Met Muso Soseki was het liefde op het eerste gezicht. Zijn heldere en simpele (natuur)beschrijvingen, zijn verwijzingen naar de oorspronkelijke leegheid – die wat mij betreft voelbaar aanwezig is in veel van zijn gedichten – van ons bestaan, doen me oplichten en herinneren aan een andere geliefde dichter–zenmonnik–kluizenaar: Ryokan.
Boeddhisme
Dagopening
good morning monk
Het boeddhisme bereikt het Vaticaan: een stap in de richting van een wereldwijde dialoog
De delegatie van 80 leden van de United Association of Humanistic Buddhism Chunghua, met meer dan 200 boeddhistische groeperingen in Taiwan, was de enige Chinese boeddhistische groep die was uitgenodigd om de ceremonie bij te wonen, paus Leo XIV te ontmoeten en deel te nemen aan een reeks interreligieuze dialoogactiviteiten.
Arnold Bake Day – Mark van Tongeren on Tibetan Buddhist Chanting
In de jaren zestig werd voor het eerst beschreven dat Tibetaanse boeddhistische monniken in staat waren om iets te doen wat ‘akkoordzang’ of boventoonzang werd genoemd. Deze prestatie, gebaseerd op zeer ongebruikelijke vocale vaardigheden, droeg bij aan het creëren van een mystieke aura rond Tibetaanse gezangen. Hoewel studies waarin verschillende disciplines werden gecombineerd zorgvuldig hebben vastgesteld in welke boeddhistische tradities dit soort gezangen voorkwamen en wat de parameters waren, blijft het onduidelijk waar de feiten over akkoordgezang ophouden en de fantasie het overneemt.
Letterlijk
Enkele dagen geleden kreeg ik het bericht dat Broeder Jeroen overleden was. Jeroen Witkam was de eerste zenleraar bij wie ik, eind jaren ’80, een sesshin deed, in het trappistenklooster in Zundert, waar hij abt was. Het was de atheïstische filosoof Leo Apostel, ook een zenbeoefenaar, die mij de weg daar naartoe gewezen had.
Levenskunst
Vergankelijkheid is een veelvoorkomend onderwerp in de gedichten van Ryokan. Alles in deze vormenwereld komt tot stand, is voortdurend aan verandering onderhevig en vindt zijn einde.
Dagopening
good morning monk
Have en goed
Zoek wat je niet kunt stelen
Zoek wat je niet verliest
Zoek dat wat je moet delen
Zoek waar je niet voor kiest
De overlevingsstand van de beschaving
Wat trauma doet met een mens, doet het ook met een cultuur.
Onze beschaving leeft in de overlevingsstand. In plaats van te leven vanuit verbondenheid en bezieling, heeft de overlever het overgenomen. Zowel Iain McGilchrist als het boeddhisme wijst ons op een weg terug naar heelheid.
Elementen feuilleton deel 3 – De vier grote elementen – Het Aarde element
We noemen iets elementair als datgene zich direct aan de beleving voordoet. Het is een spontane zintuig- (of denk- of voel-) indruk die zich zonder verdere bemoeienis van de fantasierijke geest. De term aarde element staat hierin voor alles wat je als hard of zacht, scherp of stomp ervaart. Het staat ook voor alles wat je als ruw of glad ervaart. Deze directe ervaring wordt het aarde element genoemd. Een stof als water kan vele expressies van dit aarde element vertonen.
Dagopening
good morning monk
Bhutan – Dag 1 Global Peace Prayer Festival afgesloten in aanwezigheid koning en premier
Het festival heeft tot doel spirituele leiders en beoefenaars van alle boeddhistische tradities te verenigen om vrede, mededogen en harmonie te bevorderen in een wereld die steeds meer wordt gekenmerkt door conflicten en verdeeldheid. Het Global Peace Prayer Festival wordt georganiseerd door de regering van Bhutan en omvat heilige rituelen, een niet-sektarisch wereldwijd vredesgebed, het massaal reciteren van Bazaguru, openbare zegeningen en de Kalachakra Empowerment.
Guy – dhammazaadjes – Metta bhavana
‘Blijmoedigheid, vriendelijke woorden, anderen een goede dienst bewijzen en alle mensen gelijk behandelen: deze vormen van affectie zijn voor de wereld wat de as is voor het wagenwiel.’
Kalm gemoed – een dzogchen-perspectief
Wanneer we beseffen dat geen enkele beweging van gedachten, hoe heftig ook, deze serene ruimtelijke staat zo stralend als de hemel, aantast, dan hoeven we niet langer overweldigd te worden door ongunstige of vijandige omstandigheden – en met name door onze interpretatie (= denken en voelen) ervan.
Dagopening
good morning monk
Viering van 50 jaar Europese Boeddhistische Unie
De meesten van ons waren er niet bij toen de EBU in 1975 werd opgericht, maar we leven zeker in haar nalatenschap. We zijn getuige van de vruchten van de zaden die een halve eeuw geleden zijn geplant. De oorspronkelijke visie was gedurfd: boeddhistische organisaties in heel Europa verenigen, spirituele vriendschap bevorderen, sociale actie op basis van boeddhistische waarden stimuleren en het boeddhisme vertegenwoordigen in de dialoog met Europese instellingen. Deze doelstellingen zijn vandaag de dag nog steeds actueel en van vitaal belang.
Een boze leraar van weinig woorden
Ik wilde hem echt recht voor z’n kanis slaan, en kon me nog net op tijd inhouden.
‘Eenzaamheid is als een stille storm die al onze dode takken afbreekt’
Sinds 2009 organiseert het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ieder jaar de Week tegen de Eenzaamheid. Dit jaar viel de week in de laatste week van september. Het thema was ‘Verbinding’. De week is vooral gericht op sociale eenzaamheid met de boodschap dat daar iets aan moet worden gedaan. Dat is volkomen terecht, als […]
Goff – fabels voor fabeldieren (27) roodborst
In elk verhaaltje spreekt een bepaald dier (das, orka, vlo etc.) zijn soortgenoten toe. Daarbij blijft het in het midden wat precies de rol van de spreker is ten opzichte van zijn gehoor.
Ronald – Worden wat we zijn
Zijn monniken, hippies en dichters mensen van betekenis? Nee, we zijn bewust onbelangrijk. We zijn vergroeid met een onbeduidendheid die ieder mens zou passen. De marginale mens aanvaardt de basale onbeduidendheid van de menselijke conditie, een irrelevantie die boven alles gestalte krijgt in de dood. De marginale mens, de monnik, de ontheemde, de gevangene, al deze mensen leven in het aangezicht van de dood, wat vervolgens weer de vraag naar de zin van het leven oproept. Hij worstelt met het gegeven van de dood zelf en zoekt naar iets diepers dan de dood omdat er iets diepers is. De roeping van de monnik, van de marginale, de meditatieve mens of de dichter, is om nog in dit leven voorbij de dood te geraken, voorbij de tweedeling van leven en dood om voor altijd getuige van het leven te zijn.
Dagopening
good morning monk
Het jaar 2025 – dag 307 – brilloos
De weg naar de leegte en de bril.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Retraite Amsterdam –
The dhamma, the training of virtue, concentration and wisdom.
Ont moeten
Niemand hoeft meer te doen alsof hij iets doet.



















