• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zeshin – dana en het zorgen voor de doden

Zeshin – dana en het zorgen voor de doden

9 juni 2018 door Zeshin van der Plas

Tijdens Kikan, een voordracht van Roshi Sama ter aanmoediging van je zentraining, vroeg ik: ‘Roshi Sama, wat is de taak van een zenmonnik?’ Zijn antwoord was: ‘He takes care of the dead.’ Dat is de hoofdtaak van een zenmonnik/priester.

Tangen roshi tijdens Kikan

Zorgen voor de doden vereist natuurlijk toelichting. Een klooster, tempel of zencentrum verzorgt in de eerste plaats de uitvaartceremonie. Ogenschijnlijk lijkt zo’n begrafenisritueel op een gewone begrafenisceremonie zo als overal ter wereld wordt uitgevoerd. Maar in mystieke zin is het een zuiveringsritueel waarbij kwade invloeden worden weggenomen. Vijfennegentig procent van de Japanners wil zo’n ritueel niet alleen voor hun dierbare overledenen, maar ook voor zichzelf omdat via de daden van een overleden familielid zij hier ook in aanraking mee kunnen komen. Gebruiken die hier in het Westen vergeten zijn, zijn in Japan nog springlevend. Dodenwake, ‘de 40 dagen periode binnen het katholicisme’ (in zen 49 dagen tijd) rouwperiode, is in Japan voor 95% van de bevolking gewoon goed. De priester/monnik is hierbij nauw betrokken. De jarenlange familieband met een tempel is in Japan vanzelfsprekend. De monnik kent de familie en zoekt voor de overledene een passende boeddhistische naam uit die in een Ihai-tablet (dodenbordje) word gegraveerd.

Tempel Bemmel, Ihai-tablet

Als boeddhist word je geacht om de overledene in gedachten te houden door de Ihai-tablet in het huisaltaar te zetten, er elke dag een sutra voor te reciteren en een kopje water te plaatsen. Je bent pas echt dood als je vergeten bent. Gepensioneerden hebben hier tijd voor, maar door de volgeladen agenda van Japanners hebben lukt dat niet of nauwelijks. Dus laten ze hun Ihai-tablet achter bij de tempel waar de priester/monnik de zorg voor de Ihai-tablet op zich neemt.

Het is in Japan dan ook heel vreemd als je alleen voor meditatie naar de tempel gaat. In 1994 bezocht een dharmabroer van mij onze tempel in Leiden. s’ Morgens vroeg hij waar iedereen bleef. Ik zei hem: ze komen vanavond om 8 uur. Verbaasd vroeg hij: ‘Waarom?’ Hij was verbaasd dat iedereen alleen voor de meditatie kwam en er niemand voor de tempeldienst aanwezig was. In Japan is het precies andersom.

Eigenlijk heeft het niet zoveel zin om alleen voor de meditatie te komen. Via meditatie maak je endorfine aan wat je een prettig gevoel geeft, maar na een paar uur weer wegebt. Pas als je een langere retraite doet treden er inzichten op die je leven kunnen beïnvloeden. Maar zonder rituelen die bekrachtigd zijn, vinden zorg en verdieping van je inzichten geen ondersteuning. Spiritualiteit heeft een vorm nodig, zoals je thee in een kopje giet, zo giet je je spiritualiteit in riten en ceremonies.

De taak van een zenmonnik/priester is zorgen voor de doden, daar wordt hij/zij voor opgeleid, en ja, meditatie is daarin een belangrijk onderdeel, maar de tempeldiensten en ceremonies zijn even belangrijk. Dat is waar een sangha voor betaalt- om haar tempel en priester/monnik in stand te houden. Het is niet een kwestie van kopen of contributie, het is dana, betrokkenheid. In Japan hoeft niemand te betalen om aan een sesshin (retraite) mee te doen maar iedereen heeft het besef dat zonder dana hun tempel verdwijnt en daarmee de mogelijkheid om inzicht te verwerven en te leren hoe die te verweven met je leven. Maar is er ook dana voor priesters/monniken om bijvoorbeeld angst en leed van betrokkenen tot een minimum te beperken. Dana is een oefening, een oefening in empathie, betrokkenheid, zowel voor de priester/monnik als de sangha.

Tempel Bemmel bezoek van Etsudo, Bukkoku-Ji, 1995 aan de tempel in Leiden.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Teisho, Zen, Zeshin van der Plas Tags: dana, doden, endorfine, Ihai, Japan, kikan, kleitablet, meditatie, rituelen, roshi sama, sangha, tempel, vorm, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. De functie van een zenmonnik
  2. Zeshin – choka & banka de weg van het hart
  3. Doen wat je opgedragen wordt
  4. Dokusan – een langgerekt ooooo ontsnapte mijn mond

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens