• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Het lijden in de wereld

Taigu – Het lijden in de wereld

6 februari 2023 door Taigu

‘De wereld is rot, maar wij proberen hem beter te maken,’ sprak een vriend in de dharma onlangs monter tot Taigu, nadat deze vriend een boek had gelezen over de opkomst van Poetin, zijn regime, en de corruptie in en buiten Rusland.

Taigu moest terugdenken aan deze uitspraak, toen er vandaag twee christenvrienden aanbelden. ‘Bent u gelukkig?,’ vroegen zij. Taigu zuchtte eens en juist dat leek ze aan te moedigen. ‘Verlangt u niet naar een beter leven, nu of na de dood?,’ vroeg een van de twee, een inventieve jongeman. ‘Mag ik u een citaat voorlezen uit de bijbel?,’ vroeg hij. ‘Altijd,’ zei Taigu en de jongeman las een psalmtekst voor van de achterkant van een folder.

‘Zalig de armen van geest, want aan hen komt het koninkrijk Gods toe,’ antwoordde Taigu. ‘Ah, u kent de bijbel,’ sprak de jongeman verheugd. ‘Ja, ‘ zei Taigu. ‘Ik weet het niet zeker, maar ik houd er rekening mee dat er nieuw leven kan zijn na de dood, maar ook voordat wij geboren worden.’

Daar keken de vrienden in Jezus van op. ‘Dat staat niet in de bijbel,’ zei de jongeman. ‘Dat hangt er maar van af hoe je deze leest,’ antwoordde Taigu, verwijzend naar teksten over wedergeboorte in het evangelie van Johannes en de eerste brief van Paulus aan de Romeinen. ‘Bent u dan geen christen?,’ vroeg de jongeman. ‘Nee,’ zei Taigu, ‘wij zijn boeddhisten,’ per abuis sprekend namens zijn gezinsleden.

Na een korte discussie vertrokken de heren naar een volgend adres. Taigu sloot de voordeur, dacht even na, opende de deur weer en liep achter ze aan met in zijn hand de folder die ze bij hem hadden achtergelaten. Ze waren bijna twee deuren verder toen hij ze inhaalde. Zij draaiden zich om en keken hem verwachtingsvol aan. ‘Evenals een moede hinde naar het klare water smacht, dorst mijn ziel om God te vinden, die ik ademloos verwacht,’ declameerde Taigu uit het hoofd. ‘Dit wil ik jullie nog even meegeven,’ voegde hij eraan toe.

De jongeman zei deze tekst niet te kennen. ‘Lees nog maar eens verder in de psalmen,’ sprak Taigu en hij spoedde zich in de gure kou huiswaarts.

Dat de wereld rot is, noemen boeddhisten ‘lijden’. Van God moeten zij in vele gevallen niets hebben. In boeddhisme gaan goden eveneens dood, ook al duurt hun leven langer dan dat van mensen. Bovendien is God niet zo populair meer sinds christelijke kerken mensen angst hebben aangejaagd door hel en verdoemenis te verkondigen en zelf de kat in het donker te knijpen. De wereld is ook veranderd door de wetenschap. Even zo gemakkelijk spreken boeddhisten over Guanyin of andere bodhisattva’s als waren deze etherische wezens die als engelen in deze of een spirituele wereld rondwaren. En terwijl zij hun heil zoeken in meditatie, zien veel boeddhisten het lijden over het hoofd dat zij in de loop der eeuwen hebben aangericht, en aanrichten, vooral wanneer zij blind zijn voor de rotheid die henzelf aankleeft.

Kunnen wij verbetering brengen in de wereld zonder dat wij worden aangetast door de rotheid ervan? Kunnen wij in ademloze verwachting dorsten naar onze eigen ‘verlichting’ en de rest van de levende wezens achterlaten in hun lijden? Het antwoord op deze vragen luidt tweemaal: ‘nee!’

Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

Aldus bezien is het nog niet eens zo vreemd om de deuren langs te gaan met de blijde boodschap. Christen of boeddhist, wij zijn ieder als de moede hinde die naar het klare water smacht. Wij smachten omdat wij moe zijn van leven in een wereld waarvan de rotheid ons onvermijdelijk aantast, ook al preken wij het evangelie of de dharma.

Een enkel moment verkeerde Taigu in de verleiding op straat zijn zonden te belijden en met de twee christenvrienden samen het ‘Onze Vader’ te bidden. Maar hij bedacht zich en begaf zich huiswaarts onder het mompelen van de woorden van zijn geliefde Hartsutra.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Jules Prast, Pakhuis van Verlangen, Zen Tags: boeddhanatuur, getuigen Jehovah, God, Hartsoetra, lijden, Onze Vader, Poetin, rotheid wereld, verlichting, wedergeboorte

Lees ook:

  1. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  2. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  3. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  4. Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens