• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Doen wat je opgedragen wordt

14 september 2019 door Zeshin van der Plas

Waarom ik met zenmeditatie begonnen ben? Een vriend die ik erg waardeerde vond dat het Japans boogschieten wat hij beoefende niks voor mij was. En,… hij had gelijk, een ander is vaak veel objectiever en kan beter beoordelen wat je kunt, zeker als het om aanleg gaat. Hij vond dat ik zenmeditatie moest gaan beoefenen en dat ik van daar uit mijn aanleg wel zou vinden.

Ik ging de eerste les blanco naar binnen, en kwam onmiddellijk mijn ego tegen. We moesten tijdens de loopmeditatie lettergreep voor lettergreep de hartsutra in fonetisch Japans oplezen. Mijn vooroordeel was ‘die zijn volledig van het padje, wat een geitenwollensokken gedoe.’ Maar, ik dacht er achteraan, ‘wat kan mij het schelen ze doen allemaal zo gek en niemand zal kritiek hebben als ik meedoe.’ Ik was op dat moment in staat om mijn vooroordeel opzij te schuiven en te doen wat van mij gevraagd werd. Achteraf heb ik mij wel eens afgevraagd: ‘Als mij dit in een christelijke, hindoeïstische of islamitische setting was overkomen was er dan het zelfde gebeurd?’

Ik denk dat dat van de leraar m/v af zou hangen- als die uit is op haar of zijn gelijk waardoor je afhankelijk word van zijn of haar visie dan zou mijn antwoord zijn: ‘Dat maak ik zelf wel uit.’ Maar als de intentie van de leraar de ontplooiing van ons (beider) inzicht voor ogen heeft omdat haar/zijn bevrijding ook afhankelijk is van de mijne dan kan daar niet anders dan vriendschap uit voort komen. Misschien was ik dan nu wel hindoeïstisch of katholiek geweest, ik denk dat bevrijding het verlangen van elk mens is, bevrijding van een illusie. Vaak ontbreekt het mij aan inzicht hoe hier mee om te gaan. Mijn beste remedie is dan wat ik op de eerste les geleerd heb, gehoor geven aan dat wat van je gevraagd wordt en vaak is dat niets doen, terwijl je handen jeuken en je gedachten twintigduizend oplossingen aandragen. Soms is het op geitenwollensokken rondlopen en een sutra reciteren.

Maar op je kussentje gaan zitten, de juiste houding aannemen zo als mij geleerd is, concentreren op je buik en zelf niets doen, heeft mij altijd goed gedaan. Vanuit deze gesteldheid doe je wat van je gevraagd word, (bijvoorbeeld afwassen) zonder dat ‘het zelf’ zich met het afwassen bemoeit.

Het zelf kijkt naar de betoverende handelingen van het afwassen als toeschouwer, je wast niet af, maar er is afwassen. Dit word gezien als ‘samu’ en is in feite meditatie in actie. En als vanzelf stroom je een andere activiteit in zonder dat zich voor of afkeer voordoet.

Dit in tegenstelling wat men doorgaans gewend is- we zijn gewend om het leven in stukken te hakken, werk en vrije tijd, op woensdag meditatie, vrijdag begin van het weekeinde en zo hebben we ons hele leven ingedeeld en zien het leven niet als eenheid. Als een activiteit in tijd uitloopt komen we in tijdsproblemen bij de volgende activiteit.

Er is mij wel eens gevraagd- wat is de zin van het leven? Wat dacht je van leven?’, leven als geheel kun je volmondig zeggen: ‘Vandaag is een goede dag om te leven?’

Mijn latere leraar heeft zijn hele leven niets anders gezegd dan: ‘Only Doing’ wat één zijn met het totale universum inhoudt. Ja, dat klinkt absurd, maar als je jezelf volledig opzijschuift en alleen maar doet wat je opgedragen word, wil dat zeggen dat je handelingen in overeenstemming met het natuurlijk gebeuren zijn Dan verdwijnt de illusie die je optrekt tussen een illusionair ik en alles wat je als buiten jezelf beschouwt.

Door ons doen en laten aan een illusionair ik vast te plakken beperken onszelf en scheiden ons daarmee af van alles en iedereen. Ik is niet meer dan een concept in je hoofd en wij plakken dat vast aan alles wat we doen. Je bent bakker, coach of docent en je bent goed in wat je doet en je voelt je ook goed. Maar als je wat tegenslag ervaart of niet bereikt wat je voor ogen hebt word je neerslachtig. Je gaat jezelf vergelijken met hen die succesvoller zijn en afgunst steekt de kop op. En binnen de kortste keren ontstaat er een jojo-effect van emoties waar we achteraan hollen om dit illusionaire ik in stand te houden. We willen iemand zijn, het rare is je wilt iets anders zijn dan die je bent, je bent al iemand, en niet zo maar iemand. Door achter een concept, een idee aan te lopen gedraag je je als een bedelaar die om status bedelt. Daarmee loop je jezelf, die je bent voorbij. Het is niet eenvoudig dat ik-concept los te laten, het beste voorbeeld was toen ik in Japan de opdracht kreeg om alle buitenlanders in de tempel te waarschuwen dat er binnen tien minuten een ceremonie zou beginnen. Toen ik Phil, een Australiër waarschuwde was zijn antwoord: ‘I dont give a shit about ceremonies’. Ruim voor tijd ging ik de tempel binnen en Phil was de enige die in de tempel zat, klaar voor de ceremonie. Hij keek mij aan en zei: ‘And I dont give a shit about myself either’.

Dit klinkt natuurlijk mooi maar waar vind je een leraar die op jou en zijn bevrijding uit is. Je kunt natuurlijk op Google kijken en de gratis proefles doen die daar aangeboden wordt.

Je bent misschien van mening dat de prijs van de zencursus staat voor kwaliteit, maar de valkuil is ‘handel drijven’ een deal sluiten, voor wat hoort wat, ik heb zenlessen gekocht ik wil waar voor mijn geld. Maar de effectiviteit van de lessen merk je pas als je aan de cursus begint

Het is zo iets als een mooi, goed aangeprezen koekje zien liggen, voor je er een hap van hebt genomen weet je niet hoe het smaakt. Als je een hap neemt dan is het te laat en zit je weken lang met een vieze smaak in je mond. Of erger raak je verslaafd aan koekjes.

Bij een leraar kiezen zijn naïviteit, gretigheid, gewin, of rust en geluk najagen, de slechtste raadgevers. Begin met je af te vragen ‘wat wil ik, wat zoek ik en is zen daar de beste remedie voor? Als je rust zoekt, laat ik het zo zeggen, duisternis is de voorwaarde om licht te kunnen maken, zo is onrust de voorwaarde voor rust. Nou ja je snapt het wel ongeluk is de voorwaarde voor geluk. Dus als je onrustig bent zul je door zen te beoefenen rustig worden en als je ongelukkig bent zul je gelukkig worden.

Dus als jou rust word belooft dan zal dat wel komen, maar ken je iemand die zonder zich ooit ongelukkig gevoeld te hebben zijn leven heeft geleefd? Vroeg of laat word je ook met onrust opgescheept, rust en onrust zitten aan elkaar geplakt als de voor en achterkant van één munt.

Er bestaan hele goede anti stress workshops en ontspanningscursussen die je door een moeilijke periode kunnen helpen.

Maar zen is een door Boeddha ontwikkelde religie die gericht is op de illusie die je geest je voorspiegelt te doorbreken. Althans dat is mij in een Japans zen-klooster geleerd.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Zen, Zeshin van der Plas Tags: boogschieten, Japan, leraar, leven, only doing, tempel, zeshin

Lees ook:

  1. Meneer Orokana
  2. Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
  3. Zeshin – choka & banka de weg van het hart
  4. Zeshin – illusie van dit leven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans Tilman zegt

    14 september 2019 om 10:11

    Als ik in mijn woonplaats rondrijd, zie ik een scala aan billboards die mij attenderen op het nabijgelegen zencentrum. Ik bezocht ik hun site. Het beloofde is niet mis. Meditatie zou bij mij passen, als ik op zoek ben naar rust, focus en inzicht. Ik kan daar leren omgaan met stress en mij dieper ontspannen. Tjonge, wie wil dit nu niet. Het is niet duur, want maar € 59,- per maand.
    Let op de 9, want een op de marketingpsychologie gebaseerde prijsstelling. Ik kreeg er een akelig gevoel bij. Nu ik jouw stukje heb gelezen, begrijp ik heel goed hoe dat komt. Ik ga daar beslist niet heen. Een kwestie van focus en inzicht?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Beeldschets
  • Ontwaand
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  • Free Tibet – toezien op werkelijke vrijlating taalactivist Tashi Wangchuk
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens