• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een boeiende festivaldag in India

diamant sutra onderdeel van

Een boeiende festivaldag in India

29 december 2012 door Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. Mensen komen hem tegen als nerd, familiemens, wereldreiziger maar bovenal als Ordelid. In dit soms hilarische verhaal beschrijft hij hoe hij in India de dharma onderwijst aan Indiërs. Deel twee: over een beetje onbegrip.

Deze dag begint even surreëel als gistermiddag. Word je wakker in een grote en schone suite, maar moet je de neus dichtknijpen als je de dertig jaar oude badkamer binnengaat; en ook maar beter je ogen halfdicht, anders zie je iets te veel beestjes die jouw pogen-tot-geweldloosheid lekker uitdagen.

Beneden aangekomen bleek ook het regelen van ontbijt geen sinecure – ‘only when we have a cook but today he is away, sir’. Mijn spiritueel bloedbroeder Prajnajit, verblijvend in een tweede guesthouse-kamer, nam nu opnieuw het voortouw. Met een mooi tweesporenbeleid: enerzijds blijven vragen en zeuren bij de receptie voor ontbijt, en anderzijds reeds per mobieltje vrienden inseinen dat ze wat chapati’s moesten achterhouden en zo nodig per brommerkoerier moesten brengen. Uiteindelijk komt na een half uur een begin van ontbijt, en wordt de Chapati-koerier halverwege de rit afgebeld.

Na een volgende belronde, en een kwartier tevergeefs wachten bij het parkeerterrein, besluiten we maar gewoon naar de stoepa elders op het campusterrein te lopen; twee kilometer is halverwege de hete ochtend nog nét te doen. Het plan was begonnen als ‘Oh het is conversion day-festival, misschien kan Ujukarin ‘s ochtends vroeg een praatje geven zodat we daarna tijdig in Hyderabad (200 km verderop) kunnen zijn voor een Dharma-avond’. En inmiddels ontaard in ‘Ja maar hij is de enige buitenlander, hij krijgt een keynote-tijd om elf uur ‘s ochtends’ (wat de Hyderabad-plannen al hoogst onwaarschijnlijk ging maken).

Deze stoepa, de op één na grootste in de moderne bouwronde van India, is gesponsord door rijk zakenman en Ambedkar-volgeling Mr. Kharga. Zoals wel vaker bij deze grote projecten is het een onafhankelijke stichting, niet van ‘ons’ (Triratna sangha); maar we zijn vrij hem te huren voor onze eigen grote retraites en zijn ook een graag geziene gast op grote vieringen zoals deze. Ik wandel rond en babbel wat met Mr. Kharga, en zie de zaak volstromen; op het totale terrein al zeker tweeduizend volgelingen/dalits waarvan in de lezingenhal iets van duizend. En overduidelijk vooral komend voor het sociale leven- een dagje vrij hebbend om te vieren dat Grote Voorganger Ambedkar in 1956 miljoenen inspireerde om boeddhist te worden mede om de hindoe-onaanraakbaarheid te ontvluchten.

In de zaal komen we naast vijf Bhikshus te zitten, zo te zien allen Indiërs waarvan vier in theravada- en een in Chinese dracht. En wonder oh wonder, Mr. Kharga komt langs en betoogt eer aan ons alle zeven; ook Prajnajit en ik-zei-de-gek krijgen duizend roepie aan dana toegestopt. Hoe anders dan ik elders in landen met een sangha-orde gewend ben, ook daarover meer in een volgend verhaal.

Naar goed Indiaas gebruik lopen de vorige sprekers fors uit; vrienden die Karnada (de lokale taal) begrijpen melden dat mijn ‘voorganger’ een lokale professor is die zo ongeveer hele Abidhamma-teksten opsomt. Zelf moet ik het daardoor redden met twintig minuten in plaats van het geplande half uur. Prajnajit vertaalt in Hindi omdat we niemand on-site hebben die zowel vloeiend genoeg is in Engels als in Karnada. Het praatje liep zo op eerste indruk goed, ik deed écht mijn best om duidelijk te maken dat we niets hebben tegen de principes van andere sangha’s (zoals theravada en zen) maar ons grote zorgen maken over hoe die in hun moederlanden verworden zijn tot in-cultuur-gewortelde, maar ook in hoge mate gedegenereerde structuren- juist als les om dit in India, en in het Westen, niet te laten gebeuren. Om dit te demonstreren leg ik ook uit dat grosso modo theravada, zen en vajrayana in het Westen níet gehinderd worden door degeneratie (en vaak ook niet door overmatig leunen op het o.i. achterhaalde systeem van vinaya-sangha.)

Pas in gesprekken een paar weken later die m’n broeders met Mr. Kharga en anderen hadden, bleek dat men toch wel wat gefronst reageerde op die rare ‘Uju-westerling’, die zomaar niet alleen buitenlandse sangha-voorbeelden erbij pakte, maar ook de Gotami-soetra ging gebruiken om aan te geven wat er soms minder goed is binnen de sangha- en wat we kunnen leren van het spirituele buiten de sangha.

Speciaal mijn statement dat ‘wij boeddhisten zelfs wat kunnen leren van mensen als Moeder Theresa en Mahatma Ghandi’, in m’n praatjes in het Westen zeer gewaardeerd, was ernstig tegen het zere been van sommige Indiase boeddhisten. Okay, lesje geleerd – dat soort thema’s kan ik dus niet meer in het brede publiek uitdragen maar alleen bij de meer gevorderde studenten en mede-Ordeleden, het zij zo.

Any way, na afloop was het snel biezen pakken en naar het busstation vertrekken, de enige trein (vier uur reizen) hadden we gemist. Op de terminal bleek dat de bus er zeven uur over deed naar Hyderabad – een uur langer nog dan gewoonlijk doordat een stuwmeer-brug (deels door de moesson) beschadigd was. Het Hyderabad programma moest dus gecancelled worden, volgende keer beter.

Al met al een ‘boeiende’ dag, en een aardig voorbeeld van de ups en downs van Dharmaduta in India. Volgende keer nog wat achtergrond van dit Dharma-werk en specifiek onze sangha.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistisch leven, Columns Tags: Triratna, ujukarin

Lees ook:

  1. Windhorse Trading, een poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening (twee en slot)
  2. Windhorse Trading, een boeddhistisch/marxistische poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening
  3. Geboorte van een Ringgeest (deel 1).
  4. Schaap of slimmerik? Waarden die niet conform de Dharma zijn.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens