• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dana » Windhorse Trading, een poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening (twee en slot)

Windhorse Trading, een poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening (twee en slot)

18 maart 2013 door Ujukarin

Juiste levensbeoefening is een van de schakels van het achtvoudig pad. En kan uitstekend in het ‘gewone’ leven gedaan worden.

Ujukarin bracht een tijdje door in een boeddhistische woongemeenschap van Windhorse Trading in het Verenigd Koninkrijk. WT maakt deel uit van de Triratna Buddhist Community en is een onder meer online leverancier van cadeauartikelen. Het generen van dana –belangeloze goedgeefsheid- is het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Het loon wordt daaraan ondergeschikt gemaakt.

Richtlijnen in een juiste levensbeoefening zijn het vermijden van erg onethische beroepen, zoals slachter of AK47-verkoper of gifmenger; en liefst ook de keuze van een beroep waarin je echt ‘dient’ zoals in de medische wereld of het onderwijs. Maar elk ander beroep dat je roeping is, in plaats van slechts je euri-bron is prima. Extra randvoorwaarde bij veel tradities is dan wel vijf procent van je inkomen als dana (niet alleen aan de dharma!) vrijhouden in welke vorm dan ook. Toch zijn er groepen boeddhisten die hierin verder gaan, en in dit tweeluik kijk ik naar een groep vrienden van me die zoiets doen. Deel twee, het soms weerbarstige heden in de Windhorse filosofie.

Ervaring 2.0

Vorig jaar bezocht ik Cambridge weer, en in de woongemeenschap waar m’n Indiase bloedbroeder logeerde, kon ik een aantal uren met Windhorse-mensen praten. Op die manier kon ik mooi de ervaringen vergelijken die ik had opgedaan in gesprekken met vrienden van het sinds een aantal jaren actieve Windhorse Nederland-België.

Personeel 2.0

Foto site Windhorse.
Foto site Windhorse.

Zoals je de vorige keer al las bestaat de Windhorse-staf uit sanghaleden uit zo ongeveer de hele wereld, naast UK en Europa ook Verweggistan zoals Mexico en India. Voor mensen uit die gebieden was de betaling van hun vliegtuigticket enigszins lastig, omdat ze vaak wel wilden maar niet altijd het eigen vliegticket konden betalen. Dat werd altijd door de diverse sangha’s en Windhorse opgelost.

Een aantal jaren terug kreeg men echter te maken met Britse en EU-regels, die, op zichzelf terecht, stelden dat geen werkvergunning zou worden verstrekt aan mensen van buiten de EU voor een job die ook door Britten gedaan kan worden. En je raadt het al: om voor een magazijnmedewerker als essentiële beroepseis te stellen dat ie Triratna-school-boeddhist is, werkt niet helemaal met zo’n wetgeving.

In heel wat gevallen konden vacatures wel degelijk worden opgevuld via werving binnen de Britse en Europese sangha’s, maar niet altijd. En op zo’n moment gaat het bedrijfsbelang voor het spirituele belang, en werd met brede stemmen besloten dat Windhorse via de arbeidsbureaus ook niet-boeddhisten kon werven. De beloning is exact gelijk aan die voor boeddhisten, minimumloon dus,  met alleen toeslagen als dat bijvoorbeeld vanwege het onderhoud van kinderen nodig is.

Vanzelfsprekend kozen vrijwel alle niet-boeddhisten er voor in de eigen flat blijven wonen, en niet in een boeddhistische woongemeenschap. En voor vakantiegeld/tijd in cash en niet in de vorm van retraitecoupons. Wat de spirituele omgeving en werksfeer betreft is nadrukkelijk met ze afgesproken dat het ‘spirituele en alternatieve mensgerichte’ Windhorse-ethos in stand blijft, al is deelname aan meditaties en puja’s op de werkvloer geheel facultatief.

Wonderwel is het resultaat eigenlijk positief. Per vestiging ligt het aantal niet-boeddhisten tussen een kwart en een derde van het aantal werknemers. Dat aantal zal waarschijnlijk weer wat gaan dalen omdat er momenteel een wachtlijst van geïnteresseerde boeddhisten is. Die rustig hun beurt moeten afwachten tot er een vacature is, want Windhorse gaat zeker geen niet-boeddhisten wegsturen. Oorspronkelijk was de stelregel dat team- en vestigingsleiders altijd boeddhist moesten zijn om het bedrijfskarakter te bewaren, maar ook daar is door goede ervaringen van afgestapt. Er zijn nu een paar zeer gewaardeerde niet-boeddhistisch teamleiders aan de slag gegaan bij Windhorse.

windhorse windbel vogelsOok in de beloning zijn wel wat nuances geslopen. In het gisteren gepubliceerde verhaal schreef ik dat er wel extra geld is voor het onderhoud van een kind, maar niet als je per se een doorzonwoning wil in plaats van een flatje. Omdat dat soort behoeften niet passen in het Windhorse-model van minimumlonen, om meer dana te genereren.” Maar je kan het al raden, wat doe je met sollicitanten die NU (op basis van hun verleden) een doorzonwoning hebben en die niet even een, twee, drie kunnen/willen verkopen? En wat te doen als een vacature met specifieke kennisbehoeften langdurig openstaat en sollicitanten zeggen niet uit te kunnen komen met een minimumloon? Dus er zitten wel eens compromissen in de regel van minimumloon-tenzij-tenzij, maar de salarissen liggen nog altijd beduidend lager dan wat in de markt gangbaar is. En het gelijke-monniken-gelijke-kappen principe wordt zoveel mogelijk in stand gehouden.

Dana 2.0

Een logisch gevolg van het nieuwe personeelsbeleid, maar op zichzelf ook al voorzien in de jaren negentig, was een verbreding van het dana-beleid. Het is niet meer automatisch ‘winst gaat naar dharma-doelen, met wat uitzonderingen voor projecten in de dorpen van onze Fair Trade-leveranciers’. Maar nu stemmen de personeelsleden waar de winst naar toe gaat. En dat komt neer, geheel conform de bloedgroepen onder het personeel, op ongeveer twee derde naar dharma-doelen en een derde naar Fair Trade-projecten.

Windhorse sangha
Windhorse sangha

Het zijn nog steeds projecten waar zo weinig mogelijk aan de strijkstok blijft hangen, dus zaken waar Windhorse-mensen (vaak de reizende inkopers) of andere bekenden zelf kunnen checken of  het geld goed besteed wordt. Dus veelal onder dezelfde gemeenschappen, van Guatemala tot Bali, die ook met Fair Trade-arbeid geld verdienen en Windhorse-leverancier zijn. En zo kan ook een niet-boeddhist, die bijvoorbeeld als administrateur bij Windhorse zo’n twintig tot dertig procent minder salaris verdient dan bij een honderd procent commercieel bedrijf, met eigen ogen zien dat die opoffering op een door hem/haarzelf bepaalde plek de wereld een stukje beter maakt. En daarmee een eigen vorm van dana ervaren.

Overigens: in technische zin zijn nog lang niet alle leveranciers op officieel Fair Trade niveau, een onafhankelijke Britse keurmerk-organisatie heeft Windhorse daarvoor nog een aantal extra missives gegeven – en men doet z’n uiterste best die binnen enkele jaren allemaal ingevuld te hebben.

Ervaringen en gevoelens…

Ook het hedendaagse Windhorse verdient mijn respect. Hoezeer ik ook mensen helpen in mijn hoedanigheid en roeping als ICT-nerd  belangrijker vind dan het verkopen van goedbedoelde cadeaus, met het Windhorse-model bereikt elke medewerker uiteindelijk beduidend meer aan dana dan de vijf procent van het inkomen dat ik nastreef. En, ondanks of gewoon met die cadeaus, bijdraagt tot positieve spirituele interne werkstijl in een Fair Trade gerichte-keten, die in een gewoon samsarisch kantoor zoals het mijne, wel eens lastiger is.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Dana Tags: dana, online, Triratna, ujukarin, Verenigd Koninkrijk

Lees ook:

  1. Windhorse Trading, een boeddhistisch/marxistische poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening
  2. Een boeiende festivaldag in India
  3. Sintergarbha: het boeddhistische 5 decemberfeest
  4. Ujukarin – De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Carlos zegt

    20 maart 2013 om 10:27

    Inspirerend verhaal! Ik ben benieuwd naar wat je over de leefgemeenschappen te vertellen hebt.

  2. Ujukarin zegt

    20 maart 2013 om 10:49

    Dank dank.
    Hmmmm… ik wil best wat schrijven maar dan als minimaal 3 mensen interesse tonen, MET concrete vragen die ze beantwoord willen hebben. Het is nogal een veelkoppig vehikel, dat je kunt beschrijven vanuit pakweg verschil-overeenkomst met gezin of met kloostersituatie; met voors en tegens van de ‘gesloten’ gemeenschap (geen mannen toegestaan in vrouwengemeenschap en vice versa) versus de ‘open’. M’n eigen ervaringen, twee jaar in een spirituele mannenwoongemeenschap en 3 jaar in Maitreya Instituut wat toen een gemengde woongemeenschap was van zowel leken als kloosterlingen, kan ik er wel in verweven maar geven beslist geen kompleet beeld.
    With folded palms Ujukarin

    PS In de laatste Boeddhamagazine staan ook 2 bladzijden over een ethisch ondernemen-congres in Brussel met een aanzienlijk onderdeel van Windhorse, die info is mooi complementair aan dit tweeluik

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
08 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
8 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens