• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zeshin – ‘ik ben een boeddhist’

Zeshin – ‘ik ben een boeddhist’

24 februari 2018 door Zeshin van der Plas

Voor ik een ontmoeting met het zenboeddhisme had was er al heel wat water door mijn levenszeetje gestroomd. Ik kwam al snel tot de ontdekking dat elk mens hetzelfde wil, wat met een simpel woord te omschrijven is: ‘geluk’. En in het najagen en de hebzucht naar dit ‘geluk’ doen we alles om aan de top te komen. Ik was er al heel snel achter dat geluk ten koste van een ander niets anders dan eenzaamheid oplevert. Maar erger dat het haat afgunst en jaloezie veroorzaakt.

Wat dat betreft had ik mijn lesje snel geleerd, maar was nog lang niet uitgeleerd. In plaats van op mijzelf te richten begon ik naar de mensen om mij heen te kijken. Maar besefte al gauw dat IK naar de anderen keek, zo kon ik nooit objectief zijn, het zou altijd een gekleurde kijk blijven. Ik zou ten alle tijden toch voor mijzelf kiezen.

Let wel, dit alles en alleen maar vanuit mijn hebzucht in het najagen van geluk. Dit is de vloek der mensheid, ik ken niemand, maar dan ook niemand die hier niet mee bezig is. Het ligt ten grondslag aan het leven zelf, het leven zelf is de voorwaarde voor geluk.

Dit is onacceptabel, Ik begon mij af te vragen, wat is geluk? Geluk is onstabiel het komt en gaat op de meest onverwachte momenten. Zodra ik ongelukkige personen in mijn omgeving ontmoette nam mijn geluksgevoel af. Geluk en ongeluk zitten aan elkaar vastgeklonken zoals de voor en achterkant van een muntstuk.

Ik zat behoorlijk met mijn hebzucht in mijn maag, ik wou dat ik mijzelf kon vergeten. Dat ik alle emoties langs mij heen kon laten gaan. Ik wou dat ik weer verliefd was, als ik verliefd ben denk ik alleen aan de ander en niet aan mijzelf. Maar verliefdheid komt en gaat ook, het is onmogelijk om je hele leven verliefd te zijn. Dus probeer ik maar om van het leven te houden, ook van rotzooi die ik in mijn schoot geworpen krijg.

Ik hoopte dat ik zo mijn hebzucht los kon laten, dat ik zelfs mijn loslaten kan loslaten, en simpelweg alleen maar kan houden van alles en iedereen. Maar niemand in mijn omgeving snapte waar ik het over had, althans dat was mijn conclusie. Dus toen een vriend mij aanraadde om zen te gaan doen, dacht ik: Het zal wel. Het duurde minstens twee maanden voor ik schoorvoetend zijn advies opvolgde. Wat een verademing- ik was niet gek, of althans er waren er net zo gek als ik. Ik kon met ze praten en ze deden alsof ze mij begrepen, of ze begrepen mij misschien wel. Vanaf hier werd het een rollercoaster, en mijn honger naar de dharma, laat ik het zo zeggen in de Efteling zou Holle Bolle Gijs jaloers op mij geweest zijn.

En nu, veertig jaar later ben ik blij dat ik het nog steeds niet onder de knie heb, ik ben nog steeds aan het leren. Ik heb wel uitzicht op mijn inzicht maar,… ik zo blij dat mijn reis geen begin noch eind kent. Dus sorry als ik fouten en misstappen maak, ik ben nog aan het leren.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: dharma, hebzucht, ik, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Zeshin – Wie heeft er tijd om te huilen
  2. Deconstructie der dharma’s
  3. Zeshin – Een
  4. De dharma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens