• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers – de serie 42

Boeddhistische doeners en denkers – de serie 42

28 januari 2021 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Toen ik met mediteren begon voelde dat als thuiskomen. Maar het riep ook vragen op: Wie komt er eigenlijk thuis? En wat is dat thuis precies? Inmiddels zijn mijn overpeinzingen koans geworden, vragen waarop geen rationeel antwoord mogelijk is. Mediteren met een koan is een manier om tot dieper inzicht te komen. De zenmeester vraagt je om het antwoord te belichamen, zodat duidelijk is dat je dat inzicht ook daadwerkelijk doorleeft.

Ik vroeg me af of het mij gegeven was een dergelijk dieper inzicht in de volle breedte te ervaren en verlicht te worden, niet wetend wat dat zou inhouden. Na verloop van tijd heb ik die vraag naast me neergelegd. Met zo af en toe mediteren moet je geen hoge verwachtingen koesteren. Bovendien is dat koesteren ook precies het probleem: je houdt je vast aan verwachtingen en verlangens. Dat werkt niet.

In de loop van de tijd is de stilte van het mediteren me erg dierbaar geworden. Het doet me goed om regelmatig op mijn kussentje te zitten. Vooral na retraites – periodes van een aantal dagen waarin in stilte geleefd en gemediteerd wordt – bemerk ik meer rust, trek ik me dingen niet zo persoonlijk aan en oordeel ik minder. Met name dat niet oordelen, over mijzelf, de ander of de wereld, geeft veel innerlijke rust.

Tussen 2009 en 2014 ben ik elf keer in retraite geweest in de abdij van Affligem in België, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1062. (In 2012 is ter gelegenheid van het 950-jarige bestaan een speciaal bier gebrouwen. Erg lekker.) De retraites varieerden van drie tot zes dagen en werden geleid door Raoul Destrée van Zen.nl. Dom George Pijnacker was de gastenbroeder. Het bijzondere van deze abdij is dat alles zich afspeelt in het klooster, ook het mediteren. Het lopen door de gangen, de maaltijden in de refter en de afwas met de paters: het vervult me nog altijd met dierbare herinneringen.

In de abdij vindt iedere dag een vast ritueel plaats. Na het middaggebed verzamelen de monniken zich rond het Mariabeeld. Daar bewijzen ze de eer aan Maria met gebeden en het herdenken van een buitengewone gebeurtenis. In 1146 bezocht de Franse abt Bernardus van Clairvaux de abdij en begroette het Mariabeeld. Maria beantwoordde die groet met een wedergroet. Dat de abdij op deze manier zowel met Maria als Bernardus verbonden is, heeft voor mij een bijzondere betekenis. Het zijn namelijk mijn beide voornamen.

Voor een van de retraites had Raoul het gedicht Niets cadeau van Wislawa Szymborska opgenomen in de teisho, de leerrede. In het gedicht krijgen we alle lichaamsdelen te leen en geven we die bij de dood weer terug. Volgens de dichteres is de ziel het protest daartegen. Ik creëerde mijn eigen koan: Waarom geven we bij de dood het lichaam wel terug en de ziel niet?

Tijdens de zondagochtendmeditatie, voorafgaand aan de hoogmis, flitste er een heldere gedachte door me heen. Opeens wist ik het: we geven de ziel niet terug omdat hij nooit van ons is geweest! De ziel ís er, bezielt ons lichaam en verbindt ons met het grote geheel: de natuur, de spiritualiteit, God, moeder aarde, of welke naam je er ook aan wilt geven. Het inzicht vervulde me, of moet ik zeggen mijn lichaam, met intens geluk. Ik voelde liefde ten aanzien van iedereen, zonder aanziens des persoons. Ik was vol energie en ervoer anderen op een zeer rechtstreekse manier, met veel begrip en zonder tussenkomst van grenzen.

Sinds dat moment ervaar ik alles als goed, ook de dingen die niet goed zijn. Ik kan het niet anders uitdrukken. En wellicht het meest bijzondere: de tegenstelling tussen de rationele en, zoals ik het noem, spirituele manier van denken – die me zo kon bezighouden en verwarren – was op slag opgeheven. Ik ervaar beide nu als het ware naast elkaar, niet meer tegenover elkaar. Ze zijn niet langer strijdig.

Toen ik me vier weken na mijn bijzondere ervaring liet verleiden om rennend een trein te halen, maakte zich een lichte teleurstelling van mij meester. Mijn ego roerde zich weer. Maar de opgedane ervaring en het verkregen inzicht bleken niet ver weg. Ik kan daar altijd op teruggrijpen en vol vertrouwen mee verder. De essentie vind ik terug in het boekje Wat is verlichting? van Rients Ritskes: ‘Uiteindelijk gaat het erom de zelfbetrokkenheid en de eigenwilligheid los te laten’. Dus: gewoon dagelijks op m’n kussentje zitten en mediteren. Zonder verwachtingen, maar met vertrouwen. Ik noem het mijn meest vrijwillige moeten.

Het geluksgevoel houdt lang aan, hooguit wordt het heel geleidelijk wat minder. Mijn waarneming is hoe dan ook scherper dan ik gewend was. Het is alsof ik veel meer tegelijkertijd kan waarnemen, met al mijn zintuigen. Er is iets wezenlijks veranderd in mijn lichaamsbeleving, een soort ompoling. Ik voel me energieker en ben vooral attenter naar anderen.

De abdij van Affligem is vandaag de dag een kwetsbare gemeenschap met vooral oude monniken. Er worden helaas geen retraites meer gehouden. Ik voel me bevoorrecht dat ik deel uitmaak van de geschiedenis van deze bijzondere abdij en ben zeer dankbaar voor de gastvrijheid en dienstbaarheid van de bewoners. Voor mij blijven zij de hoeders van het licht.’

Was getekend Ben Steultjens. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, Zen Tags: abdij van Affligem, België, mediteren, retraite, thuiskomen

Lees ook:

  1. Ciska op retraite
  2. Ciska op retraite
  3. Ciska op retraite
  4. Ciska op retraite

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Debat Tweede Kamer over aanhoudende overtredingen in slachthuizen
  • Verlichting is het failliet van het verstand
  • Het jaar 2022 – dag 135 – schaamte
  • Boeken – De heilige natuur
  • Over Theologie deel 16- Moderne Tijd (2)

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens