Meester Linji zei:

Wat wordt bedoeld met ‘de toestand waarin geest en Geest niet verschillen’?

Alleen al door die vraag te stellen, zadel je jezelf op met een geest en een Geest, en ontstaan er nieuwe vragen. Wat zijn de overeenkomsten tussen de geest en de Geest? Wat zijn de verschillen tussen de geest en de Geest? Wat zijn de verbanden tussen de geest en de Geest? Hoe kom je van de geest tot de Geest? Hoe voorkom je dat je terugvalt van de Geest in de geest? Vraag na vraag na vraag. Zo blijf je aan de gang.

Denkslaven, opgelet. Alle dingen in deze wereld en in alle volgende zijn leeg. Zoek naar hun essentie en je vindt haar niet. Zoek naar hun grenzen en je vindt ze niet.

Dingen blijken woorden en woorden blijken namen en namen blijken leeg. ‘Leeg’ is eveneens een woord en op zijn beurt leeg. Leeg als de zin ‘Alle dingen in deze wereld en in alle volgende zijn leeg.’ Wat hou je dan nog over?

Hoe is het in Boeddha’s naam mogelijk dat je nog steeds in loze namen gelooft! Als er al iets bestaat, dan afhankelijk van al het andere. Ik heb het niet alleen over de gewone dingen, maar net zo goed over verlichting, nirwana, verlossing, het drievoudige lichaam, afhankelijk bestaan, object, subject, wereld, geest, bodhisattvaschap en boeddhanatuur.

Zekerheid zoeken in afhankelijkheden maakt afhankelijk. De Boeddha is een fantoom. De patriarchen zijn dood. Zelfs de groeten kun je ze niet doen. De ‘Drie Voertuigen’ en de ‘Twaalf Afdelingen van het Onderricht’ – je kunt er niet eens je kont mee afvegen.

Zoek de Boeddha en je blijft geboeid. Zoek de patriarchen en je blijft gebonden. Bevrijding? Stelletje papkindjes! Zie je eerst maar van je moeder te ontdoen.

 

Voorplat van Niet te geloven! De Linji Lu.

 

 

 

Categorieën: Hans van Dam
Tags: , , , , , , , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu