Onze begeleiding bestaat uit je sporadisch weer recht zetten op je kussen, maar daar houdt het wel bij op. Wat we wel doen is je vertellen hoe je de zendo moet betreden, hoe je moet buigen, hoe je moet gaan zitten, hoe je moet opstaan, hoe de etiquette tijdens de ‘sarei’ (theeritueel) is, dat je je kussen correct moet achter laten.
what a world you live in?
Ik heb in mijn leven honderden complimentjes gekregen: ‘Dank u voor uw wijze woorden.’ Niemand heeft ooit gezegd: ‘Wat heb je me nou in mijn maag gesplitst’. Op een paar na die boos werden en mij verweten dat ik wat verkondigde zelf niet gerealiseerd had, dat ik tegeltjeswijsheid verkondigde. Dat zijn de beste, diegene die je wakker houden, zij die je omarmen met ongeloof.
Zeshin – TERRA
O kinderen der mensheid
vertel me waar zijn de zomers
zonder stortvloed
Ga je mee neuken?
En Siddhartha? Ben jij er bij geweest toen hij zijn vader zei dat hij asceet wilde worden? En, Siddhartha is ook niet als asceet geboren. Hij had een zoon, Rahula, die samen met zijn vrouw zijn struikelblok voor de oplossing van de milieuramp, de scholen, de zorg, de landbouw, en de woningbouw waren. Maak niet de vergissing dat Siddhartha zijn familie voor zijn eigen zielenheil in de steek liet. Het is jouw wereld waar we in leven met alles erop en eraan. Dus als je zegt boeddhist te zijn dan is dat nogal wat.
De functie van een zenmonnik
Op onze open dag kwam tot mijn grote vreugde een Japanse vriend ons bezoeken. Maar zijn komst was iets minder vrolijk dan normaal hij vroeg mij of ik bereid was de Soshiki-ceremonie (overlijdensceremonie) voor zijn moeder wilde doen als die overleden was. Het ging niet zo goed met haar en met mijn vriend ging het ook niet zo goed.
Zeshin – choka & banka de weg van het hart
Rituelen volgen het natuurlijk gebeuren; hoogtepunten zijn altijd verbonden met de seizoenen waarvan de zonnewende de belangrijkste is. Maar ook zaai- en oogsttijd zijn perioden die verbonden zijn aan rituelen. Vroeger zat het christendom vol rituelen, maar de honger naar macht heeft het corrupt gemaakt.
Ceremonie
Binnen het boeddhisme zijn geen goden, alle beelden binnen het boeddhisme zijn verbeeldingen van abstracte concepten. In ons dagelijks leven gebruiken we symbolen voor vanalles en nog wat, verkeersborden, radioactiviteit, gas, enzovoort. We zien deze symbolen en weten wat ze betekenen; binnen het boeddhisme zijn symbolen ontwikkeld die ons de weg wijzen binnen onze geest, tussen onze binnen- en buitenwereld.
Buiten woorden en geschriften om
Ik vraag niet om woorden, noch vraag ik om geen woorden, kijk, de bloesem keert dwarrelend terug naar zijn tak.
Dat je iemand bent…
Alles wat je weet
alles wat je bent
alles komt van buiten.
Boeddhistisch gedrag
Tijdens thakuhatsu (bedelronde) passeerden we een man die een kar de heuvel op duwde. Een van de monniken sprong uit de rij om de man te helpen en werd onmiddellijk teruggefloten. Hij was de man niet aan het helpen, hij had een zwijgende deal voor ogen, hij wilde zijn hulp ruilen voor de dankbaarheid van de man.
Vat het nu, vat het onmiddellijk
Iemand van het pad, op weg ontmoeten, op het pad onderweg. Is dat pad een bospad, een straat, of een snelweg? Het is overal en elk moment. Jij, als zenbeoefenaar moet vastbesloten zijn, vastbesloten vanuit jezelf. Je moet ervan doordrongen zijn, dat ‘het’ elk moment overal aanwezig is. Als je doorgaat met handelen en beschouwen via het discriminerende intellect is het onmogelijk dat te ontmoeten wat je zoekt. Dat wat je zoekt is overal, elk moment aanwezig, en in elke manier die je kunt opbrengen. Dit is helder en we zijn het er over eens. Oké?
Zeshin – Meditatie en gelukshormonen
Ik heb altijd beweerd dat het verschijnsel bèta endorfine een prettige bijkomstigheid van meditatie is, en een valkuil. Geluk is niet eeuwigdurend, zo als duisternis de voorwaarde voor licht is, zo is ongeluk de voorwaarde voor geluk. Eeuwig geluk nastreven is een waanidee, tenminste als je geluk ziet als afwezigheid van ongeluk. Als je gelukkig met je ongeluk bent…