• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (3)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (3)

23 juli 2019 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

De vraag naar ervaringsverhalen over boeddhistische beoefening is voor mij een mooie aanleiding om eens terug te blikken op wat zenbeoefening mij heeft gebracht. Het begon eigenlijk al in mijn kindertijd. Ik hield hartstochtelijk van de natuur. Daar ervoer ik meerdere keren een intense eenheidservaring. Ik groeide op in een streng, dogmatisch gereformeerd milieu en begreep wel dat ik het beter niet over die eenheidservaringen kon hebben, al noemde ik het voor mezelf: ik heb God ontmoet. Toen ik rond mijn twintigste met meditatie in aanraking kwam meende ik dat het mij kon helpen begrijpen waar die eenheidservaringen over gingen.

Er waren nog geen leraren in Nederland. Ik leerde zenmeditatie uit een boek. Samen met vrienden. Met angst in mijn hart. Dat ook. Want stel je voor dat ik het mis had. Dan ging ik voor eeuwig verloren. Zo heette dat in de kringen waarin ik opgroeide. De angst sleet, maar speelde tot mijn vijf en twintigste nog regelmatig op.

Intussen wilde ik niets liever dan verlicht worden. Dan zou ik immers in zo’n permanente gelukstoestand verkeren die ik kende van mijn eenheidservaringen.
Ik had een enorme drive. Ik was dus ook bovenmatig streng voor mezelf en hield dat vervolgens niet vol. Steeds weer opnieuw beginnen.
Intussen was het ook in Nederland mogelijk om mee te doen aan sesshins (meditatieretraites) in de Tiltenberg en in de Theresiahoeve.

Ik trouwde al jong en wij wilden een grote klus in ons leven. In onze jeugdige overmoed vormden we een gezin met twee dochters en drie ernstig getraumatiseerde pleegkinderen. Daarmee onze dochters een moeilijke jeugd bezorgend. Sesshins, daar was geen tijd meer voor. Mediteren kon alleen op de rustige tijden van de dag. Elke ochtend van 5.00 – 7.00 uur.

Het mediteren liet me op onbarmhartige wijze zien waarop mijn drive gegrond was: woede. Grote, maar ongerichte woede. Ik leerde dat onder ogen zien. Het ermee uit te houden. Zonder meditatie had ik dat nooit geleerd. Het was de hel. Maar uiteindelijk kwam het wel tot rust. Daarmee verzachtte ook mijn strenge houding tegenover mezelf.

Eind jaren tachtig, toen de kinderen groter werden, was er weer gelegenheid om regelmatig naar sesshins te gaan. Ik werd leerling van Nico Tydeman. Met mijn gezondheid ging het wat moeizamer, maar er was niet echt een vinger op te leggen wat er aan de hand was. Mijn zuster overleed aan een zeldzame spierziekte/stofwisselingsziekte. En het werd duidelijk dat ik het met dezelfde ziekte moest zien te redden. De dood kreeg daarmee een gezicht. Mijn koanstudie ging vooral over de dood.

Er viel niet aan te ontkomen: kort na de eeuwwisseling was ik genoodzaakt mijn werkzame leven af te sluiten. Ik had met al mijn energie geprobeerd mijn werk vol te houden en daarbij mijn gezin en vrouw ernstig tekort gedaan. Nu moest ik het toch opgeven. Na het afscheid van mijn werk zei mijn vrouw me: “Maak je geen zorgen, als je verder achteruitgaat zal ik voor je zorgen.”
Toen de rust weer was weergekeerd begon ik met het geven van zen onderricht.

Mijn vrouw werd levensbedreigend ziek. Ze genas, maar ze herstelde niet. Ze ontwikkelde een ernstig invaliderende aandoening die tot op de dag van vandaag niet helder is gediagnosticeerd: “Reuma, maar deze vorm hebben we nog nooit gezien.”
Ik ging voor haar zorgen.
Toen ontdekte ik iets van groot belang.
Ik zorgde niet voor haar, wij zorgden samen voor ons leven.

Er is geen onderscheid tussen geven en ontvangen. Het is dezelfde gebeurtenis, gezien vanuit een verschillend perspectief. We konden dit alleen maar samen doen. Natuurlijk wist ik, begreep ik, dat mijn leven oneindig veel groter is dan mijn individualiteit, volledig verweven met het hele bestaan. Nooit werd dit zo indringend duidelijk als bij het samen zorgen voor onze beider aandoeningen.

Gelukkig is het ziekteproces van mijn vrouw gestopt. Wat krom gegroeid is blijft krom, ze blijft kwetsbaar maar wordt wel weer sterker.

Veel rusten, niet te veel doen. Zo kunnen we voor elkaar zorgen, er zijn voor onze kinderen en kleinkinderen, van de natuur genieten. Zen onderricht blijven verzorgen.

Een tevreden oude man.
Ontvankelijkheid – overgave – verbondenheid.

Was getekend Jan Mukan Klungers. Wil je ook je ervaringen met het boeddhisme delen. Stuur ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, Onderwijs Tags: Boeddhisme, denkers en doeners, Jan Klungers, serie

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41
  3. Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  4. Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen concept en Werkelijkheid vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 131 – verkeerdebloemen
    • Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • A-sociale media

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens