• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vrijgevigheid- de eerste van de tien parami’s

Vrijgevigheid- de eerste van de tien parami’s

18 januari 2022 door gastauteur

Vrijgevigheid (dana) is de eerste van de tien parami’s (perfecties), kwaliteiten die de Boeddha in voorgaande levens heeft ontwikkeld als voorbereiding op zijn Boeddhaschap. De tweede parami is ethisch gedrag (sila). Het zijn vrijgevigheid en ethisch gedrag die in de geschriften genoemd worden als voorbereiding en ondersteuning van het meditatieproces.

Tekst Dingeman Boot

Zowel het beoefenen van vrijgevigheid als het beoefenen van meditatie betekent oefenen in loslaten. De meditatie als proces van het loslaten leidt tot transformatie. Hiermee wordt met name bedoeld dat de zogenaamde kelesa’s, ook wel als vergiften vertaald, worden getransformeerd tot vrijgevigheid, haat en kwaadheid worden losgelaten en getransformeerd tot liefde, onwetendheid wordt getransformeerd tot wijsheid.

Het praktiseren van vrijgevigheid wordt zo een ondersteuning van je meditatieproces om jezelf te bevrijden van hebzucht, die zich uitdrukt in onze verlangens en gehechtheden.

Het praktiseren van vrijgevigheid kan op vele verschillende manieren. Dit kan door tastbare dingen met iemand te delen. Je kunt daarbij iemand blij maken met iets groots, maar ook door iets kleins te geven. Onze vrijgevigheid wordt vooral op de proef gesteld als het gaat om dingen waaraan we gehecht zijn en dus liever voor onszelf houden. Maar juist daarin kan de belangrijke uitdaging schuilen om te komen tot loslaten.

Daarnaast dienen we te beseffen dat de vrijgevigheid ook kunnen beoefenen met kleine dingen en mensen blij kunnen maken met bijvoorbeeld het geven van een complimentje of een bos bloemen en het sturen van een kaart.

We kunnen vrijgevigheid ook beoefenen door onze tijd en of aandacht aan iemand te geven. Als je goed oplet kom je regelmatig (misschien wel dagelijks) momenten tegen waarin een uitnodiging tot zo’n  vrijgevigheid verscholen ligt. Dat kan zijn de helpende hand bieden aan iemand die oud of ziek is. Het kan ook zijn een luisterend oor bieden aan iemand die het moeilijk heeft.

Liefde

Vrijgevigheid kun je zien als een uitdrukking van liefde. Naarmate je meer van iemand houdt ben je ook bereid om alles wat je hebt met zo iemand te delen. Als je als gevolg van je meditatieproces metta (liefdevolle vriendelijkheid) gaat ervaren, wordt het beoefenen van vrijgevigheid steeds meer een natuurlijk iets. Vrijgevigheid maakt blij! We merken dat vrijgevigheid niet alleen vreugde schept bij de ontvanger, maar het maakt ook de gever blij. Daarnaast ervaart de gever dat hoe meer er gegeven wordt hoe meer er ook ontvangen wordt. Daarom is er ook de uitdrukking: hoe meer je geeft hoe rijker je wordt.

Het is eveneens een uitdaging vrijgevigheid te beoefenen tegenover iemand waarmee je een moeilijke relatie hebt. Zo iemand een cadeautje geven kan soms wonderen verrichten in de onderlinge relatie.

In het blad ‘Silence’ van 21 maart 2008 staat een artikel onder de titel ‘Spending money on others promotes happyness’. In dit artikel laten twee Canadese psychologen en een Amerikaanse marketingonderzoeker aan de hand van onderzoeken zien dat geld weggeven mensen gelukkiger maakt, dan wanneer hetzelfde bedrag aan zichzelf wordt besteed. Natuurlijk zijn er gelukkig heel wat mensen die daar inmiddels ook achter zijn gekomen. Het zijn meestal de mensen die in staat zijn om ruim te denken en niet alleen bezig zijn hun eigen belangen te behartigen maar eveneens oog hebben en rekening houden met de belangen van hun medemensen.

Onderricht

De Boeddha heeft de laatste 45 jaar van zijn leven besteed aan het helpen van andere mensen, in het bijzonder door het geven van zijn onderricht. Hij heeft dat allemaal gedaan vanuit een houding van vrijgevigheid! De mensen die zijn onderricht ontvingen hebben hem en zijn monniken eveneens voedsel, kleding, medicijnen en onderdak verschaft vanuit vrijgevigheid. En deze traditie is in de oosterse boeddhistische landen nog steeds springlevend.

De mensen in deze landen geven ook veel meer uitdrukking aan de vreugde die het beoefenen van vrijgevigheid hen geeft en ze willen deze vreugde graag delen met andere mensen. Toen ik daar nog maar kort was, gaf ik mijn dana anoniem, zoals ik gewend was. Na verloop van tijd was ook ik gewonnen om de vreugde van het geven met anderen te delen. In het Oosten heerst ook sterker het besef dat het beoefenen van vrijgevigheid een goed karma  geeft, het schept gunstige voorwaarden voor je huidige bestaan en mogelijk je volgend(e)) leven (s). De Boeddha heeft daar ook duidelijk op gewezen. Maar zoals bij alle handelingen is het de motivatie die dit bepaalt. Vandaar de uitdaging om vrijgevigheid te beoefenen vanuit een zuivere motivatie.

Met de Boeddha ben ik ervan overtuigd dat als de mensen de werkelijke waarde en betekenis van het beoefenen van vrijgevigheid zouden beseffen en het vanuit die instelling zouden praktiseren, dit ze rijker en gelukkiger zou maken en de samenleving mooier en harmonischer.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, meditatie Tags: Dingeman Boot, vrijgevigheid

Lees ook:

  1. Dana is jezelf bevrijden van hebzucht
  2. Dagelijks live meditatie voor iedereen door trainers en begeleiders
  3. Doshin Houtman – Vrijgevigheid: één van de drie bronnen van geluk
  4. Nāgārjuna’s adviezen over politiek aan de koning

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit
    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens