Mangala soetra, middenweg en mindfulness.
Chinees boeddhisme
De berg afdalen
In ons taalgebruik staan bergen voor wat we moeten bereiken. Soms letterlijk in het geval van een bergbeklimmer. Soms figuurlijk voor wie de top wil bereiken in de sport, in het zakenleven … In de christelijke mystiek is de berg vaak een metafoor voor de plaats waar de mens god ontmoet. Het gaat over de dimensie hoger-lager.
Boeken – De multiculturele uitdaging
”De multiculturele samenleving is geen drama, er wordt een drama van gemaakt.”
Vrijdag zindag 4 – verleidelijk simpel
Isiah Berlin deelde mensen op in egels en vossen. Simpele indeling. Egels wonen levenslang in het zelfde heggetje, vossen zwerven door het veld. Egels hangen ‘Oost west, thuis best’ aan de muur. Vossen hebben geen muren. Hadden ze die wel, dan hing daar ‘Verruim je horizon’.
Vrijdag zindag 3 – Elitair
‘Waarom stemden – ook deze keer weer – zoveel diepgelovige Amerikanen op Trump?
God en de stad; zorg voor de ander
Waarom zorgen we voor elkaar? De coronacrisis laat duidelijk zien dat mensen elkaar helpen en opvangen, ook zonder dat ze daar zelf beter van worden. In veel religies wordt dit omkijken naar de medemens naastenliefde genoemd. Ook in het humanisme is naastenliefde een belangrijke term. Wat betekent naastenliefde in het humanisme? En hoe verhoudt die humanistische betekenis zich tegenover de christelijke en boeddhistische betekenis van naastenliefde?
China – niet-goedgekeurde boeddhistische boeken in beslag genomen en verbrand
Lokale autoriteiten in heel China nemen boeddhistische materialen die niet door de staat worden gesanctioneerd in beslag bij tempels en winkels en onderzoeken hun distributiekanalen.
China – gezichtsherkenningscamera’s geïnstalleerd in onder staatstoezicht staande religieuze plaatsen
Meer dan 200 gezichtsherkenningscamera’s werden geïnstalleerd in kerken en tempels in één provincie van Jiangxi. Deze alarmerende praktijk verspreidt zich over China. De CCP controleert of haar wetten en normen worden nageleefd.
Ware Aard: zuiver of niet?
Bij de Chinese boeddhistische leraar Chih-i (538-597) geldt boeddhanatuur als bron van goed én kwaad.
Boeddhistisch Laos: Geloof niet afgezworen, christenen uit huizen gezet
Activisten en NGO’s hebben dit laatste geval van religieuze onverdraagzaamheid in het door de communisten geleide land actief aan de kaak gesteld.