• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Het Witboek Zen – alle links

Cover van het Witboek Zen van Hans van Dam.

Het Witboek Zen – alle links

30 oktober 2023 door Hans van Dam

Serie over zenboeddhisme en niet-weten.

Vanaf 31 oktober 2023 publiceert Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad iedere dag een dwaaltekst uit zijn Witboek Zen.

Deze fraai geïllustreerde serie is gebaseerd op het gelijknamige online Witboek Zen op NietWeten.nl. Het is deel 9 van de Agnosereeks, een serie boeken over niet-weten van Hans van Dam.

Hieronder vind je de links naar alle columns van dat boek in het Boeddhistisch Dagblad.

Voor zijn andere series in deze krant, zie: Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Cover van het Witboek Zen van Hans van Dam.

Vrij van auteursrecht

Alle teksten van Hans van Dam en alle afbeeldingen van Lucienne van Dam zijn rechtenvrij. Je mag ermee doen wat je wil. Ze zijn publiek domein.

(In het jargon en de symboliek van de Creative Commons organisatie: CC0 1.0 Universeel . Akte . Juridische tekst.)

Publicatievormen van het Witboek Zen

Het Witboek Zen op NietWeten.nl

Het Witboek Zen als paperback in kleur

Het Witboek Zen als paperback in zwart-wit

Columns

1. Kleine kennismaking met het Witboek Zen

2. Wat je minstens moet weten over zen, maar nergens kan leren

3. Zen is het einde van de rit

4. Het verschil tussen weetnietzen en onwetende zen (ansho no zen)

5. Kopstukken niet-weten in zen: Linji, Tydeman, Seung Sahn

6. Zen is geen traditie

7. Zen is de lange weg van onwetendheid naar niet-weten

8. Gidan: een onverteerbare bal van twijfel

9. Meester Zero is een nul, je kijkt er zo doorheen

10. Zen is kamikaze

11. Zengeboorte, zendood

12. Waaraan herken je de zenboeddhist?

13. Zengeest, beginnersgeest – Shunryu Suzuki

14. Zen en de viergeestenleer: shoshin, mushin, fudoshin, zanshin

15. Zengeest weetnietgeest

16. Zen is in je zwakte gaan staan

17. Zen is je ware grootte vinden

18. Zengeest, kuddegeest

19. Loeien als een heilige

20. Haiku op haiku: tussen vogelsporen en denksporen

21. Zen is vrij spel, het lijkt het leven wel

22. Hoe Oorspronkelijk is de Geest van de Oude Cheng?

23. Wat is kinhin? Kedeng kedeng!

24. Zen is geen zen als er zen op staat

25. Haiku op haiku: tussen venster en Melkweg

26. Zen is categorieën doorbreken

27. Het minuscule verschil tussen de kleine geest en de grote geest

28. Waarin verschijnt de grote geest?

29. Heeft een boeddha de hondennatuur?

30. Oorspronkelijk is er geen zen en geen niet-weten

31. Is zen non-dualistisch? De gastheer en de gast

32. Een piekerpad op het piekerpad

33. Het Piekerpad – boeddhisme volgens Sint Pieker

34. Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?

35. Niets wekt zoveel misverstand als stilte, en niets is zo doods

36. In de geest van zen vind je geen geest

37. Haiku op haiku: tussen Japan, China en India

38. Is elke boeddhist een nihilist?

39. Zengeest, dwaalgeest

40. Zen laat zich niet in woorden vangen

41. Nietzsche, zen of André van der Braak?

42. Maitreya en Nietzsche: de ongeboren bodhisattva en de doodgeboren filosoof

43. Zen is aan de grond zitten

44. Zen is de afgrond waarin zen verdwijnt

45. Zen is afrekenen met je gedachten

46. Hartsoetra van de Weidsheid voorbij alle Wijsheid

47. Gate gate paragate – de Mantra van de Weidsheid voorbij alle Wijsheid

48. Gebed van de Weidsheid voorbij alle Wijsheid

49. Wat is de Hartsoetra en wat is leegte?

50. De Hartsoetra en de leegte van het onderricht over de leegte

51. De Hartsoetra als laxeermiddel

52. De Hartsoetra in essentie

53. In de beperking toont zich de dwaas

54. Tanka, renga, haiku en senryu – vier Japanse dichtvormen

55. Haiku’s als spiegel van de ziel

56. Haiku op haiku: tussen Ueno en Asakusa

57. Waarom het boeddhisme groter is dan niet-weten

58. Haiku op haiku: tussen kuiken en krokus

59. Wat is de bodhisattvagelofte?

60. Hoe talrijk de media ook zijn, ik beloof ze niet te volgen

61. Bodhisattvageloften voor iedereen: shiguseigan

62. De bodhisattvagelofte voor leken en lijken

63. Verloskunde voor meesters en leerlingen

64. Help, ik wil de wereld redden

65. Malamolen voor bodhisattva’s

66. Ontwaken voor dichters

67. Verlos ons van de verlossers, amen

68. Waarvan moeten we eigenlijk bevrijd worden?

69. Bodhisattvageloften voor groot en klein

70. Bodhisattvageloften voor Indiërs

71. Hoe ik vorm en leegte geef aan mijn compassie

72. Dalai lama, superbodhi!

73. De bodhisattvagelofte voor nitwits

74. De bodhisattvagelofte voor aannemers

75. Bodhisattva zonder mededogen

76. Woorden zijn wapens, goedendag

77. De bodhisattvagelofte voor boeddha’s

78. Haiku op haiku: tussen willen en moeten

79. Zen is geen baan maar jezelf ontslaan

80. Hoe niet-weten geruststelt

81. Matthieu Ricard en de ontbinding van het absolute

82. Wat zen voor je doet

83. Haiku op haiku: tussen pijnboom en boeddha

84. Wat is kinhin? Dromen van ontwaken

85. Vormboeddhisme is (geen) leegteboeddhisme

86. Only sitting, is dat zen?

87. Only doing, is dat zen?

88. Only giving, is dat zen?

89. Only don’t know, is dat zen?

90. Crazy wisdom, is dat zen?

91. Only kidding, is dat zen?

92. Only talking, is dat zen?

93. Zen is hm

94. Haiku op haiku: tussen zachtmoedig en onaangedaan

95. Eenvoud is geen kunst – Maarten Houtman en de Tao van Zen

96. Haiku op haiku: tussen denken en zijn

97. Haiku op haiku: tussen horens en haren

98. Haiku op haiku: tussen mensen en woorden

99. Wat is kinhin? Gevaren op de Weg

100. Kimono en rakusu – de nieuwe kleren van het seminarie

101. Smerige ego’s zitten in zendo’s

102. Zen – de zwartekousenkerk uit het verre oosten

103. Zwartekousenzen, daar zit geen beweging in

104. Wat is kinhin? Hulpmiddelen

105. Zen is een tweesnijdend zwaard

106. Haiku op haiku: tussen werkelijkheid en waan

107. Haiku op haiku: tussen mens en vogelverschrikker

108. Waarom ik geen gouden rakusu draag

109. De Koreaanse zenmeester Seung Sahn als Zeeuws Meisje

110. Zen is geen verkleedpartij

111. Christenzen – oude gelovigen in nieuwe gewaden

112. Dick Verstegen en de teloorgang van anatman

113. Jezus redt! Allah redt! Boeddha redt!

114. De goudbrokaten rakusu van Zenmeester Jezus

115. De dubbelzennigheid van het zelfboeddhisme

116. Woordenboek niet-weten: dwaas, wijze

117. Boeddhisme is geen geloof, maar alle boeddhisten zijn gelovig

118. Wie ben je nou echt? De dualist, de hindoe en de boeddhist

119. Waarom Boeddha geen boek is en Jeff Shore geen auteur

120. Haiku op haiku: tussen priester en bel

121. Wie is Klepperman van Elleven? De Beppesutta van Richard Wachtmaar

122. Haiku op haiku: tussen vergankelijkheid en eeuwigheid

123. Zen is wat geen-oog kan zien

124. De groeten aan je beeldzelf

125. Over de engte tussen zelfbeeld en zenbeeld

126. Zen is erover ophouden

127. Zen is ontdekken dat je nergens mee voor de dag hoeft te komen

128. De ware voeten van Hein Stufkens – heridentificatie als heilsweg

129. Effe het Zelf bellen – het Big Mind Process van Genpo Roshi

130. Hoe ruim is jouw zelfbeeld?

131. Zengeest, röntgengeest

132. Wat is je natuurlijke staat, verlichting, bewustzijn of niet-weten?

133. De Natuurlijke Staten van Agnosia

134. Haiku op haiku: tussen god en mens

135. Zen is geen doen

136. Zen is echt zijn als je echt bent en nep zijn als je nep bent

137. Haiku op haiku: tussen tempels en pioenen

138. Zen is algemeenheden als deze mijden

139. Haiku op haiku: tussen onder en boven

140. Zijn bergen bergen en rivieren rivieren?

141. Zengeest, watergeest

142. Zen is tegen de tegenstroom in gaan

143. Against The Stream met Noah Levine

144. Wat is kinhin? Against The Stream

145. De gelijkenis van het vlot in de Alagaddupama-Sutta

146. Haiku op haiku: tussen kikken en vorsen

147. De Kleine Ka(r)masoetra – vier verhaaltjes over de grote oversteek

148. De Boeddha Ontwaakt – het ware verhaal

149. Wat is kinhin? De navolging van Jezus

150. Haiku op haiku: tussen besmeurd en vunzig

151. Van zen word je geen heilige

152. Van zen word je niet normaal

153. Zen is een blik in het verstand

154. Niet doden in het christendom en het boeddhisme

155. Je mag geen mensen vermoorden, maar wat is een mens?

156. Je mag geen mensen vermoorden, maar wat heet moord?

157. Een boeddhist mag geen dieren doden, maar wat is een dier en wat heet doden?

158. Mensengoden tussen redden en doden

159. Hele korte geschiedenis van de godsdienst

160. Hoe boeddhisten vlees eten zonder te doden en doden zonder vlees te eten

161. Haiku op haiku: tussen leven en dood

162. Jagen voor boeddhisten

163. Ongediertebestrijding voor boeddhisten

164. Overbevolking voor boeddhisten

165. De doodstraf voor boeddhisten

166. Zelfdoding voor boeddhisten

167. Euthanasie voor boeddhisten

168. Doden met de levenden en leven met de doden

169. Geloften (laten) afleggen, is dat juist spreken?

170. Geestvernauwende middelen in het boeddhisme

171. De nulde gelofte: niets beloven wat je niet waar kunt maken

172. De lege gelofte en andere elementen van de leegte

173. Buddhists Anonymous

174. Haiku op haiku: tussen herfstwinden en hersenwinden

175. Haiku op haiku: tussen geest en god

176. Haiku op haiku: tussen onszelf en het zelf

177. Acht perspectieven op de vier edele waarheden

178. Hoe je lijden onder de mensen brengt

179. Boeddha, dharma – ach

180. Hoe waar en edel zijn de vier edele waarheden?

181. Haiku op haiku: tussen edel en ijdel

182. Lijden valt niet te vermijden

183. Vijf oorzaken van het lijden

184. Afhankelijk ontstaan als hypercausaliteit

185. Afhankelijk ontstaan als acausaliteit

186. Afhankelijk ontstaan als agnose

187. Afhankelijk ontstaan, of waarom een frontale botsing zo moeilijk te timen is

188. Wat is kinhin? Tegenliggers

189. Wat is afhankelijk ontstaan? 13 synoniemen van pratitya samutpada

190. Afhankelijk bestaan voor moordenaars en levensgenieters

191. Wat is het causaliteitsbeginsel?

192. Wat is het acausaliteitsbeginsel?

193. Wat is kinhin? Domino

194. Van afhankelijk ontstaan naar niet-weten

195. De reddingslijn van interzijn

196. Het afhankelijk ontstaan van de vier edele waarheden

197. Volg de lijn van interzijn

198. Het tussenin van intrazijn

199. Kun je afhankelijk bestaan en toch onafhankelijk zijn?

200. Haiku op haiku: tussen nu en straks

201. Zen laat zich niet inpakken

202. Wat je minstens van onthechting moet weten

203. Wij en zij op het ereschavot

204. Omissie en transcendentie op de zenweg

205. Zelfverheffing op het achtvoudige pad

206. Hoe je je gehechtheid overwint

207. Hoe je je geest tot rust brengt

208. Gehechtheid aan het achtvoudige pad

209. De fundamentele waarheid van zen, en hoe je er vanaf komt

210. Haiku op haiku: tussen hangen en wilgen

211. Onthechting is ook niet alles

212. Wat is kinhin? Zo kan het ook

213. De mentale constructies van Dogen Zenji

214. Zelfbeelden in het boeddhisme: zijn we licht of zijn we lucht?

215. Inspiratiedagen met Zenmeester Hans van Dam

216. Diepte-interview met Zenmeester Hans van Dam

217. Zijn we allen zenmeesters?

218. Geef een meester nooit een maagd

219. Boeddha’s bestaan niet

220. Bestaan boeddha’s echt niet?

221. Waarom je in nirwana geen boeddha’s vindt

222. Wat is kinhin? Onthechting

223. Haiku op haiku: tussen hoog en laag

224. Strebers in het boeddhisme, en hoe je ze herkent

225. Meester, masturbeert u nog?

226. Haiku op haiku: tussen spelen en leven

227. Zenleraren niet-weten: Nico Tydeman, Dennis Merzel, Seung Sahn en Ko Bong

228. De meester, de mystagoog en de minnaar – het leraarschap van Nico Tydeman

229. Ken jEZELf

230. Even voorstellen: Klaas Keiken Klaassen

231. Even voorstellen: Jan Anatman

232. Zen is een levende geest, geen dode letter

233. Leraarstypetjes van Nico Tydeman

234. Zen is geen transmissie

235. Zen is geen transcendentie

236. Notabelen in Spiriland: de transmissionaris en de transcendentaris

237. Transmissie en ascendentie

238. Transmissie en descendentie

239. Acht ego’s over het overwinnen van het ego

240. Cogito Ego Sum (Even God Overtreffen)

241. Haiku op haiku: tussen zwammen en gezwam

242. Ben jij een boeddha? Doe de spiegeltest

243. Maakt het boeddhisme echt een einde aan begeerte en onwetendheid?

244. Zen is een botte bijl

245. Het laatste woord van zen

246. De Zen Peacemakers en het RampBoeddhisme van Glaswerk B.V.

247. Rampboeddhisme, een nieuwe vorm van ramptoerisme

248. De Drie Intenties van de Zen Peacemakers

249. Stand-up meditatie – een heilzaam alternatief

250. Haiku op haiku: tussen buigen en barsten

251. Zen is buigen, niet-weten is strekken

252. Zen of niet-weten?

253. Wat heeft geen as en geen baan? Vingers naar de maan

254. Hoe zenmeester Zuigan zenleerling bleef

255. Waar ik in geloof, en waarom niet

256. Zen is geen metta

257. Wie zich meester laat noemen is geen meester

258. Wie weigert zich meester te laten noemen is geen meester

259. Wie zich verheven laat noemen is diep gezonken

260. Gedicht op gedicht: tempelcomplex en aardewerk

261. Gelugpa of drukpa? Hoedjes van papier

262. De Oude Meester is geen meester en niet oud

263. Zen is een achtvoudige bevrijding

264. Het toppunt van boeddhisme is het einde van het boeddhisme

265. Zen is een berg van een gat

266. De stoffige spiegel van Huineng

267. Waarom boeddhisten zo luchtig zijn

268. Rare vragen voor boeddhisten

269. Sunyata is een mooi woord voor niet-weten

270. Zen is alles opslokken

271. Zen is geen eredienst

272. Dansen in de leegte

273. Wat is kinhin? Lijndansen

274. Zen maakt je niets, en zen maak je niets

275. Inleiding tot de Diamantsoetra

276. De Diamantsoetra van de Weidsheid voorbij alle Wijsheid

277. De Diamantsoetra ontmanteld, of hoe je een soetra deconstrueert

278. Is de Diamantsoetra een zijnsleer of een kenleer?

279. Boeddhisme voor proctologen

280. Boeddhisme in de steentijd

281. Boeddhisme in de leertijd

282. Tien kernbegrippen van het leegteboeddhisme – niet-weten als passe-partout

283. Evam me sutam: horen wat je horen wil

284. Nirwana is geen samsara want een kat is geen muis

285. Hoe boeiende woorden boeien worden

286. Zen is geen zending

287. Zen is erover ophouden

288. Haiku op haiku: tussen boeddha en beeld

289. Dana is iets wat je geeft, niet iets wat je vraagt

290. Waaraan herken je een boeddha? Leegte, gemoedsrust, dana

291. De peperdure zentitels van titelfraudeur Rients Ritskes

292. Woordenboek zen: showzen, shozen, Shozen, zenshow

293. Woordenboek zen: waanzen, zenwaan

294. Zen is geen zelfverbetering

295. Woordenboek niet-weten: spiritualiteit, spiriatrie, spiriater, spiriant

296. Dertien nadelen van zen volgens Rients Ritskes

297. Een zenboeddhist is ook maar een heel mens

298. Waarom een zenboeddhist het afwijzen niet afwijst

299. Waarom je in Sinterklaas en in Zenterklaas moet geloven

300. Haiku op haiku: tussen samen en alleen

301. Zen is fluiten in de nacht

302. Haiku op haiku: tussen pikken en krassen

303. Zen is mindless zijn als je mindless bent

304. Is mindfulness nou wel of niet boeddhistisch?

305. Mindfulness is tegen woordigheid van geest

306. Haiku op haiku: tussen mijmeren en malen

307. Iedereen weet

308. Wat niet Iedereen weet – de gruwelgeest van Edel Maex

309. Iedereen gelooft

310. Iedereen preekt

311. Haiku op haiku: tussen mus en mens

312. Waarom mindfulness onmogelijk en overbodig is

313. Mindfulness is aandachtsvernauwing

314. Mindfulness is zien hoe je aandacht zijn eigen gang gaat

315. Mindful omgaan met de media

316. In het moment willen zijn haalt je uit het moment

317. Wat is erger, terreurnieuws of nieuwsterreur?

318. Zen is openstaan voor geslotenheid

319. Haiku op haiku: tussen hert en jager

320. Waar we zijn is waar we heengaan

321. Haiku op haiku: tussen statig en suf

322. Zen is zittenblijven tot je overgaat

323. Wat je minstens moet weten van meditatie

324. Wat is mediteren? Zwichten voor het ongerichte

325. Zen is geen natuur of techniek

326. Zen is volledige beheersing van de geest

327. Zen is helder inzicht in de boeddhanatuur

328. Waarom ik met open mond mediteer

329. Vier niveaus van zen

330. Zen is laten zitten

331. Alleen zoekers vinden iets

332. Zen is doorvragen tot je bent uitgevraagd

333. Zen is niet met ideeën zitten

334. Zen is doen alsof je niet doet alsof

335. De laatste les van zen

336. Koan: het is grauw en het broedt op een kussen

337. Dogen Zenji en de notie van oorspronkelijke verlichting

338. Koan: kan een zeeleeuw mediteren?

339. Mediteren is één worden met jezelf

340. Zen is kabuki

341. Zen is oefenen in spontaniteit

342. Priestertje spelen is geen zen

343. Hoe spannend is zen? Het bonteleboeddhaschap

344. Wat is kinhin? Luchten

345. Zen is een non-duale geest in een non-duaal lichaam

346. Katsu! Rohatsu!

347. Dood de sangha

348. Geef zen een gezicht, maak een emoji van je enso

349. Mediteren doe je op je gemak

350. Kan je te veel of te weinig mediteren?

351. Vier stadia van meditatie

352. De enorme mentale kracht van Maurice Knegtel en Dennis Merzel

353. Wat is kinhin? De voorganger

354. Zen is geen half werk

355. Zen voor koks

356. Zen voor timmerlui

357. Zen voor assuradeurs

358. Koan 20 van het Boek van Sereniteit: niet weten is het meest nabij

359. Haiku op haiku: tussen wind en richting

360. De weg van het midden leidt weg van het midden

361. Wat is kinhin? Segway is the Way

362. De zenweg is een remweg

363. Zen is niet onderstellen maar ondermijnen

364. Wat je moet doen als je voor de poortloze poort staat zonder sleutel

365. Haiku op haiku: tussen licht en duister

366. Klein abc van de Grote Weg (Hsin Hsin Ming) van Sengtsan

367. Zen is nergens thuis zijn

368. Haiku op haiku: tussen uit en thuis

369. Wat is kinhin? De geest van vertrouwen

370. Zen is redekundig ontleden

371. Hoe effectief zijn methoden om tot niet-weten te komen?

372. Wat is kinhin? Ezels

373. Wat is wijsheid? Jan Bor en het mom van niet-weten

374. Wat je wel en niet moet geloven over boeddhisten

375. Wat is kinhin? Diepgang

376. Haiku op haiku: tussen roependen en geroepenen

377. De wijsheid van de strontvlieg

378. Zen is nergens halt houden

379. Haiku op haiku: tussen waarnemen en waargeven

Het sacrale niets van Paul Van hooydonck en Guy Dubois

380. Juist spreken is onzinnig gepraat

381. De weg naar de hel is geplaveid met meningen

382. Waarom ik niemand gelijk of ongelijk kan geven

383. Een zenboeddhist en een hooligan zien het licht

384. Woorden voorbij de stilte voorbij de woorden

385. Zen is geen begrip

386. Wat is kinhin? Een paardenmiddel

387. Zen is nergens in vastzitten, ook niet in loslaten

388. Zen is leren dat je niet weet wat je zegt

389. Moeten we over zen spreken of zwijgen?

390. Zen en de kunst van het uitdrukken

391. De waarheid is dat je van alles aanneemt over de waarheid

392. Hoe je zonder spreken of zwijgen uitdrukking geeft aan niet weten

393. Vragen zijn vrienden voor het leven

394. Vierenveertig vragen over lijden

395. Hoeveel vragen stelt jouw leer?

396. Van hollebollegeest naar weetnietgeest

397. Haiku op haiku: tussen vlooien en mensen

398. Dronken van niet-weten

399. Haiku op haiku: tussen vlieg en os

400. Was Boeddha een boeddhist?

401. Was Boeddha een boeddha?

402. Zen is een moord op een droom

403. Voor ware boeddhisten zijn er geen ware boeddhisten

404. Haiku op haiku: tussen maan en water

405. Haiku op haiku: tussen vensterruit en hemelpoort

406. Niet-weten maakt je geen sjamaan

407. Wat is kinhin? Boeddha de Beer

408. Haiku op haiku: tussen poort en gat

409. De kringloop van leve en dood de Boeddha

410. Haiku op haiku: tussen vragen en zeggen

411. Hoe de Boeddha zichzelf doodde en voorbij alle wijsheid ging

412. Haiku op haiku: tussen droom en dood

413. Wees een dwaallicht voor jezelf

414. Zen op eigen houtje

Deze tekst maakt deel uit van het Witboek Zen. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Het Witboek Zen op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: niet-weten, Witboek Zen, zen

Lees ook:

  1. Over de engte tussen zelfbeeld en zenbeeld
  2. Effe het Zelf bellen – het Big Mind Process van Genpo Roshi
  3. De Natuurlijke Staten van Agnosia
  4. Haiku op haiku: tussen vensterruit en hemelpoort

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.