• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Het oude zenpad

Het oude zenpad

6 juli 2016 door Zeshin van der Plas

De oude zen-patriarchen hebben in hun tijd moeite gedaan om zich de leer van Boeddha weer eigen te maken. Uit onvrede- niet te vinden wat ze zochten, zijn ze soms jarenlang op zoek gegaan naar iemand die hun honger naar de boeddhistische leer kon stillen . De gehechtheid van de mens aan zijn persoonlijk welzijn heeft er keer op keer weer voor gezorgd dat de boeddhistische leer en techniek ten eigen bate werden aangewend. Dat was toen zo en dat is nog steeds zo.

Daarvoor wordt de boeddhistische leer en techniek uitgehold, omgebogen en ontdaan van alle ongewenste elementen om zo tot een gewenst resultaat te komen. Zolang mensen zich met zen bezig houden zal de vraag naar persoonlijk welzijn via zen zich blijven voordoen. Zullen er leraren zijn die hier gehoor aan geven, zich op de borst kloppen, er prat op gaan dat ze een leraar zijn die in lijn terug gaat tot Boeddha.  Zij verkopen je waarom je vraagt, persoonlijk welzijn, rust, kortom uw leven weer in balans en op orde.

Maar hoe diep, hoe stabiel, hoe degelijk is dit persoonlijk welzijn? Onder welke omstandigheden bezwijkt het?  Wanneer ben je jezelf en de grip op je persoonlijkheid kwijt?

Maak je geen illusies- ‘Het bezwijkt, samen met alles wat niet werkelijk van jou is’, en… je weet het.

Maar weten is niet genoeg om de grip op je persoonlijkheid los te laten, daar is meer voor nodig, een soort wake up call. Er is een besef nodig om in te zien dat, waar je je hoop op gevestigd hebt, een zeepbel is. Het besef dat deze zeepbel elk moment uiteen kan spatten. En dan, wat dan? Dan is er een brandende vraag waar niemand een werkelijk bevredigend antwoord op kan geven.

Troost je, je bent niet de enige. Ook de oude patriarchen, ja zelfs Boeddha, zelfs de leraren van Boeddha zagen zich geconfronteerd met deze zeepbel; nergens enige zekerheid of houvast.

Natuurlijk komt zo’n situatie voort uit stress, burn-out, scheiding, ziekte, en alles wat je leven maar op zijn grondvesten doet schudden. Dit is niet voorbehouden aan boeddha’s, patriarchen, of andere verheven personen. Het is voorbehouden aan ‘De Mens’ aan jou dus.  Boeddha werd in zijn tijd met zijn neus op het feit gedrukt dat de mens ziek wordt, oud wordt met alle ongemakken van dien, en uiteindelijk sterft. Als je je dat werkelijk realiseert, als je beseft dat dit het voorland van je familie is en iedereen die je lief is, zou je dan niet depressief worden?

Het grootste ongeluk wat je dan kan overkomen is dat je in deze situatie niemand tegen komt die indruk op je maakt. Niemand die je recht in je ziel kijkt en dat je je uiteindelijk overgeeft aan iemand die je weer in slaap sust. Iemand die je uit ‘wishful thinking’ kiest om je pijn, je verdriet, en ellende kwijt te raken.

Boeddha had het geluk een asceet te ontmoeten, een Brahmaan die de wereld had afgezworen. Deze ontmoeting was voldoende om de honger naar een antwoord aan te wakkeren. Dit is de gesteldheid om het oude, universele zenpad gewaar te worden. Het pad wat keer op keer weer bloot gelegd is door hen die geen genoegen namen met onbevredigende antwoorden. Zij die het oude onveranderlijke zenpad  in kaart brachten en begaanbaar maakten. Het pad wat voorbehouden is aan hen die een antwoord willen op de meest fundamentele vraag in hun leven.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Japans boeddhisme, Teisho, Zen Tags: dood, ellende, gehechtheid, leer, pijn, verdriet, ziekte

Lees ook:

  1. Zeshin – Wie heeft er tijd om te huilen
  2. Jelle Seidel – Opmaat tot eeuwigheid
  3. Het jaar 2021 – dag 165 – verdriet
  4. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De waarinstinker, en hoe je een non-dualist de mond snoert
    • Het jaar 2023 – dag 86 – wimdebie
    • Hel en verdoemenis
    • Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.
    • Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens