• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch

Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch

4 januari 2022 door Filiep De Temmerman

Vanaf 2014 gaf ik in ons Triratna-centrum in Gent de cursus Mindfulness: The Buddhist Way. Een cursus die je trouwens ook kon volgen in het Triratna-centrum Amsterdam. Meer en meer ben ik ervan overtuigd geraakt dat mindfulness naar zijn boeddhistische wortels moet teruggebracht worden. Er mag niet vergeten worden mindfulness in zijn volheid – in boeddhistische context – te beoefenen.

De voornaamste reden hiervoor is dat ik soms zie en lees dat mindfulness gereduceerd wordt tot een puzzelstukje. Een ontbrekend puzzelstukje om het leven aangenaam, rustig, comfortabel, overzichtelijk te laten zijn. Om het leven controleerbaar te maken – waarbij de zelfgerichtheid nog eens verstevigd wordt want dit puzzelen gebeurt in functie van een ik dat het leven ondergeschikt probeert te maken aan de eigen verlangens en wensen. Een serieuze misvorming ook van mindfulness. Het wordt eerder “mijnfulness”, nog voller worden van zichzelf.

Gaat mindfulness niet net over het leven leren omarmen? Waarbij het leven als veel groter erkend wordt dan ikzelf? Het oncontroleerbare leven met zijn pijnlijke en ook vreugdevolle momenten? Ja, je kind heeft het soms moeilijk en als ouder is het niet eenvoudig om een waarderende afstand te houden en niet te snel tussen te komen. Ja, als vader zou ik soms niets liever willen dan het voor hen op te lossen en hen en mezelf pijn en verdriet te besparen. Ja, ik zou willen dat die collega anders reageert want hij maakt me het leven zuur. Ja, de herfst is een prachtig kleurenpalet in constante verandering en de golven aan de Noordzee en de wind op de dijk zijn een balsem voor alles wat ik vastzet in mijn hoofd en hart…

Ja. Gaat mindfulness niet net over het verdiepen van een open, ontvankelijke houding ten aanzien van het leven waarbij niet gepuzzeld hoeft te worden om mijn rust, mijn energie, mijn dit, mijn dat, leuker te maken maar waarbij het leven geleefd kan en mag worden in al zijn facetten. Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch…mindfulness is er niet om hier aangenaam van weg te kijken. Mindfulness is er niet om de belofte van alles komt goed weer nieuw leven in te blazen. Mindfulness van lichaam, vedana, citta en dhammas is er om het leven dat niet in een puzzel gevangen kan worden te doorvoelen en een behulpzame houding te cultiveren. Behulpzaam op het pad naar vrijheid en geluk in overeenstemming met het leven. Mindfulness ook van schoonheid en van anderen zodat we niet het risico lopen onder een kaasstolp te leven. Of te mediteren zoals ik onlangs een Boeddha als verkoopartikel zag: de Boeddha onder een kaasstolp. Kaasstolpmindfulness. Kaasstolpboeddhisme.

Toen ik laatst nog hierover correspondeerde met mijn mentor, mijn leraar, Sangharakshita, antwoordde hij me dat ideaal gezien mindfulness altijd in de context van de Dharma onderwezen moet worden en niet alsof het een volledig op zichzelf staande beoefening is. Ik heb daar al veel aan gedacht en ik ben elk geval nog dieper overtuigd geraakt om mindfulness opnieuw in zijn oorspronkelijke context te brengen. In de context van de Dharma, van vriendschap en ethiek, van een waarachtig, vol leven dat voorbijgaat aan alles in functie van mezelf te zien. In de context van meer in overeenstemming leven met wat het leven is. “Mijnfulness”. Nee. Ik kies resoluut voor Mindfulness, the Buddhist Way. Ja.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistisch leven, Dharma en filosofie, Geluk, Mindfulness, Triratna Tags: buddhist way, dhamma, mindfulness, Triratna

Lees ook:

  1. Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch
  2. Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie
  3. Mieke Van Hecke – Kanker en mindfulness
  4. ‘Gezondheid is het hoogste goed, nirvana het hoogste geluk’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Moniek zegt

    5 januari 2022 om 11:32

    Prima artikel – en wat een vondst het woord “Mijnfullness’ Goeds toegewenst van Moniek

  2. Ludo zegt

    9 januari 2022 om 11:41

    Mooi artikel en inderdaad Mindfulness is een middel en geen doel.

Primaire Sidebar

Door:

Filiep De Temmerman

Filiep De Temmerman (Arthakusalin) is werkzaam als coördinator bij het Triratna Centrum Gent. Hij wil dat helpen uitbouwen tot een stadscentrum dat een boeddhistisch antwoord geeft op de vele vragen die in de samenleving leven. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 16 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 16 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 16 mei 2022
    Volle Maan Mantrachant | Online
  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is een Groot Woord
  • Cittanupassana – bewustzijn als grondslag voor oplettendheid
  • Guy – Bevrijding (P. vimutti)
  • Bouwvergunning voor distributiecentrum, ondanks grote steun voor Voedselpark
  • Boeken – Dierzaamheid

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens