Gezien de snelle veranderingen in opkomende technologieën, fungeren priesters van oudsher als poortwachters om nieuwe digitale toepassingen goed te keuren en erin te investeren. In 2015 werd in China de adoptie van Xian’er, de robotmonnik, gepromoot als een weg naar spirituele betrokkenheid door de meesterpriester van de boeddhistische Longquan Tempel in Beijing.
Boeddhisme
Boeken – De mens achter de monnik, een leven in dagboeken
De aantekeningen beginnen in 1939, twee jaar voordat hij intrad in Gethsemani. Ze breken abrupt af in Azië, waar hij na een lezing voor een abtencongres in Bangkok op 53-jarige leeftijd door een ongeval sterft.
‘De mooiste dag uit ons leven waarin we ceremonieel verbonden werden’
Rimpoche zegende onze liefdesband door de witte Tara ceremonie met gebeden en mantra’s. Het werd muisstil in huis en hij raakte iedereen. Na de mantra’s kregen we een katha omgehangen wat een traditionele witte zijden ceremoniële sjaal is die staat voor goede wil, gunst en compassie. Na deze zegening kregen we het beeld van rimpoche overhandigd.
Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren.
Guy – De Vijf Hindernissen (P. panca nivarana)
De Vijf Hindernissen zijn verontreinigende eigenschappen die de dhammanuvatti beletten tot ontwaken te komen. Ze verhinderen de beoefenaar om wakker te worden.
Hoe belangrijk is een leraar?
Boeddha wees niet zichzelf af als leraar maar wilde niet gevolgd worden op basis van enkel geloof of op basis van autoriteit. Hij verzocht de zoeker zijn leringen op waarheid te onderzoeken.
De taal van het lijden (deel 1 van 3)
De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen. Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.
Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman
Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.
Ontkennen om te kunnen groeien: Anatman
En om naar dat niveau te groeien moeten we het oude beeld van een onveranderlijk zelf loslaten, dus erkennen dat we uiteindelijk een anatman-identiteit hebben.
‘Eet mij niet’ – een toekomst zonder vlees
Mark Schalken: ‘Wat we eten is naast een individuele ook een sociale keus. Ik denk dat wij boeddhisten wegbereiders kunnen zijn van een toekomst zonder vlees, waarin we andere dieren zien als medebewoners van deze aarde, en ze niet langer uitbuiten.’
Inzichtmeditatie en de vier elementen
Waar water, aarde, vuur en wind geen vaste voet vinden, daar schitteren geen sterren, geen zon straalt er, er schijnt geen maan, er wordt geen duisternis aangetroffen. Als de wijze, de brahmaan, zelf in wijsheid hiervan weet, is hij bevrijd van vorm en het vormloze, van geluk en leed. Bahiya Sutta (1) In de meditatiemaand […]
Dalai Lama wenst premier Modi een blijvende goede gezondheid toe
De Dalai Lama feliciteerde de premier ook met het succesvolle Indiase voorzitterschap van de G20.