Het voorgestelde centrum streeft ernaar om wetenschappers met een internationale reputatie met elkaar in contact te brengen, die hun onderzoek op sociaal, historisch, taalkundig, religieus en ander cultureel gebied met elkaar zullen delen om de jeugd in staat te stellen de waarden van onderzoek en vrij denken in de positieve ontwikkeling van een wereldburger te begrijpen. Het centrum zal verschillende soorten workshops, trainingen en participatieve activiteiten organiseren om de boeddhistische cultuur in de regio te promoten.
Onderwijs
Kennen en weten (1)
Een kenmerkende werkwoord dat direct met ‘kennen’ en ‘weten’ te maken heeft is ‘leren’. Leren is een vaardigheid waaraan de maatschappij zoveel waarde hecht dat het kinderen verplicht ermee bezig te zijn. Deze verplichting is zelfs wettelijk vastgelegd. Bovendien klinkt tegenwoordig ook de indringende oproep om levenslang te blijven leren. Zouden mensen zonder deze maatschappelijk opgelegde plichten ophouden met leren? Ik denk het niet. Leren hoort bij het leven, zoals ademen.
Amerikaanse organisaties bundelen krachten om antisemitisme te bestrijden
Recente onderzoeken van ADL hebben een verontrustende trend laten zien, waarbij meer dan de helft van de Amerikanen aangeeft online haat of intimidatie te hebben ervaren. Onder tieners tussen 13 en 17 jaar is er een significante toename van online pesterijen vergeleken met voorgaande jaren. Vooral Joodse respondenten gaven aan zich meer zorgen te maken over het feit dat ze het doelwit zijn van pesterijen vanwege hun religie.
Atiyoga: The Eighteen Tantras.
Christopher Wilkinson begon zijn carrière in de boeddhistische literatuur in 1972 op vijftienjarige leeftijd, toen hij de toevluchtsgeloften aflegde van zijn goeroe Dezhung Rinpoche. In datzelfde jaar begon hij met de formele studie van de Tibetaanse taal aan de Universiteit van Washington onder Geshe Ngawang Nornang en Turrell Wylie.
De woorden van de oude Cheng (3)
Omdat jullie monniken geworden zijn, gedrenkt in de wetten van de Boeddha, en leerlingen van een beroemd Meester, denk je dat je anders bent dan het gewone volk, waar je verwaand op neerkijkt. Kaalgeschoren schedels, van de Oorspronkelijke Geest weten jullie net zoveel af als het onkruid op het veld.
De woorden van de oude Cheng (2)
‘De Oorspronkelijke Geest is altijd tegenwoordig geweest, vlak voor je ogen. Je hoeft niets te verwerven om hem te kunnen zien, want je hebt elk ogenblik alles tot je beschikking wat daarvoor nodig is. Als jullie er toch niet toe in staat zijn, komt dat door je onophoudelijke gekwebbel met jezelf en met anderen.’
Boekbespreking – Arthur’s Pelgrimage
Arthur is een ‘transformational journey’ boek van Wouter ter Braake. Het hele verhaal past in een enkele zin: Man loopt vast, gaat op reis, leert over de wereld en over zichzelf, komt als completer mens terug en start een nieuw verhaal. Arthur is het eeuwige en belangrijke verhaal van de held die de moed heeft om de wereld in te gaan en zichzelf te leren kennen.
‘Hart van onderwijs’ in Boeddha in de polder van Joris Linssen
Joris Linssen ervaart zelf hoe spiritualiteit en zingeving krachtige hulpmiddelen kunnen zijn. Daarvoor is het niet nodig stil op een kussen te zitten, maar kun je ook in beweging komen. Zoals leerkracht Douwe Hoitsma die niet heeft gewacht tot het schoolsysteem ging veranderen maar zelf een aanvullend lesprogramma heeft ontwikkeld op de Josefschool in Muiden.
‘Hart van onderwijs’ in Boeddha in de polder van Joris Linssen
Joris Linssen ervaart zelf hoe spiritualiteit en zingeving krachtige hulpmiddelen kunnen zijn. Daarvoor is het niet nodig stil op een kussen te zitten, maar kun je ook in beweging komen. Zoals leerkracht Douwe Hoitsma die niet heeft gewacht tot het schoolsysteem ging veranderen maar zelf een aanvullend lesprogramma heeft ontwikkeld op de Josefschool in Muiden.
Het mysterie van Reinstübli
Jaren geleden, toen ik nog geen boeddhist was, kwam ik op een bizarre manier in aanraking met het Tantrisch boeddhisme, via een Zwitserse herbergier nog wel.
Waarom fanatiek mediteren slecht is – maar ook goed
Mijn Japanse vrouw vond het bijzonder komisch dat Nederlandse mensen een zwarte soepjurk aantrokken en dan in een achterafzaaltje voor zenmonnik speelden. “Jullie westerlingen verwarren de parafernalia van de oosterse wijsheid met die wijsheid zelf”, zei ze dan altijd. Ik denk dat ze gelijk had. Zelf had mijn vrouw zeer occulte opvattingen over boeddhisme en shinto, het animistische Japanse volksgeloof. Ze bad iedere dag voor schrijntjes in de woonkamer, maar gaf nooit een serieuze toelichting. Toen ik vroeg waarom ze iedere dag bad, zei ze: “Omdat ik bid gaat het beter met mijn carrière.”
Wouter Doorn – Sila, Samadhi, Pañña
Samatha meditatie is er op gericht je mind (bewustzijn) te zuiveren. Een zuivere mind is een voorwaarde voor het kunnen laten opkomen van wijsheid. Ahba vergelijkt het met een raam. Als het raam vies is zie je niet wat er buiten gebeurt. Maak je het raam wat schoner dan kun je er wat beter doorheen kijken. Pas als het raam helemaal schoon en zuiver is kun je precies zien wat zich buiten afspeelt. Door middel van samatha meditatie kalmeer en concentreer je je mind waardoor hij zuiver en helder wordt en je de werkelijkheid kunt doorgronden.