De moderne tijd is volgens de cursus theologie dus zo rond het jaar 1500 na Christus begonnen. Nu speel ik zelf een rol in een soort reenactment spel met betrekking tot 1672 (bekend als ‘het rampjaar’) en daar bespeur ik niets moderns in. Eerlijk gezegd vind ik dat die tijd alles ontbeert dat ‘modern’ genoemd zou kunnen worden.
godsdienst
Over Theologie deel 16- Moderne Tijd
Luther legde de bijl aan de wortel van een lucratieve handel van de katholieke kerk, én hij beweerde allerlei andere dingen die niet alleen ingingen tegen heersende opvattingen, maar die vooral de macht van de paus, de kardinalen, bisschoppen en priesters ondergroeven.
Over Theologie deel 15- De Middeleeuwen
Kerkgeschiedenis is een onderdeel van de theologie. Kerkgeschiedenis is óók een onderdeel van de algemene geschiedenis. En geschiedenis is een onuitputtelijke bron van verhalen. Dat is goed om te onthouden.
Over Theologie deel 14 – Het begin van de kerk
De eerste eeuwen na Jezus kruisdood worstelde de kerk zoals wij die nu kennen ook met allerlei dwaalleren. Dwaalleren zijn leren die afwijken van de officiële leer, en die officiële leer is minder door de rotsman Petrus ontwikkeld dan door Paulus. De diversiteit in dwaalleren is enorm. Ik ga ze niet allemaal opsommen en beschrijven. Sommige komen ongetwijfeld nog wel een keer aan bod.
Over Theologie – deel 13 – Thomas van Aquino
Thomas plaatst de mens ergens tussen engelen en dieren. Dat kan uiteraard alleen – denk ik dan – wanneer je er zeker van bent dat er engelen bestaan.
Russische zandkunstenaars werken aan kunstwerk met thema ‘broedermoord’ als stil protest
Bij Zandverhalen in Elburg is binnenkort het kunstwerk “Kaïn en Abel – Broedermoord” te zien.
Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato
Zonder filosofie kan er géén theologie bestaan. Het omgekeerde kan mijns inziens wel.
Boeddhist uit Birma bekeert zich tot rooms-katholieke kerk
Titus San Shwe Mya en zijn familie kwamen in aanraking met het katholieke geloof nadat ze uit Rakhinestaat in Birma waren weggetrokken om te overleven. Hij zag hoe soldaten met een boeddhistische achtergrond onschuldige mensen doodden en dorpen in brand staken.
Vrijdag Zindag – Kerk 3.0
Elke week worden twee kerkgebouwen afgebroken of krijgen een andere bestemming: boekhandel, appartementencomplex, supermarkt. Jammer, want overbodige kerkgebouwen zouden prima dienst kunnen doen als buurthuis voor zinzoekers. Die categorie levensbeschouwers groeit, terwijl het aantal kerkelijke gelovigen daalt.
‘Ontkerkelijking leidt tot nieuwe verhoudingen in de samenleving’
Nederland is geen gelovig land meer. Atheïsten en agnosten vormen inmiddels een meerderheid onder de bevolking.