• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41

10 december 2020 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Telkens als ik in de sangha van zenmeester Beppe Mokuza aankom, word ik getroffen door de hoge mate van concentratie en de kracht van de gebundelde energie van de zenbeoefening van de groep. De leraar voelt als een grote boom onder wiens beschutting andere bomen mogen groeien. Ik mediteer elke dag samen met hem en de andere leerlingen, studeer soetra’s, leer te reciteren en werk mee in de grote moestuin van de sangha.

Als ik naar de zenleraar kijk, lijkt het alsof zijn alledaagse handelingen in een ander licht staan. Alsof het gewone daglicht door een onbekende stof of materie heengaat. De lichtstralen worden op een andere manier gebroken, er ontstaat een nieuw prisma met subtielere kleuren, een energieker licht waarin alles helderder en gevoeliger wordt waargenomen. Iedere handeling die de leraar uitvoert is tegelijkertijd teder en trefzeker, verfijnd en resoluut, aandachtig en snel, harmonieus en alert.

Meewerkend met de sangha, merk ik echter dat ik me beweeg als een olifant in een porseleinkast. Mijn handelingen zijn te grof, te langzaam, te bonkig, niet nauwkeurig afgestemd op wat de situatie vergt. Alsof ik niet ben aangesloten op dezelfde bron als de zenmeester. Een deel kan gebrek aan ervaring of onwennigheid zijn. Maar dat verklaart niet het gebrek aan subtiliteit, fluïditeit, afstemming met alles om me heen.
Ik help mee bij het groente planten. Hij graaft een diep gat in de klei, mengt dat met zand, bedekt geduldig de tere naakte wortels, giet er water op. Ik kijk ernaar, observeer. Voel telkens de neiging om te zeggen: ‘Oké, klaar’. Maar de zenmeester voegt nog mest toe, meer water, meer zand. Hij neemt zijn tijd, alsof hij voelt wat de plant en de wortels nodig hebben.

Bij het aardappels rooien hakt de zenleraar voorzichtig tastend in de aarde om de aardappels in een soepele beweging bloot te leggen. Ik krijg een kleiner schepje, maar graaf te diep en met teveel enthousiasme. Ik raak de aardappels en moet ze telkens loswrikken van de schep.
De beschadigde aardappels legt hij apart in een krat met water, ze kunnen niet bewaard worden en moeten als eerste gegeten worden.

Tijdens het sorteren van de tomaten plaats ik de ze met teveel kracht in het krat, waardoor de rijpe vruchten kneuzingen oplopen en helaas ongeschikt worden voor consumptie. In één moment van onachtzaamheid is het werk van maanden, het zorgvuldig zaaien, opbinden, snoeien, bemesten, besproeien, wieden en plukken, tenietgedaan.
Later die dag selecteert de zenleraar zorgvuldig welke tomaten nog goed zijn.

Als we de tomaten snijden, is zijn plank veel sneller leeg dan de mijne. Bij het opruimen van de tomatenpers plaats ik alle onderdelen netjes terug in de doos. Maar de volgende dag blijkt dat er één houten onderdeel nog vochtig was en nu onder de zwarte schimmel zit. Ik zie hoe de zenmeester met het betreffende onderdeel naar de schuur loopt, hoor hoe hij geduldig het aangetaste hout wegzaagt zodat hij het overgebleven deel nog kan gebruiken.

Ik wend m’n blik af, voel gêne. Voel me een klein kind, de slechtste leerling uit de klas.

De volgende dag, na de meditatie, spreekt de zenleraar me aan: “Je bent tijdens de meditatie te snel afgeleid. Je blik volgt elke beweging. Dit zet zich ook voort buiten de dojo. Concentreer je op je adem, volg minder je gedachten, richt je blik meer naar binnen.”
Ik word bestormd door gedachten. M’n ego draait op volle toeren, voelt zich  incompetent, tekortschieten – mede ook na alles wat er gister is gebeurd.

Hij neemt het waar en zegt: “Het is normaal dat deze gedachten opkomen. Maar volg ze niet. Die emoties verhinderen dat je aandachtig blijf in het hier-en-nu, je verliest concentratie, creëert separatie met anderen en lijden voor jezelf. Stel je open voor je eigen boeddhanatuur, de bron in jou. Dat is dezelfde bron als in mij. Ik kan naast je lopen en je naar die bron leiden. Dat heeft alleen zin als je vertrouwt op de indicaties die ik je geef op basis van m’n eigen ervaringen. Zonder telkens je emoties te volgen en in discussie te gaan.”

Geen discussie meer? Geen vragen meer?
“Ja maar … “, zeg ik met ingehouden stem, angstig voor wat er komen gaat: “dan blijft er helemaal niets meer van me over.”
“Precies!,” bevestigt hij zacht, “hier moet je doorheen. Kom in dieper contact met jezelf. Doe zazen. Volg je adem. Leer daarop te vertrouwen. Dan merk je vanzelf dat er iets anders voor in de plaats komt: iets sterkers, meer compassie vanuit éénheid met alles om je heen. Een onbegrensde liefde voor jezelf en anderen.”

Ik  luister, het schuurt, maar ik voel me ook diep geraakt, herkend. Die liefde leeft ook in mij. Waarom toch steeds die worsteling? Angst voor uitdoving van het ‘ik’?
Ik reflecteer, kauw erop, zit er weken mee in zazen.

“Duw je knieën tegen de grond, je rug recht, je nek gestrekt, het puntje van je kin ingetrokken,” hoor ik hem zeggen tijdens de meditatie. “Het topje van je hoofd duwt tegen de blauwe lucht. Zodra je een gedachte opmerkt, adem je uit en laat je die voorbijgaan. Wat nodig is om in zazen te bereiken, is er al, is hier, is overal. Dit authentieke ‘onszelf’ is niet iets dat in ons verborgen zit, zoals een pit in een vrucht. Het is eerder de pit, de vrucht, de tak, de wortels, de hele boom, de aarde waarop hij rust en de lucht waarin hij opkomt.”

Ik luister en oefen, dag na dag, week na week en voel me als een boom die mag groeien naar het licht. Automatisch, onbewust, natuurlijk. En merk dat er – dieper dan de gedachten en angst – steeds vaker een bron opwelt van kalme vreugde en vertrouwen.’

Was getekend Sonja Jodo Nijon. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Sonja Jodo Nijon beoefent zen in de Haarlemse Sotozengroep en is leerling bij de Italiaanse zenmeester Beppe Mokuza Signoritti die regelmatig workshops zen en Japans inktschilderen organiseert in Nederland. Tijdens de zomer verbleef zij enkele maanden bij zijn sangha in Italië.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, Japans boeddhisme, Onderwijs Tags: 40, Boeddhistische doeners en denkers, serie, Sonja Jodo Nijon

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (26)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 61 – kaasstuk
  • Kritiek op tijdstip vertoning Australische film over Thaise koning
  • Boeken – ‘Dieren kunnen de pest krijgen. En dan?’
  • Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  • Extinction Rebellion – onevenredig hard optreden politie bij vreedzame klimaatacties

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens