Dus ik heb niets tegen veganisme, ik heb wel bezwaar tegen de claim van sommige mede-boeddhisten dat veganisme fundamenteel meer ethisch is dan vegetarisme en dat wij dus allen die kant uit zouden moeten bewegen. Sterker nog, een deel van de redeneringen komt m.i. erg dicht bij de drammerige extreme Jain-doctrines (bezem en mondkapjes) waar Boeddha expliciet tegen was…
Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
En de relatie van deze evenwichtsoefening met liefdesverdriet…
De gouden teerling is geworpen (5 en slot) – de plank misslaan over racisme vanuit boeddhisme
Het binnenbrengen in sangha’s van concepten zoals ‘we gaan de witte overheersing die ook daar heerst afbreken’ voelt dus als een dolkstoot in mijn rug, zeker omdat de boodschappers veelal bepaald geen recht hebben om de eerste steen te mogen werpen. Het hele groepsdenken gingen we toch juist achter ons laten, op weg naar het iedereen ervaren als badend in het gouden licht van Boeddha’s wijsheid?!
De gouden teerling is geworpen (4) – wél omgaan met racisme en boeddhisme
Wat kunnen we in dharmacentra doen om een ieder van ons meer bewust te maken en vervolgens te helpen ontstijgen van conditioneringen, inclusief eventueel racisme?
De gouden teerling is geworpen (3b) – uitwerking racisme en discriminatie
Wat is er mis met ‘profileren’ van mensen voor belasting/uitkeringscontrole op dubbele nationaliteit als de eerdere gegevens aantonen dat er een correlatie (niet: causaliteit) tussen beide groepen is?
De gouden teerling is geworpen (3a) – racisme en discriminatie
Nog iets meer over de polarisatie: de neiging om iedere man die kritiek heeft op sommige feministische punten een misogynistisch onderdrukker te noemen, en iedere kaaskop die kritiek heeft op de vorm van het ‘antiracisme’ gelijk voor racist uit te maken, is negatieve polarisatie. Luister naar argumenten inplaats van je in te graven in hokjesgeest.
De gouden teerling is geworpen (2) – economie en onderwijs
Terug naar de suggesties: tot op heden heb ik niet de indruk dat positieve discriminatie op de arbeidsmarkt, in de zin van quota (‘minimaal 40% vrouwen’, ‘minimaal 20% minderheden’) helpt. Het zou alleen maar leiden tot aannemen van minder geschikte mensen, en discriminerend zijn voor wie wél zijn stinkende best doet maar toevallig een witte man is. In India bijvoorbeeld wordt wél volop met deze methode gewerkt, met quota per bevolkingsgroep, en het leidt zelden tot selectie van de beste kandidaat.
De gouden teerling is geworpen – staatsinrichting en tolerantie
In donkere lockdown-maanden, en ook nog eens in verkiezingstijd, kan het leuk zijn om wat meer research te doen en op social media uit te wisselen.
Terugblik verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch
Op welke politieke partij gaan op 15 maart (2017) boeddhisten stemmen als er in Nederland Tweede Kamerverkiezingen zijn? Ujukarin breekt na die voor GroenLinks nu ook een lans voor de VVD. Opmerkelijk.
Zoek hoop aan de horizon
Omdat we zeker de komende weken nog in de lockdown-levensstijl zitten is het extra belangrijk om de geest van Boeddha’s adviezen ter harte te nemen. Met bijvoorbeeld de dingen die ik in het vorige praatje al meegaf: altruïstisch blijven, ‘in de ruimte’ leven inplaats van alleen tussen vier muren, de ‘stroom’ opzoeken en volgen.
Behoor tot niets, behoor tot alles
Mangala soetra, middenweg en mindfulness.
Sangha – united we stand
Zonder sangha geen boeddhisme.