In december 2024, toen de ambtstermijn van president Joe Biden, een vroom katholiek, ten einde liep, riep het Catholics Mobilizing Network, dat tegen de doodstraf is, de president op om de straffen van de 40 mensen die op dat moment in de federale dodencellen zaten, om te zetten. Ook Franciscus bad in het openbaar voor de omzetting van hun straffen. Biden deed dat voor 37 federale terdoodveroordeelden en veranderde hun vonnis in levenslang zonder voorwaardelijke vrijlating.
Silent navigations- ook sterven kan mooi zijn
Beeldend kunstenaar Koenraad Tinel klaagt het leven niet aan, integendeel! Dat het leven zoveel verval kan verwerken, zoveel vernietiging kan verdragen, zoveel dood te boven kan komen, zoveel redenen om er eerbied en respect voor te hebben.
China – religies opgedragen nieuwe regels voor omgang met buitenlanders strikt te handhaven
China’s benadering van religiemanagement is eenvoudig: alleen activiteiten die worden uitgevoerd door de vijf geautoriseerde religies, onder toezicht van het United Front Work Department, worden als legaal beschouwd. Van deze door de overheid gecontroleerde religies wordt verwacht dat ze onafhankelijk opereren, zonder ongeautoriseerde buitenlandse interacties. Religieuze activiteiten van buitenlanders – tenzij ze deel uitmaken van officiële delegaties die zijn uitgenodigd door religieuze ambtenaren die onder controle staan van de CCP – worden over het algemeen met argwaan bekeken, ontmoedigd en streng gereguleerd.
‘Criminalisatie hulpverleners en straatartsen door diepe afkeer buitenlanders bij meerderheid parlement’
Tijdens de olympiade van hufterigheid die het asieldebat deze week was, buitelden onze volksvertegenwoordigers over elkaar heen om zich van hun meest onverdraagzame kant te laten zien. Met als absoluut dieptepunt de Kamermeerderheid voor het strafbaar stellen van ‘personen of organisaties die illegaal in Nederland verblijvende vreemdelingen helpen onder te duiken’.
Een boeddhistische monnik in Palestina
Ajahn Santamano is een boeddhistische monnik in de Theravada traditie. Hij werd in 2008 in het Verenigd Koninkrijk ingewijd en leerde in kloosters in de VK, Nieuw-Zeeland, Portugal en Thailand. Hij is nu een onafhankelijke, rondtrekkende monnik die zich openlijker wil uitspreken voor gendergelijkheid in het boeddhisme en ook heel begaan is met het lot van de Palestijnen.
Zwijgen is niet altijd goud – Over omgaan met een humanitaire ramp
De stilte in de boeddhistische wereld: Ook binnen veel boeddhistische gemeenschappen, waaronder de Vipassanā-traditie die wij zelf uitdragen, valt een opmerkelijke stilte op. Dit zwijgen contrasteert met de betrokkenheid die er eerder wél was bij misstanden, zoals in Myanmar. Hoe valt dit te verklaren? Na enige contemplatie komen wij tot een zevental mogelijke oorzaken – enkele daarvan herkennen wij ook in onszelf als valkuilen of als geleidelijk gegroeide blinde vlekken.
De Onhebbelijke Gelijkhebber
Ik beken: Er schuilt een terrorist in mij een gelijkhebber die oude vriendschappen rucksichtslos voor het vuurpeloton zet en nieuwe vriendschappen acuut weet te bedreigen. Het is een regelrechte blamage maar in mij woont een verstarde extremist.
Vredesmanifestaties met gezang in 1937 in Utrecht
Moniek Nooren: ‘Mijn vader is in 1937 verschillende keren van Den Haag naar Utrecht gefietst en zeer waarschijnlijk deed hij dat om bij de vredesmanifestaties te zijn. Feit is dat in mei 1937 in Utrecht enorm populaire manifestaties voor de vrede plaatsvonden op initiatief van de Oxfordgroep. Ik ging in 1983 in Den Haag de straat op met ruim een miljoen mensen op om te demonstreren tegen kruisraketten. Nu in 1925 bloeien nieuwe vredesbewegingen op. Steeds bij dreigende wapenwedloop roeren wij pacifisten ons. Hoe ging dat in 1937?’
De juiste zienswijze als voorloper van beoefening
Hoe komt het dat de Boeddha zo normatief is? Dit is zo omdat de Boeddha de Dhamma enkel onderwees aan mensen die streven naar Nibbana en voor hen die streven ligt de ethische standaard voordat zij het achtvoudige pad kunnen verwerven zeer hoog. Daarom zijn verreweg de meeste Sutta’s aan monniken en nonnen gericht; mensen die de keuze hebben gemaakt om hun hele leven aan de Dhamma te wijden en de wereld op te geven, te beginnen met zintuigelijk genot. De academicus die de sutta’s afstandelijk analyseert en de sociaal activist die een metafysische rechtvaardiging voor zijn handelen zoekt, behoren als gevolg van hun keuzes niet tot het publiek van de Boeddha.
Op zijn 90e zet de Dalai Lama nog steeds een onzekere toekomst uit
Tot 1985 reisde de Dalai Lama zelden buiten India. Maar omdat hij inzag dat het voortbestaan van Tibet afhing van internationale steun, begon hij aan een ongekende campagne – 60 internationale reizen tussen 1986 en 1999, waarbij hij jaarlijks gemiddeld 10 landen bezocht. Hij ontmoette wereldleiders, changemakers, beleidsmakers, geleerden, kunstenaars en activisten om de Tibetaanse strijd wereldwijd onder de aandacht te brengen.
Waarom het kiezen van de Dalai Lama niet alleen een spirituele kwestie is
Tibetaanse boeddhisten geloven dat wanneer de Dalai Lama sterft, zijn geest zal reïncarneren in een nieuw lichaam. Een zoekcommissie, die traditioneel bestaat uit hooggeplaatste monniken en lama’s, wordt gevormd om een kind te vinden dat binnen een jaar na de dood van de Dalai Lama wordt geboren en uitzonderlijke kwaliteiten en gedragingen vertoont die lijken op die van zijn voorganger. De huidige Dalai Lama was twee jaar oud toen hij werd geïdentificeerd.
Ajahn Brahmali – ‘Hoe vind je innerlijke rust in turbulente tijden?’
Ajahn Brahmali: ‘Het is belangrijk om op te merken dat boeddhisme niet alleen te maken heeft met meditatie, wat tegenwoordig een veel voorkomende misvatting is. In de kern benadrukt het boeddhisme moraliteit, vriendelijkheid, begrip en mededogen. Deze waarden vormen de basis van een zinvol leven. Als ik een wereldbeeld aanneem dat vriendelijkheid vooropstelt, verbetert dat mijn levenskwaliteit en beïnvloedt dat mijn gewoonten. Deze denkwijze leidt me op natuurlijke wijze naar meditatie als onderdeel van mijn spirituele reis.’
Dhammatalk Simin Abravesh – Keti Koti, Ketenen verbroken
Binnen Sangha Metta hebben we geprobeerd om meer aandacht te besteden aan dit thema, het slavernijverleden van Nederland, omdat we het belangrijk vinden. We waren en zijn van mening dat we ons, juist door erbij stil te staan, op een dieper niveau bewust worden van onze conditioneringen en (re)acties jegens huidskleur, mensen uit anderen culturen of andere afkomst enz. Dat het helpt om de vooroordelen, het superioriteitsgevoel of minderwaardigheidsgevoel onder ogen te zien en proberen los te laten. Om te proberen de ingebouwde ketenen te verbreken!
Compassie in Actie – Kees Hendriks 90 jaar op 6 juli
Er zijn geen externe openbare feestelijkheden gepland, hij viert zijn verjaardag in eigen kring. Kees Hendrik is wars van uiterlijk vertoon. Op een voetstuk gezet te worden, zoals sommige anderen dat overkomt al zijn ze zo bescheiden.
Hoe het christelijke zionisme de Schrift verdraait om het imperium te dienen
Tijdens een recent interview met Tucker Carlson toonde de Amerikaanse senator Ted Cruz niet alleen een alarmerende geopolitieke onwetendheid, maar ook een schaamteloze bereidheid om de Schrift te verdraaien ter verdediging van zijn onwrikbare steun voor Israël. Het vers dat hij aanhaalde – Genesis 12:3 – werd schaamteloos afgekapt, een gebruikelijke tactiek om goddelijke legitimiteit te verlenen aan het zionistische exceptionalisme in de eindtijdprofetie. Dit vers is het theologische fundament geworden van een militant wereldbeeld dat bekend staat als christelijk zionisme.
Westers boeddhisme in puberteit?
Westers boeddhisme wil op eigen benen staan, maar Sharf laat zien dat het nauwelijks één been heeft om op te staan, en mogelijk zelfs nauwelijks grond.
Een klankschaal op mijn buik
In mij heerst een weldadige stilte. Dorle, want zo heet ze, vraagt wat ik voel, waar ik wat voel, wat er gebeurt met mij.
‘Zijn stem, die opkomt vanuit het hart van Bethlehem, wordt overschreeuwd door de echo van bommen en haat’
Wie pleit voor vrede, wordt al snel beschuldigd van naïviteit of verraad: “Moeten we dan Poetin zijn gang laten gaan? Moeten we Israël weerloos maken tegenover terreur?” Maar vrede betekent niet: niets doen. Vrede betekent: alles doen wat in onze macht ligt om te voorkomen dat geweld de norm wordt — ook wanneer het geweld ‘legitiem’ lijkt.
Het einde van Israëlisch exceptionalisme – De westerse proxystaat brandt op
Israël is nu al bijna twee jaar in oorlog met zijn buren. De laatste ronde begon met de terroristische aanval onder leiding van Hamas op 7 oktober 2023. Als reactie daarop lanceerde West-Jeruzalem een agressieve militaire campagne die zich sindsdien heeft uitgebreid naar bijna elk land in de regio. De escalatie heeft de Joodse staat opnieuw in het middelpunt van de geopolitiek in het Midden-Oosten geplaatst – dit keer met Iran erbij, een staat die lange tijd een directe confrontatie uit de weg ging door strategische voorzichtigheid. Nu ligt zelfs Teheran onder vuur, waarbij de steun van de VS de inzet veel hoger maakt. Iran staat voor een grimmige keuze tussen het slechte en het heel slechte.
The Dawn of Awareness: An Upadesha Tantra of the Great Perfection
Er is geen weg.
Als we een weg inslaan
zullen we een grote val maken.
Dan zullen we op geen enkele weg blijven.
We zullen uitkijken voor ons eigen juiste doel.
In de serie over karma: Karma in Oost-Azië
Bij karma en causaliteit gaat het in de mahayana-traditie eerder om de veelsoortige inzetbaarheid van rituelen om karmische gedachteprocessen te beïnvloeden dan om een worsteling met het concept karma.
In de serie over karma: Behoedzaam op weg …
De kans op heilzaam handelen is groter als je accepteert dat daden wel degelijk gevolgen hebben. Als handelingen geen of geen eenduidige gevolgen zouden hebben, is de kans groot dat je onder de druk van extreme omstandigheden (bijv. ziekte, armoede of levensbedreigende situaties) er toch voor kiest onwaarheid te spreken of je iets toe te eigenen wat niet van jou is. Van daaruit kom je op een glijdende schaal die er toe kan leiden ook in gewone omstandigheden te kiezen voor het snelle resultaat of het makkelijke succes.
TU Eindhoven start nieuwe onderzoeksprojecten met Israëlische partners
Ondanks ontkenning start de TU/e minstens vier nieuwe Horizon Europe projecten met Israëlische partners in de periode tussen mei en oktober 2025. Het meest in het oog springende Horizon-project, ‘PROACTIF’ richt zich expliciet op ‘onbemande voertuigen (afgekort UxV’s). Van dergelijke teams van onbemande autonome voertuigen, ook wel ‘zwermen drones’ genoemd, is bekend dat ze bijzonder geschikt zijn voor de tactische uitvoering van militaire missies.
Vooruitblik oprichting Sangha – op basis van de Theravada leerstellingen
Binnen boeddhistische gemeenschappen (Sangha) gaat het soms radicaal verkeerd. Een foute leiding die de Dhamma niet ziet, is niet bekwaam mensen te wekken en te motiveren, te inspireren om de ware Dhamma te beoefenen waardoor mensen kritische, wijze en intelligente mensen zouden kunnen worden. Dit uitblijven is het voornaamste gevaar waardoor de Dhamma uit de wereld verdwijnt en veel schade wordt aangericht.