• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Dood? Geen zand erover!

Dood? Geen zand erover!

30 januari 2020 door de redactie

Een euthanasieachtbaan, een virtuele bijna-doodervaring of een app om na diens overlijden met je geliefde te blijven communiceren. Een paar voorbeelden van de ontwerpen die vanaf 11 februari 2020 te zien zijn in Cube design museum in Kerkrade.

In de nieuwe expositie ‘(Re)design Death’ staan zo’n vijftig actuele designs rondom voorbereiding op de dood, afscheid, rouw en eeuwig leven. De expositie laat zien hoe designers, vaak na een persoonlijke ervaring, invulling geven aan de behoeften en rituelen die er zijn rondom overlijden. Het bespreekbaar maken van de dood kan veel verschil maken in het verminderen van angst voor de dood en het accepteren van sterven als onderdeel van het leven. Daarnaast werken tien designers op dit moment aan een concept rondom de vraag “wil je eeuwig leven?”. De drie beste ontwerpen krijgen uiteindelijk een plek in de expositie. De expositie is tot en met 24 januari 2021 te bezoeken in het Cube design museum.

Iedere seconde sterven er ergens op de wereld twee mensen. Dit gegeven inspireerde kunstenaar Niek Audenaerd (1986) tot het werk ‘Departures’, waarop de wereldwijde hoeveelheid ‘vertrekkende’ mensen wordt aangekondigd als ware zij vliegtuigen. Dit werk confronteert de bezoeker aan de expositie ‘(Re)design Death’ direct bij binnenkomst met het thema van de expositie: de dood. Zoals ieder leven een begin kent met de geboorte, is ook het einde onvermijdelijk.

In vier opeenvolgende thema’s verkent de expositie hoe designers zich laten inspireren door de dood.

Voorbereiding

Met de vooruitgang van de medische wetenschap is sterven steeds meer een gemedicaliseerd proces geworden. Er zijn mensen die ervan uitgaan dat we binnen afzienbare tijd helemaal niet meer hoeven sterven. Vooralsnog overlijden we echter op de gemiddelde leeftijd van 80,9 jaar bij vrouwen en 76 jaar bij mannen (bron: CBS, 2018). Voorbereiding is dus niet overbodig Eén van de ontwerpen in de expositie die kan helpen bij die voorbereiding is ‘Outrospectre’ (2020) van de Nederlandse ontwerper Frank Kolkman. Met behulp van virtual reality heeft Kolkman een bijna-doodervaring ontworpen vanuit de overtuiging dat dit de angst voor de dood vermindert.

Afscheid

Met de ontkerkelijking van Nederland zijn er steeds minder vastomlijnde rituelen voor hoe we bij sterven afscheid nemen van het leven en voor hoe we afscheid nemen van overleden dierbaren. Steeds vaker wordt gekozen voor een persoonlijke invulling van de uitvaart. Zo ontwerpen designers alternatieven voor de rechttoe rechtaan doodskist. Sjeng Schellinx uit Maastricht is de ontwerper van de zit-ligkist: een kist waarin de overledene wordt opgebaard in “luie leunstoelhouding”. Ontwerpduo Citelli en Bretzel heeft een heel andere manier om een lichaam te begraven. Hun ‘Capsula Mundi’ bestaat uit een biologisch afbreekbare, ei-vormige capsule waarin het overleden lichaam wordt geplaatst. Na begraving wordt hierop een boom geplant als gedenkteken. Nabestaanden verzorgen de boom en zo biedt deze een andere manier van gedenken. Daarnaast verandert hiermee het aangezicht van begraafplaatsen.

Rouw & voortleven

In het verleden was een bepaalde periode van rouw gebruikelijk, waarin alleen sobere, zwarte kleding werd gedragen. In de periode van zware rouw werden briefpapier en zakdoeken zwart omrand. Tegenwoordig bedenken veel nabestaanden eigen rouwrituelen om hun verdriet en gemis een plaats te geven. Hierbij voert in Nederland het traditionele zwart ook niet meer de boventoon. In veel niet-westerse culturen is wit juist de kleur die symbool staat voor de dood. Designer Marije Vogelzang ontwierp in 1999 een volledige witte maaltijd voor een uitvaart; zowel voedsel als servies en de ruimte waarin de maaltijd geserveerd wordt, was wit. Speciaal voor de expositie maakt zij een herontwerp, aangepast aan de tegenwoordige tijd. Begrippen als organisch, duurzaam en diervriendelijk zijn opgenomen in het ontwerp.

Eeuwig leven

Het laatste thema van de expositie stelt het meest extreme herontwerp van de dood aan de kaak: het uitschakelen van de dood. Cube heeft tien jonge ontwerpers gevraagd na te denken over vragen rondom het eeuwige leven. Wil jij eeuwig leven? En wat heb je daar dan voor over? Wat ís leven eigenlijk, wat is bewustzijn? In een wedstrijd gaan de ontwerpers aan de slag met het maken van een ‘conversation piece’ over dit thema. In de eerste twee weken na de opening van de expositie kan publiek hun stem uitbrengen op het stuk dat volgens hen het beste het gesprek op gang brengt. Op basis van deze stemmen en het oordeel van een vakkundige jury worden de drie beste ontwerpen gekozen. De designers hiervan winnen een geldbedrag en zien hun ontwerp gedurende de gehele looptijd terug in de expositie.

Bron Cube design museum. Alle foto’s Cube. Omslagfoto De laatste sluier van Roos Kuijpers, foto René van der Hulst.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Natuur, Nieuws Tags: Cube design museum, dood, expo, kunstenaars, overlijden, rouw, voortleven, zit ligkist

Lees ook:

  1. Margreeth van der Oord – verlies van een geliefde
  2. Nieuw design voor ‘Magere Hein’
  3. Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
  4. Wakker Dier – 339.000 dieren dood door brand en hittestress in 2019

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens