Gezien de snelle veranderingen in opkomende technologieën, fungeren priesters van oudsher als poortwachters om nieuwe digitale toepassingen goed te keuren en erin te investeren. In 2015 werd in China de adoptie van Xian’er, de robotmonnik, gepromoot als een weg naar spirituele betrokkenheid door de meesterpriester van de boeddhistische Longquan Tempel in Beijing.
Chinees boeddhisme
Boeken – De mens achter de monnik, een leven in dagboeken
De aantekeningen beginnen in 1939, twee jaar voordat hij intrad in Gethsemani. Ze breken abrupt af in Azië, waar hij na een lezing voor een abtencongres in Bangkok op 53-jarige leeftijd door een ongeval sterft.
Nieuwe campagne voor ‘sinisering van het boeddhisme’ in China
De deelnemers aan de cursus werd in feite verteld dat ‘het boeddhisme siniseren’ betekent ‘de geest van het 20e Nationale Congres van de CCP en Xi Jinping’s gedachten over socialisme met Chinese kenmerken voor een nieuw tijdperk uitvoerig en grondig bestuderen en implementeren, en de belangrijke uiteenzettingen van algemeen secretaris Xi Jinping over religieus werk grondig bestuderen en implementeren’.
Een valse ‘boeddhistische diplomatie: Door de staat gecontroleerde Chinese en Russische boeddhisten steunen elkaar
Vladimir Poetin zelf stuurde een boodschap die op het forum werd voorgelezen. De president van de Republiek Boerjatië ontving de deelnemers en ook de president van Kalmukkië stuurde een boodschap. Vice-president Hu en Russische boeddhistische leiders prezen hun ‘gemoderniseerde’ versie van het boeddhisme en uitten hun loyaliteit aan hun respectievelijke regeringen.
Paus Franciscus benadrukt diversiteit en harmonie in boeddhistisch Mongolië
De moeilijke betrekkingen tussen het Vaticaan en China en het hardhandige optreden van Peking tegen religieuze minderheden vormden een constante achtergrond voor de reis, zelfs nu het Vaticaan hoopt om in plaats daarvan de aandacht te richten op Mongolië en zijn 1450 katholieken.
Het jaar 2023 – dag 227 -neemjenogeenkerstboomditjaar
Geen boom, geen kerst. Toch?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Over de Lotus-soetra (37): Gelovige – geloviger – gelovigst
Iedere morgen laat ik rond een uur of zeven mijn hondje uit en dan wandel ik langs een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. En ieder keer loop ik dan langs Wasili, een man van mijn leeftijd. Hij zit meestal op zijn knieën, met zijn gelaat naar de opkomende zon. Hij bidt. Zijn bijbel ligt verderop op een picknicktafel. Het tafereel ontroert mij iedere dag weer.
De woorden van de Oude Cheng (6 en slot)
Wat jullie aan het doen zijn, is net zo stom als wanneer iemand die de maan direct wil zien, daartoe het water in de plas schoonmaakt, de planten eruit haalt, een bamboeschutting om de plas zet om te voorkomen dat de wind er golfjes in maakt, of zelfs de plas laat leeglopen.
De boeddhistische heropleving in China eerste helft van de 20ste eeuw
De grotere lekengroepen beperkten zich niet tot een enkele activiteit. De Buddhist Pure Karma Society (1925) in Shanghai bijvoorbeeld had een weeshuis en een polikliniek met gratis Chinese medicijnen voor de armen. Zij zamelde geld in voor kleding en voedsel, niet alleen voor de armen, maar ook voor de slachtoffers van overstromingen en bij hongersnood, ook in andere delen van centraal China. Aan intellectuele aanhangers bood zij de mogelijkheid om bijeen te komen om te discussiëren over boeddhistische filosofie, aan vrome leden een gebedsruimte voor religieuze beoefening en voor iedereen lezingen over boeddhistische teksten. Bovendien gaf de organisatie een krant uit en had zij een radiostation, de eerste boeddhistische ter wereld.
De woorden van de Oude Cheng (5)
Op alle vragen die me worden gesteld over de Oorspronkelijke Geest kan ik er alleen maar het zwijgen toe doen of antwoorden met ‘nee’. En iemand die de Oorspronkelijke Geest gezien heeft, heeft de oude Cheng niet meer nodig.
De woorden van de Oude Cheng (4)
Niet in staat de Oorspronkelijke Geest te zien en zo uit jezelf te leven, verstoppen jullie je onbeduidendheid door de kleren van anderen aan te trekken, van levenden of van doden.Kaalgeschoren schedels, jullie zijn niets meer dan woordenmolens, niets meer dan goochelaars op de kermis.
De woorden van de Oude Cheng (3)
Begrijp nu toch eens en voorgoed dat al jullie pogingen om het Ondoordringbare te doordringen met je gedachten en activiteiten volmaakt zinloos zijn. Je kunt net zo goed proberen de wind te grijpen.