Verlichting, in boeddhistische zin, is nooit ver voor wie de taal van de Hartsutra (“vorm is leegte, leegte is vorm”) zijn bewustzijn laat transformeren, ook buiten het verplichte nummer van de meditatie om. Verlichting wordt niet noodzakelijk bemiddeld door het intuïtieve schouwen in zazen.
meditatie
Mijmeringen over bewustzijn, vervolg.
Mensen die zich mediterend terugtrekken, blijken meer eenheid te ervaren. Het lijkt een tegenstrijdigheid, je terugtrekken en vervolgens meer samenhang ervaren. De verklaring hiervoor kan zijn dat wij mensen een aangeboren natuur hebben, gericht op eenheid.
Falun Gong: Chinese politie treedt hard op tegen meditatiebeoefenaars
Het voorstellen van meditatie om te helpen omgaan met COVID-19 wordt in China door de Chinese communistische partij (CCP) beschouwd als “gebruik van een xie jiao” en bestraft met zware gevangenisstraffen.
Land in de werkelijkheid, stap in het heden
Hartzema verraadt een zekere romantische inborst door zijn verheerlijking van de kindertijd, de natuur en zijn anti-intellectualisme. Hij neigt ook tot een zekere psychologisering, zoals de veronderstelling dat achter al onze gedachten een soort onbewuste angst verborgen ligt. Bovendien gaat hij uitgebreid in op de fysiologische eigenschappen van de zintuigen, dat volledig berust op wetenschappelijk onderzoek en niet te rijmen valt met het mensbeeld van dzogchen.
Boeddhisme en wetenschap
Er wordt de laatste tijd veel gesproken over depressie of neerslachtigheid. Dit is een groot probleem, veel mensen worden tegenwoordig neerslachtig doordat ze vaker thuis zitten en elkaar minder vaak ontmoeten. Je kunt echter niet zeggen dat thuis zitten automatisch neerslachtigheid veroorzaakt. Er zijn altijd veel mensen geweest, ook veel boeddhisten, die de eenzaamheid opzochten en daar juist erg vrolijk van werden.
Vipassana als juiste zienswijze, juiste intentie.
Oplettendheid op de zintuigpoorten leidt tot het begrip dat vooringenomen voorkeur en afkeer ontevredenheid tot gevolg heeft wegens de geconstateerde discrepantie met de werkelijkheid: het niet kunnen bevredigen van de wensen. Hierdoor ontstaat terughoudendheid (bij voldoende rijping van voorwaardelijke inzichten) ten opzichte van de eigen geconditioneerde en geïnternaliseerde persoonlijke voorkeuren. Dit is het zien van de oorzaak van lijden: de eigen hunkering naar bevrediging van de zintuigelijke behoeften.
Ontzuiling
Sinds maart 2020 zijn er meer dan driehonderdveertig meditaties en lezingen verzorgd. Gemiddeld doen er meer dan honderddertig mensen mee en de begeleiders begeleiden op basis van dana (donatie). Zo is meditatie mogelijk voor iedereen.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 39
De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het […]
Westers boeddhisme 2
Westers boeddhisme, praktijk van spiritueel individualisme of de vierde omwenteling van het wiel?
Meditatie op de schoen
Matthijs Vermeulen – schoeisel, sokken en meditatie
Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen
Roshi James Ford, een Amerikaanse Soto zenpriester, wijdde gisteravond een uur aan Hartsoetra-recitaties en meditatie als reactie op de zorgen over de verkiezingen. Ford: ‘Dit is een historische verkiezing in de Verenigde Staten. En het niveau van de angst lijkt op een even historisch niveau te liggen.’
Ad van Dun – Pelgrimage 1 – de wereld
Er golft een adem…
Een renaissance in boeddhisme?
Een ieder die zich verdiept in het boeddhisme kan zien dat er in iedere stroming wel wat “verwatering” plaats vind. Ten eerste is er de assimilatie van de lokale gebruiken en geloven, aangezien boeddhisme niets uitsluit en zich nergens tegen afzet.
Boeken – Een kalme geest
Hoe het boeddhisme helpt om de herrie in je hoofd en om je heen tot rust te brengen. Boekbespreking door Erik Hoogcarspel.
Doshin Houtman – Vrijgevigheid: één van de drie bronnen van geluk
In het Westen oefenen we meestal in omgekeerde volgorde: we beginnen met meditatie, op een retraite komen we in contact met de sila, en aan het einde van de retraite krijgt de dana een plaatsje.
‘We weten dat geluk niet tevreden stelt’
De ‘ik’ in het lied Alles kan een mens gelukkig maken ontbreekt het aan niets. Toch zou die ik iets vaker simpelweg gelukkig willen zijn. Een luxeprobleem, of toch niet? De behoefte aan geluk is geen onzin. De ik uit het lied heeft het mooi voor elkaar, zoals dit in het dagelijks taalgebruik heet. Anderen hebben het minder goed getroffen, bijvoorbeeld vanwege hun gezondheid en andere obstakels.
God en groep
Opvallend: nu Corona religieuze activiteiten beperkt, krijgt de sociale kant van het samenzijn ineens veel aandacht. Er is bijvoorbeeld gesteggel over het maximumaantal bezoekers en over godsdienstvrijheid. Maar wat vooral opvalt, is dat gelovigen zeggen de ontmoeting te missen. Op het droge ontdekt de vis het belang van water.
Boeken – Als een Boeddha, als een uilskuiken
Zenmeditatie of zazen wordt vaak ‘enkel zitten’ genoemd. Het is een uiterst eenvoudige, bijna techniekloze manier van mediteren. Maar toch is het wat anders dan zitten voor tv of zitten in een wachtkamer bij de dokter.
Podcast – Dit is niet van mij
Joost van den Heuvel Rijnders zit dit keer met Bart van Melik aan de keukentafel. Natuurlijk met de gepaste 1,5 meter afstand. Joost vraagt Bart over zijn leven in New York waar hij meditatieles geeft aan oorlogsveteranen, jongeren in daklozenopvang en tieners op openbare scholen in NYC.
Met heel je wezen
Mediteren doen we met heel ons wezen en we creëren een ruimte, een omgeving waarin ons wezen, ons autonome wezen kan gedijen. We cultiveren onze menselijkheid.
Mindfulness komt uit het boeddhisme, mag het ingezet worden in het bedrijfsleven?
De Vlaamse filosoof Marc De Kesel, directeur interne en externe zaken van het Titus Brandsma Instituut (Radboud Universiteit) in Nijmegen heeft grote bedenkingen. Hij vindt het oneigenlijk gebruik van een aan het boeddhisme ontleende meditatietechniek.
De God van Israël vond mindfulness uit, niet de boeddhisten
Christenen van uiteenlopende denominaties hebben hun eigen christelijke meditatie. Op intranet zijn tal van protestantse gemeentes, rooms-katholieke parochies, praktijken van hulpverleners en organisaties te vinden, die ermee actief bezig zijn. Een bron van inspiratie voor hen vormen monniken uit de 3de en 4de eeuw . Deze kluizenaars en kerkvaders leefden in de woestijn van bijvoorbeeld Egypte om zich te wijden aan God door te bidden, te vasten en te mediteren.
Sleutel tot inzicht – Metta bhavana – de meditatie van liefdevolle vriendelijkheid
Een zeer speciale karaktertrek van de Leer van de Boeddha, is het kardinale uitgangspunt dat het noodzakelijk is vriendelijk te zijn ten opzichte van alle levende wezens.
Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend deel II
De mindfulnessmanie raast als een gek door de Noord-Amerikaanse samenleving, schrijft de hoogleraar vrij vertaald. Mindful leven, mindful ouderschap, mindful eten, mindful seks, mindful leiderschap en de lijst gaat maar door. Veel boeddhisten storen zich aan deze manie en geven aan dat ‘mindfulness training’ geen ethisch neutrale techniek is om stress te verminderen en om concentratie te bevorderen.