• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch

Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch

25 november 2014 door Filiep De Temmerman

Sinds een paar weken geef ik in ons Triratna-centrum in Gent de cursus Mindfulness: The Buddhist Way. Een cursus die je trouwens ook kan volgen in het Triratna-centrum Amsterdam. Meer en meer ben ik ervan overtuigd geraakt dat mindfulness naar zijn boeddhistische wortels moet teruggebracht worden. Er mag niet vergeten worden mindfulness in zijn volheid – in boeddhistische context – te beoefenen.

De voornaamste reden hiervoor is dat ik soms zie en lees dat mindfulness gereduceerd wordt tot een puzzelstukje. Een ontbrekend puzzelstukje om het leven aangenaam, rustig, comfortabel, overzichtelijk te laten zijn. Om het leven controleerbaar te maken – waarbij de zelfgerichtheid nog eens verstevigd wordt want dit puzzelen gebeurt in functie van een ik dat het leven ondergeschikt probeert te maken aan de eigen verlangens en wensen. Een serieuze misvorming ook van mindfulness. Het wordt eerder “mijnfulness”, nog voller worden van zichzelf.

Gaat mindfulness niet net over het leven leren omarmen? Waarbij het leven als veel groter erkend wordt dan ikzelf? Het oncontroleerbare leven met zijn pijnlijke en ook vreugdevolle momenten? Ja, je kind heeft het soms moeilijk en als ouder is het niet eenvoudig om een waarderende afstand te houden en niet te snel tussen te komen. Ja, als vader zou ik soms niets liever willen dan het voor hen op te lossen en hen en mezelf pijn en verdriet te besparen. Ja, ik zou willen dat die collega anders reageert want hij maakt me het leven zuur. Ja, de herfst is een prachtig kleurenpalet in constante verandering en de golven aan de Noordzee en de wind op de dijk zijn een balsem voor alles wat ik vastzet in mijn hoofd en hart…

Ja. Gaat mindfulness niet net over het verdiepen van een open, ontvankelijke houding ten aanzien van het leven waarbij niet gepuzzeld hoeft te worden om mijn rust, mijn energie, mijn dit, mijn dat, leuker te maken maar waarbij het leven geleefd kan en mag worden in al zijn facetten. Soms loopt het leven niet goed, soms eindigt het dramatisch…mindfulness is er niet om hier aangenaam van weg te kijken. Mindfulness is er niet om de belofte van alles komt goed weer nieuw leven in te blazen. Mindfulness van lichaam, vedana, citta en dhammas is er om het leven dat niet in een puzzel gevangen kan worden te doorvoelen en een behulpzame houding te cultiveren. Behulpzaam op het pad naar vrijheid en geluk in overeenstemming met het leven. Mindfulness ook van schoonheid en van anderen zodat we niet het risico lopen onder een kaasstolp te leven. Of te mediteren zoals ik onlangs een Boeddha als verkoopartikel zag: de Boeddha onder een kaasstolp. Kaasstolpmindfulness. Kaasstolpboeddhisme.

Toen ik laatst nog hierover correspondeerde met mijn mentor, mijn leraar, Sangharakshita, antwoordde hij me dat ideaal gezien mindfulness altijd in de context van de Dharma onderwezen moet worden en niet alsof het een volledig op zichzelf staande beoefening is. Ik heb daar al veel aan gedacht en ik ben elk geval nog dieper overtuigd geraakt om mindfulness opnieuw in zijn oorspronkelijke context te brengen. In de context van de Dharma, van vriendschap en ethiek, van een waarachtig, vol leven dat voorbijgaat aan alles in functie van mezelf te zien. In de context van meer in overeenstemming leven met wat het leven is. “Mijnfulness”. Nee. Ik kies resoluut voor Mindfulness, the Buddhist Way. Ja.

Voor een amateuristisch filmpje hierover zie https://www.youtube.com/watch?v=SiXn2I1kogE

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistisch leven, Dharma en filosofie Tags: dhamma, mindfulness

Lees ook:

  1. Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma
  2. Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en
  3. Dharma rising – deel 1 Out of the past
  4. Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob zegt

    27 november 2014 om 10:15

    Leuke woordspeling dat Mijnfullness Je zou er oververzadigd van kunnen raken of is dat een eufemisme? Zelf lijkt het mij zinvol om het woord maar te vergeten Het Fries geeft het naar mijn smaak beter aan:bywezich ( oanwezich ).

Primaire Sidebar

Door:

Filiep De Temmerman

Filiep De Temmerman (Arthakusalin) is werkzaam als coördinator bij het Triratna Centrum Gent. Hij wil dat helpen uitbouwen tot een stadscentrum dat een boeddhistisch antwoord geeft op de vele vragen die in de samenleving leven. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens