• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers, de serie (60)

Boeddhistische doeners en denkers, de serie (60)

6 oktober 2022 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Laat ik me aanspreken of niet, dat is de eerste keus. En ondanks twijfel begin ik toch aan een stukje tekst. De reden is ook dat ik voor mezelf nu eens kan noteren hoe ik bezig ben. In eerste instantie voelt het als een rommeltje van acties sinds 2017. En nu proberen om dat redelijk chronologisch op te schrijven.

Terwijl ik dit schrijf wordt mijn aandacht afgeleid door een geluid dat van buiten komt. Ik merk op dat ik het hoor en vervolgens komt er nieuwsgierigheid naar boven. Ik wil het weten en voel de neiging op te staan en naar het dakraam te lopen om naar buiten te gluren. Dan houdt het plots op… nu moet ik kijken en ik geef (bewust) toe. Er is niets meer te zien en ik voel een zekere teleurstelling. Compleet afgeleid van het stuk dat ik wil schrijven laat ik me lei(ij)den door wat er buiten me gebeurd. Maar gelukkig zie ik het en kan ik er om glimlachen. Het automatische patroon ten top.

Dus opnieuw.

De start van mijn zoektocht begon tijdens een burn-out. Tenminste zo zag ik dat toen niet maar terugkijkend vermoed ik dat. Er moet toch meer zijn, ik zit vast, is dit het nu, wil ik hier nog zijn…waren van die gedachten. En natuurlijk had ik van mindfulness, boeddhisme gehoord, er lag zelfs een ‘vergeten’ meditatieboek dat ik had aangeschaft in 1995. Te zweverig toen, te uitzonderlijk toen, ook een beetje eng toen… maar 23!! jaar later was ik wel zo ver.

Ik stuitte tijdens een weekeindje weg in de boekwinkel op een boek van Jelle Hermus (hij noemde zichzelf in een tv programma de Hema van de persoonlijke ontwikkeling). Dat boek bleek te gaan over mediteren… Nou ja, dacht ik na het lezen ervan, baat het niet dan schaad het me vast ook niet. Laat ik dat maar eens gaan proberen. Dus in de kou, in de tuin, in de ochtend (mijn favoriete moment) een rondje meditatie. En na een week vroeg ik me af hoe het toch kon dat ik beter sliep, rustiger was, minder gedoe ervoer. Ik kon na veel wikken en wegen niets anders bedenken dan dat het aan het mediteren zou kunnen liggen. Dus ik stopte ermee om dat te onderzoeken en mijn oude gedrag was heel snel terug.

Als er zoiets gebeurt dan is mijn automatische patroon om te gaan lezen, googelen en me te verdiepen (lees grijpen en vasthouden). Ik wilde dit door gaan geven. Morgen, meteen!

Tijdens dat zoeken kwam ik op mindfulness terecht. Een onderdeel van het boeddhisme. Okee, dat kan ik gaan doen. Eerst moest ik zelf een MBSR training volgen en daarna zou ik eventueel mogen starten met de opleiding tot mindfulnesstrainer hoorde ik van J.T. Ik vond hem een beetje eigenwijs (dat zegt meer over mij dan over hem) en voelde me een beetje klein en niks wetend. Bijna haakte ik af maar denkend aan het effect van de meditatie koos ik ervoor om dat los te laten en door te gaan met wat m.i. de essentie van ons leven hier is.

Dus op zoek naar een MBSR trainer en dat was A.B. Tijdens ons kennismakingsgesprek begon ik al gezellig (lees met spanning)  te kletsen in de deuropening maar dat bleek niet de bedoeling. Eerst zitten, thee en dan pas vertellen. Mmmmm beetje belerend en lastig om aan over te geven maar…als het erbij hoort okee dan (bovendien zegt het alles over mij en niets over A.).

De training begon en ojee daar kwam 1995 in volle vaart in mijn gezicht. “Is het wel praktisch, het voelt als zweverig, maar het is bewezen effectief dus kom op doe gewoon mee” waren maar een paar gedachten die zo opkwamen. Best een klus die training want stiekem was ik tijdens deze training voor mezelf ook bezig met hoe zij het deed als trainer en wat ik daarvan zou kunnen gebruiken. Lekker veilig! Ook merkte ik op hoe lastig het kan zijn om te openen als de trainer voor je gevoel niet neutraal is (en ook dat zegt alles over mijn verwachting, invulling, automatische gedachten dan ook maar iets over de kennis en kunde van de trainer). Blijkbaar zit daar een pijnpunt en ben ik uberkritisch en gevoelig voor signalen van oordelen die er mogelijk helemaal niet zijn. Dus toch op zoek naar waar dat vandaan komt en doorgaan.

Na deze training startte ik een half jaar later met de opleiding tot mindfulnesstrainer. Blijkbaar is mijn verwachting nog steeds dat iedereen die daar werkt neutraal en oordeelloos zou  moeten zijn maar gelukkig zijn we allemaal mens dus dat bleek niet het geval. Wat ik daar heb geleerd is mijn eigen oordelen te zien over mezelf en over anderen. Hoe moeilijk het is om los te laten. Om jezelf te blijven in een groep en daar genoegen mee te nemen en zelfs van te kunnen genieten met heel veel vallen en ook weer opstaan.

Het meest heb ik geleerd van supervisie van R. Neutraal en oordeelloos zijn kreeg een nieuwe dimensie. Daar kwam ik er werkelijk achter dat delen geen oordelen of veroordelen van de ander hoeft in te houden (en ik ben er een expert in om de kleinste veroordeling te zien of te duiden ook als deze helemaal niet zo zijn bedoeld).  Ik hoop dat ik ook ooit zo kan luisteren en naast de ander kan blijven staan. Misschien leg ik de lat te hoog voor de ander en vooral voor mezelf maar hoop mag er zijn.

Tijdens de opleiding is er ruimte voor het boeddhisme. Dat onderwerp spreekt me aan dus ook daar de verdieping in. Lezen in boeken, luisteren naar lezingen van J.vdH. en later 30now, podcasts van hoe heet hij ook weer (een oud discjockey). Ik merk dat ik me niet bezig hou met een stroming maar vooral me herken in een basishouding van in de wereld staan. Meemaken, proeven, zelf oefenen, lezen, terugvallen in patronen, weer opstaan, oefenen. Misschien weet ik nu 0.2% en kan ik 0.1% uitvoeren dus nog meer dan genoeg te ervaren en te leren en erop te vertrouwen dat het goed komt linksom, rechtsom of rechtdoor, stap voor stap en met vallen en opstaan.

Wat heel helpend is, is de sangha en dat ik mag doorgeven, mag trainen, niet het boeddhisme maar het onderdeel mindfulness. Het doorgeven is zo helpend in het zelf leren dat ik er eigenlijk niets voor wil vragen. Dat ondermijnd natuurlijk alle mindfulnesstrainers want een boterham met een beetje beleg is ook fijn net als je eigen ontwikkeling door retraites en opleidingen te volgen.

Zoals je leest is er nog weinig evenwicht en een grote zoektocht gaande en ben ik blij te weten dat dat door mag gaan totdat mijn leven hier ophoudt.

En nu het besluit of ik dit ga sturen of niet.’

Was getekend Jolanda van Lunen. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Columns, Geluk, Mindfulness Tags: 60, Boeddhistische doeners en denkers, Jolanda van Lunen

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (26)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (27)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (29)
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens