“Schep de boot leeg, o monnik; leeggeschept zal hij lichter varen; als je hartstocht en haat afgesneden hebt, zul je daarna naar nibbana gaan.”
Boeddhisme
Levensgrote 3D kopieën van 1500 jaar oude boeddhabeelden
Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua zijn deze modellen de levensgrote imitaties van de boeddhistische beelden die uitgehouwen zijn in een zandstenen rots in de grotten van Yungang.
Mark Woerde ontvangt vredesprijs Verenigde Naties
Vanwege zijn initiatief ‘Make friends across religions’ om vriendschap tussen andersgelovigen te bevorderen. Hij kreeg tweeëntwintig leiders van verschillende religies zo ver om die oproep tot vriendschap in een videoboodschap te ondersteunen.
Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid
“Laat daarom steeds de mens bewust alle geneugten vermijden; ze opgevend kruise hij de vloed, het schip voortdurend hozend. Zo bereikt hij de andere oever.” Het Kamma-sutta is het eerste sutta van de Atthaka Vagga uit de Sutta-Nipata; dat op zijn beurt, samen met onder andere het Dhammapada deel uitmaakt van de Khuddaka-Nikaya (de verzameling van korte teksten).
‘Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben’
“De Boeddha heeft nooit ontkend dat vrouwen de verlichting konden bereiken. Hij sprak wel over ‘de tweeëndertig plekken in het menselijk lichaam’ waarop meditatie zich moet richten om de obsessie voor het menselijk lichaam los te laten. (…)”
Geschiedenis en ontstaan van de Pali-Canon.
De Boeddha sprak tot allerlei mensen: koningen en prinsen, brahmanen, boeren, huisvrouwen, bedelaars…. Wat hij onderwees werd toen ‘Buddhavacana’, het woord van de Ontwaakte genoemd. Nadat er een orde voor monniken en nonnen was gevormd, legde de Boeddha, naar gelang er behoefte aan was, beetje bij beetje de gedragsregels voor kloosterlingen vast in de Vinaya. Het geheel van de toespraken van de Boeddha werd de Dhamma genoemd.
Dalai Lama bezoekt Tibetaanse nederzettingen in India
Bylakuppe is een locatie van twee nederzettingen voor Tibetaanse vluchtelingen in India: Lugsum Samdupling (opgericht in 1961) en Dickyi Larsoe (opgericht in 1969).
Johannes Schietecatte – Alles is het ‘Ene’
Non-dualiteit en stilte in jodendom, christendom en islam.
Ksaf – Twee boeddhistische conversaties
‘En vooral: wat is mijn bijdrage aan anderen, aan de wereld?’
Zeshin – Boeddha is dood
Het boeddhisme is een levende religie die gericht is op satori , een ervaring van het zien van de eigen ware aard, een stap op weg naar boeddhaschap. Siddhartha is de grondlegger van het boeddhisme. Maar hij is dood en jij bent de enige die hem tot leven kan wekken.
Chinese controleposten bij boeddhistische academie Larung Gar
Degenen die geen pasje hebben worden aangesproken door bewakers en wordt in veel gevallen de toegang tot het gebied geweigerd.
Hein Thijssen – Lessen culturele antropologie (uit 1977)
Thijssen beschreef Boeddha’s ontwakingsproces in andere termen dan gebruikelijk en vanuit een andere kijk geduid, ontdaan van alle religieuze of metafysische connotaties.
Sterfdag van Tsongkhapa in kloosters Tibet en China herdacht
Openbare bijeenkomsten in kloosters in de Tibetaanse regio’s van China zijn de laatste jaren in omvang sterk toegenomen. Duizenden Tibetanen nemen daar aan deel, ook om hun nationale en culturele identiteit te benadrukken.
Lief voor dieren, lief voor mensen
De onlosmakelijke verbondenheid van alles wat leeft.
Boeddhistische monniken chanten in Bodh Gaya voor wereldvrede
De gebeden werden voor het eerst gehouden in 2006, met ongeveer 250 volgelingen.
Azie’s hoogste houten pagode door brand verwoest
De pagode telde zestien verdiepingen en dateert uit de tijd van de Ming dynastie, in de zestiende eeuw.
François la Poutré – Een crematie in Nong Noi
De ingetogen sfeer die we in Nederland kennen, en die ons de term “grafstemming” heeft gebracht, is hier niet zichtbaar of voelbaar.
Edel – zelfbeeld
‘Waarom hebben jullie boeddhisten het toch altijd over niet-zelf? Als therapeut moet ik het lage zelfbeeld van mensen juist voortdurend versterken.’ Het is een vaak gestelde vraag. Psychotherapie en boeddhisme lijken hier lijnrecht tegenover elkaar te staan. Moeten we het ego afbreken of versterken?
Christian Thomas Kohl – Het einde van het boeddhisme in Azië?
De Chinese overheid was niet in staat om het Tibetaans boeddhisme van buitenaf te vernietigen. Maar de kans om het van binnenuit te vernietigen is groter. Om dit te doen hoef je het boeddhisme als een religie van bevrijding alleen maar te transformeren in deze wereld als een mix tussen een komedie en een bloedige tragedie.
Zeshin – over Daruma-zen
De grondlegger van de Daruma-zen is Dainichi Nōnin, die leefde in de 12e eeuw. Hij was monnik binnen het Tendai boeddhisme. maar kreeg twijfels omtrent de leer dat de mens van nature Boeddha is. Hij vroeg zich namelijk af: ‘Als de mens al van oorsprong Boeddha is, waarom zoekt hij dan verlichting en oefent hij zich spiritueel?
Leden Tibetaans parlement in ballingschap bezoeken Nederland
De parlementariërs hadden onder andere een ontmoeting met leden van de Tweede Kamer, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Tibetaanse gemeenschap en mensenrechtenorganisaties.
Boeken – In de schaduw van de dennenboom
Zenmeester en schrijfster Sandy Taikyu Kuhn Shimu verzamelde talrijke zenverhalen uit de hele wereld, vaak vol humor en diepgang.
Birma – ultranationalistische monniken mogen geen politieke partij vormen
De Ma Ba Tha is afkomstig uit de 969, een nationalistische beweging, opgericht in 2012 om moslim bedrijven te boycotten.
Boeddhisme en christendom – meest gecombineerde religies
Annewieke Vroom is universitair docent Comparatieve Godsdienstwijsbegeerte en werkt bij de opleiding Religiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Ze heeft een christelijke achtergrond, maar beoefent ook het zenboeddhisme. Hoe werkt zoiets in de praktijk? En: hoe verklaart zij dat het christendom en het boeddhisme de meest gecombineerde religies van Nederland zijn?