
Koan 52 – Wat zit je nou te kniezen op je kussentje?
Koan 53 – Wat sta je daar te suffen?
Koan 54 – Heb jij nog wat te melden?
Koan 55 – Wat doen al die kaalkoppen hier?
Koan 56 – Waar is dat rondreizen goed voor?
Koan 57 – Wat moet dat hier?
Koan 58 – Waarvoor dient de tong?
Koan 59 – Wie denk jij dat je bent?
Koan 60 – Wat zou jij zeggen?

Verantwoording

‘Niet te geloven! De Linji Lu’ is een vrije hertaling
Interpretaties van de Linji Lu
Linji als lege filosoof
De indeling van de Linji Lu

Totstandkoming

Zen is geen leer
Hoe ik mijn voet verloor aan Portugal
Hoe ik bijna mijn rechten verkwanselde aan Asoka
Brand! Wat de Linji Lu doet met je verstand

Publicatiegeschiedenis

De eerste editie van Niet te geloven! De Linji Lu is in 2015 als serie gepubliceerd in het Boeddhistisch Dagblad (niet meer in te zien), de tweede editie in 2018/2019.

De eerste editie is als hardcover gepubliceerd in het najaar van 2015 (niet meer verkrijgbaar), de tweede editie als paperback in november 2018.

De tweede editie is inmiddels opgenomen in de collecties van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht, de Rijksuniversiteit Groningen en de Koninklijke Bibliotheek.

Boeddhistisch Dagblad over de eerste editie

Linji Lu- Het boek dat niet te bespreken is
Na 35 jaar weer een nieuwe Nederlandse hertaling van de Linji Lu
Winnaar bekend van verloting boek Hans van Dam
Het spook dat Linji heet
Nieuwe bulderaar in het BD

De eerste editie uit 2015 is op 5 februari 2019 door Hans van Dam uit het BD verwijderd.

Gesprekje tussen bejaarden over de Linji Lu: 'Laat je toch niet gek maken door die ouwe gekken!'
Cartoon van Ardan over de Linji Lu

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens