Iedereen die het pad beoefent luister:
Geboorte en dood zijn de enige zaken die van belang zijn
Tijd verdwijnt als sneeuw voor de zon
Daarom, wijd je aan je training en verspil je tijd niet.’

Dit is de interpretatie van het onderstaande Chinese gedicht dat Nonin voor het eerst in zijn tempel Sanbo-Ji introduceerde.

生死事大

無常迅速

光陰可惜

時不待人

Great is the matter of Birth and death
Life slips quickly by
To waste time is a great shame
Time waits for no one

Elke avond aan het eind van de meditatie wordt dit gedicht gereciteerd, daardoor raak je er aan gewend en verliest het de betekenis en impact die het de eerste keer op je had.

Op een gegeven moment begon iemand tijdens de sesshin (zevendaagse retraite) te huilen. Het is niet ongewoon dat je tijdens meditatie door emotie overvallen wordt en je kunt er niets aan doen dat je in snikken uitbarst. Tangen roshi riep: ‘Wie heeft er hier tijd om te huilen, richt je op je training’. Diegene die huilde herpakte zich en het huilen hield op. Dat kan dus, je kunt jezelf herpakken als je daartoe aangemoedigd wordt. Zo kun je tot een punt komen waar zen verdwijnt, althans tot een punt te komen waar het concept (de constructie) van het ‘ik’ verdwijnt. Hoe vaak heb ik al verteld dat zen jezelf vergeten is. Er zit altijd een ‘ik’ tussen jou en de rest van de wereld. Daarmee krimp je de wereld in tot jouw visie en daarmee jouw mening hoe de wereld is.. Een mening van ‘dit is mooi, dat is lelijk, dit is goed dat is slecht’ enz., een leven dat bestaat uit verwerpen en verlangen.

Zonder training blijf je je vastklampen aan de illusie van het ‘ik’. Is het niet veel beter om jezelf te vergeten, geen barrière tussen jou en de wereld, vrij te worden van verlangens? Zonder dat er een ik in de weg zit, om zen te beoefenen wordt alles zen. Als je eet, als je werkt, als je slaapt elke handeling, elke ademhaling is dan in overeenstemming met het natuurlijk gebeuren, een met de wetten van de kosmos.

Alleen maar doen, zonder verlangens of verwerpingen, natuurlijk is hier training voor nodig. Loslaten en overgave zijn niet gemakkelijk, hoewel,… wat kun je in werkelijkheid behouden?

Als je klaagt over eten wat niet naar jouw smaak is- sommige mensen hebben geen eten, schaam je voor de voedselbank. Als je klaagt dat je kleding niet meer aan de mode voldoet, er zijn mensen die geen kleding kunnen kopen. Als je klaagt dat je huis niet deugt ga dan bij het station kijken om te zien wie daar wonen.

Na het lezen van deze woorden- waar klaag je over, wijd je aan je training en verspil je tijd niet.

Categorieën: Japans boeddhisme, Zeshin van der Plas, Teisho, Boeddhisme, Zen
Tags: , , , , , , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu