• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Tibetaanse boeddhistische geleerde na zijn dood 28 dagen in thukdam’

‘Tibetaanse boeddhistische geleerde na zijn dood 28 dagen in thukdam’

21 augustus 2020 door de redactie

De Tibetaanse boeddhistische geleerde geshe Gyatso zou na zijn overlijden in Taiwan de zeldzame spirituele meditatieve staat ’thukdam’ zijn binnengegaan nadat hij op 14 juli klinisch dood was verklaard. ‘Thukdam’ is een Tibetaans boeddhistisch fenomeen waarbij het bewustzijn van de gerealiseerde meester in het lichaam blijft ondanks zijn fysieke dood, zo stelt een woordvoerder van  het Centraal Tibetaans Bestuur in ballingschap in Dharamsala, India.

Hoewel zij klinisch dood worden verklaard, tonen de organen van deze overledenen dagen of weken geen teken van bederf. Wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen is een paar jaar geleden begonnen op initiatief van de Tibetaanse spirituele leider de Dalai Lama. Na de klinische dood van Geshe Gyatso werd het stoffelijk overschot teruggestuurd naar zijn woonplaats. Een vriend van de overledene, geshe Norbu, verbonden aan het Sera Jey klooster, die was gearriveerd voor de gebedsdiensten die op de eerste en tweede dag werden gehouden, merkte op dat het lichaam van de klinisch dood verklaarde geen tekenen van bederf vertoonden en oordeelde dat de overledene de staat van ’thukdam’ was binnengegaan.

Op de derde dag na het overlijden stelde ook de president en abt Jigme Namgyal van het ‘Internationaal Tibetaans Boeddhistisch Centrum’ het verschijnsel vast. In die dagen was het bloedheet in Taiwan maar het lichaam leek daar ongevoelig voor. Tibetaanse wetenschappers onderzochten op de vijfde dag het lichaam om tekenen van verval en ontbinding vast te stellen. Medische professionals uitten hun verbazing over het fenomeen en hun bevindingen werden naar het kantoor van de Dalai Lama gestuurd en bekendgemaakt.

Secretaris Tsegyam van het kantoor van de Dali Lama heeft geadviseerd dat een gedetailleerd verslag van de observatie van de medische beroepsbeoefenaar en, indien mogelijk, door een wetenschapper een nader onderzoek zal worden uitgevoerd. Zo hebben de studenten van geshe het onderzoekscentrum van Taiwan, Academia Sinica gevraagd een forensisch onderzoek in te stellen.

Op 24 juli kwamen een natuurkundige en zijn assistenten van het Taiwanese onderzoekscentrum Academia Sinica aan en voerden het eerste forensisch onderzoek op het lichaam van de overleden  monnik uit. Fysicus Yuan Tseh Lee stelde vast dat de bloeddruk in het lichaam om en nabij de j 86 was, vrij dicht bij dat van een levend mens, aldus het kantoor van de Tibetaanse regering in ballingschap. Ook werd de soepelheid van de huid, de schijnbaar onbestaande toestand van de inwendige organen, de gloed van het gezicht en de warmte van het lichaam opgemerkt. Het werd aangevuld met een onderzoek naar de neurale activiteit van de hersenen van de overledene op 28 juli en 1 augustus door een Taiwanese universiteitsprofessor in de psychologie en zijn assistenten, die aanzienlijke activiteit opmerkten. Uiteindelijk duurde de goed gedocumenteerde ’thukdam’ 28 dagen.

Bron kantoor Dalai Lama.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: bewustzijn, geshe Gyatso, klinisch dood, overlijden, sterven, thukdam

Lees ook:

  1. Tibetaanse China-criticus Takna Jigme Sangpo in Zwitserland overleden
  2. Veertiende Kunzig Shamar Rinpoche (62) onverwacht overleden
  3. Wereldberoemde yoga goeroe Iyengar (95) overleden
  4. Monnik Wolju, voormalig hoofd van Jogye orde overleden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
06 jun
Boeddhisme en Meditatie
6 jun 23
06 jun
Vipassana meditatie Rotterdam
6 jun 23
Rotterdam
07 jun
Online service Bibliotheek Stichting Bodhisattva
7 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 136 – gansvlucht
    • Beeldgedicht – “ZijHijZijHij”
    • Klimaatverandering – miljarden mensen krijgen te maken met gezondheidsrisico’s
    • Over de Lotus-soetra (24): Pracht en praal
    • We zijn al één

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens