• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Het lijden in de wereld

Taigu – Het lijden in de wereld

6 februari 2023 door Taigu

‘De wereld is rot, maar wij proberen hem beter te maken,’ sprak een vriend in de dharma onlangs monter tot Taigu, nadat deze vriend een boek had gelezen over de opkomst van Poetin, zijn regime, en de corruptie in en buiten Rusland.

Taigu moest terugdenken aan deze uitspraak, toen er vandaag twee christenvrienden aanbelden. ‘Bent u gelukkig?,’ vroegen zij. Taigu zuchtte eens en juist dat leek ze aan te moedigen. ‘Verlangt u niet naar een beter leven, nu of na de dood?,’ vroeg een van de twee, een inventieve jongeman. ‘Mag ik u een citaat voorlezen uit de bijbel?,’ vroeg hij. ‘Altijd,’ zei Taigu en de jongeman las een psalmtekst voor van de achterkant van een folder.

‘Zalig de armen van geest, want aan hen komt het koninkrijk Gods toe,’ antwoordde Taigu. ‘Ah, u kent de bijbel,’ sprak de jongeman verheugd. ‘Ja, ‘ zei Taigu. ‘Ik weet het niet zeker, maar ik houd er rekening mee dat er nieuw leven kan zijn na de dood, maar ook voordat wij geboren worden.’

Daar keken de vrienden in Jezus van op. ‘Dat staat niet in de bijbel,’ zei de jongeman. ‘Dat hangt er maar van af hoe je deze leest,’ antwoordde Taigu, verwijzend naar teksten over wedergeboorte in het evangelie van Johannes en de eerste brief van Paulus aan de Romeinen. ‘Bent u dan geen christen?,’ vroeg de jongeman. ‘Nee,’ zei Taigu, ‘wij zijn boeddhisten,’ per abuis sprekend namens zijn gezinsleden.

Na een korte discussie vertrokken de heren naar een volgend adres. Taigu sloot de voordeur, dacht even na, opende de deur weer en liep achter ze aan met in zijn hand de folder die ze bij hem hadden achtergelaten. Ze waren bijna twee deuren verder toen hij ze inhaalde. Zij draaiden zich om en keken hem verwachtingsvol aan. ‘Evenals een moede hinde naar het klare water smacht, dorst mijn ziel om God te vinden, die ik ademloos verwacht,’ declameerde Taigu uit het hoofd. ‘Dit wil ik jullie nog even meegeven,’ voegde hij eraan toe.

De jongeman zei deze tekst niet te kennen. ‘Lees nog maar eens verder in de psalmen,’ sprak Taigu en hij spoedde zich in de gure kou huiswaarts.

Dat de wereld rot is, noemen boeddhisten ‘lijden’. Van God moeten zij in vele gevallen niets hebben. In boeddhisme gaan goden eveneens dood, ook al duurt hun leven langer dan dat van mensen. Bovendien is God niet zo populair meer sinds christelijke kerken mensen angst hebben aangejaagd door hel en verdoemenis te verkondigen en zelf de kat in het donker te knijpen. De wereld is ook veranderd door de wetenschap. Even zo gemakkelijk spreken boeddhisten over Guanyin of andere bodhisattva’s als waren deze etherische wezens die als engelen in deze of een spirituele wereld rondwaren. En terwijl zij hun heil zoeken in meditatie, zien veel boeddhisten het lijden over het hoofd dat zij in de loop der eeuwen hebben aangericht, en aanrichten, vooral wanneer zij blind zijn voor de rotheid die henzelf aankleeft.

Kunnen wij verbetering brengen in de wereld zonder dat wij worden aangetast door de rotheid ervan? Kunnen wij in ademloze verwachting dorsten naar onze eigen ‘verlichting’ en de rest van de levende wezens achterlaten in hun lijden? Het antwoord op deze vragen luidt tweemaal: ‘nee!’

Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

Aldus bezien is het nog niet eens zo vreemd om de deuren langs te gaan met de blijde boodschap. Christen of boeddhist, wij zijn ieder als de moede hinde die naar het klare water smacht. Wij smachten omdat wij moe zijn van leven in een wereld waarvan de rotheid ons onvermijdelijk aantast, ook al preken wij het evangelie of de dharma.

Een enkel moment verkeerde Taigu in de verleiding op straat zijn zonden te belijden en met de twee christenvrienden samen het ‘Onze Vader’ te bidden. Maar hij bedacht zich en begaf zich huiswaarts onder het mompelen van de woorden van zijn geliefde Hartsutra.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Jules Prast, Pakhuis van Verlangen, Zen Tags: boeddhanatuur, getuigen Jehovah, God, Hartsoetra, lijden, Onze Vader, Poetin, rotheid wereld, verlichting, wedergeboorte

Lees ook:

  1. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  2. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  3. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  4. Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (Jules Prast, 1961) is historicus, auteur en zenboeddhist. Hij put veel inspiratie uit Shinran en uit de nembutsu als koan, mantra en lied van groot vertrouwen. Zijn gezondheid wordt ondermijnd door sarcoïdose, een invaliderende chronische ontstekingsziekte. Wanneer hij er echter de conditie voor heeft, laat hij zijn geest graag vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. Meer informatie 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
28 sep
Choosing Kindness - Ven. Amy Miller
28 sep 23
28 sep
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
28 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ik weet niet wat discriminatie is
    • Duitse Letzte Generation sluit zich aan bij Extinction Rebellion
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
    • XR – Demonstratie tegen nieuwe gasboringen in de Noordzee
    • Waarom speelt Bewustzijn altijd verstoppertje?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.