Wat schapen, neushoorns en zeemeeuwen met elkaar te maken hebben.
Neushoorn of schaap?
De slimme boeddhist conform de Khaggavisana soetra (praktijk).
Ujukarin – De ultieme toverstaf
Vajrayana is niet beter of slechter, hoger of lager, dan de Pali-tradities of de Mahayana. Het is gewoon anders. En kan daarmee voor westerse boeddhisten op zijn eigen manier een stuk hulpmiddelen en technieken bieden, een stuk inspiratie, om dichter bij Verlichting te komen.
Tegen de Titanen – in de wereld en in je eigen hart
Asura’s (jaloerse goden) en hoe je er als boeddhist mee omgaat.
Ujukarin – Hou me vast, of ik val
In dat bos van soms tegenstrijdig lijkende soetra’s, die ook allen je oude zekerheden omver kegelen, is houvast soms erg nuttig. En dat biedt de Catuhpratisarana soetra.
Volg de middenweg en vlieg niet uit de bocht
Dus ik heb niets tegen veganisme, ik heb wel bezwaar tegen de claim van sommige mede-boeddhisten dat veganisme fundamenteel meer ethisch is dan vegetarisme en dat wij dus allen die kant uit zouden moeten bewegen. Sterker nog, een deel van de redeneringen komt m.i. erg dicht bij de drammerige extreme Jain-doctrines (bezem en mondkapjes) waar Boeddha expliciet tegen was…
Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
En de relatie van deze evenwichtsoefening met liefdesverdriet…
De gouden teerling is geworpen (5 en slot) – de plank misslaan over racisme vanuit boeddhisme
Het binnenbrengen in sangha’s van concepten zoals ‘we gaan de witte overheersing die ook daar heerst afbreken’ voelt dus als een dolkstoot in mijn rug, zeker omdat de boodschappers veelal bepaald geen recht hebben om de eerste steen te mogen werpen. Het hele groepsdenken gingen we toch juist achter ons laten, op weg naar het iedereen ervaren als badend in het gouden licht van Boeddha’s wijsheid?!
De gouden teerling is geworpen (4) – wél omgaan met racisme en boeddhisme
Wat kunnen we in dharmacentra doen om een ieder van ons meer bewust te maken en vervolgens te helpen ontstijgen van conditioneringen, inclusief eventueel racisme?
De gouden teerling is geworpen (3b) – uitwerking racisme en discriminatie
Wat is er mis met ‘profileren’ van mensen voor belasting/uitkeringscontrole op dubbele nationaliteit als de eerdere gegevens aantonen dat er een correlatie (niet: causaliteit) tussen beide groepen is?