• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De dharma

De dharma

8 juni 2016 door Zeshin van der Plas

Namu ki e Butsu- ik zoek mijn toevlucht in de Boeddha
Namu ki e Ho- ik zoek mijn toevlucht in de Dharma
Namu ke e So- ik zoek mijn toevlucht in de Sangha

Als wij in het verleden in Japan uit bedelen gingen had elke monnik een handbel, een kom en een tas bij zich. We liepen achterelkaar en om onze komst aan te kondigen belden we onophoudelijk en riepen een langgerekt Hooooooooooo. Ho betekent ‘de dharma, het pad’. Tangen Roshi plachte in zijn teisho’s (leerredes) te zeggen: ‘De totale dharma zit, of bevindt zich in het gepiep van een vogel.’ Hij wilde er mee zeggen dat de dharma te vinden is in elk geluid, bijvoorbeeld in de ‘Aum of de Hrih’-mantra, dus ook in het langgerekte Hoooooo, wat staat voor dharma.

Zeshin de dharma bedelrondeIn de zelfde teisho zei hij: ‘Buiten jezelf is geen antwoord te vinden, stop met het zoeken buiten jezelf, met het grijpen en graaien naar antwoorden. Deze antwoorden zijn als bloemen van de lucht, ze vervliegen als sneeuw voor de zon.’

Het tjilpen, aum en hoooo zijn een klankbord waardoor je, in samenhang met je training, de dharma gewaar wordt, of anders gezegd, waardoor je de dharma ontdekt. Ontdekken is het dek er af halen, de dekens wegtrekken, ont-dekken wil zeggen dat de dharma al aanwezig is maar bedekt is, waardoor je er geen weet van hebt. Als het ontdekt is herken je het, dat wil zeggen, je kende het al maar het was bedekt en door het ont-dekken leerde je het opnieuw kennen. In principe is je hele training, zazen, Okyo, Oryoki, Kikan, enzovoort de dharma. Hetgeen vertaald kan worden in meditatie, sutra’s chanten, eetceremonie, voordracht die aanspoort tot training.

Ik hoop dat je door deze rijstebrij van hersenspinsels heen hebt kunnen eten, er komt nog een toetje.

Maar waarom her-kennen wij de dharma. Omdat we die in ons dragen. We dragen alle kennis van het totale universum in ons, het zit in ons lijf, botten en genen.

Iedereen kent de Russische matroesjkapoppetjes,  matroesjka betekent ‘grootmoedertje’ vandaar dat de buitenste pop altijd een meisje is.

Laten we even een uitstapje naar het christendom maken en aannemen dat matroesjka de eerste vrouw genaamd Eva is. Eva krijgt zonen, iedereen weet hoe kinderen geboren worden, die groeien in de buik van een moeder en na negen maanden komt daar een kind uit. Eva krijgt dus ook kinderen, drie zonen, en die vinden alle drie een vrouw- waar die vandaan komen vertelt de bijbel niet. Na wat ingrepen, die ze samen verrichten, baren de vrouwen van die zonen op hun beurt ook weer een kind. God sprak tegen Adam en Eva: ‘gaat heen en vermenigvuldigt u’, nou en dat hebben ze gedaan.

Stel, ik bedoel dus veronderstel, dat jij het allerlaatste poppetje van al die matroesjkapoppetjes bent. Zet nu alle poppetjes weer in elkaar zodat alle poppetjes weer in matroesjka zitten. Dus als matroesjka Eva is, waar heb je dan vanaf het begin der tijden in gezeten. Niet als mens natuurlijk, als,… ja als wat? Als beginsel?  In elk geval heeft Eva als haar genen doorgegeven en heb je 9,999999999999999999999999999 procent van de genen van Eva. Alle informatie om te worden die je bent heb je van haar gekregen, daarin zijn talloze boeddha’s langs gekomen. De totale dharma draag je bij je, draag je in je, draagt elk mens in zich.  Zoals Hakuin schreef :

Alle wezens zijn van nature Boeddha, zoals ijs van nature water is; gescheiden van water is er geen ijs, gescheiden van wezens is er geen Boeddha. Hoe droevig, dat mensen het dichtstbijzijnde overzien en naar waarheid zoeken in de verte: als iemand die in een helder meer het van dorst uitschreeuwt, als een kind van welgestelde huize dat onder armen leeft. Verloren op de donkere wegen der onwetendheid zwerven wij door de zes werelden, van donker pad naar donker pad – wanneer eindelijk zullen wij vrij zijn van geboorte en dood?

Dus de dharma zit in ons lijf, botten en genen, de dharma zit in ons hele lijf. De totale evolutie is terug te vinden in de structuur van onze hersenen. In de hersenstam bevind zich het oerbrein, dat wat een reptiel aan brein heeft. Voeg je aan de hersenstam het cerebellum toe dan is dat het brein van vissen, daaraan het limbisch systeem en je krijgt het brein van vogels en zo is ons brein opgebouwd tot dat van de mens.

Zeshin de evolutie theorie van Darwin

Deze kennis is natuurlijk te danken aan Darwin,… o ja,.. en aan God natuurlijk die in zijn scheppingsverhaal deze volgorde keurig beschrijft.

Op de vijfde dag:

God liet het water wemelen van levende wezens, en boven de aarde liet hij vogels vliegen. En God zegende hen, opdat de vogels en de vissen talrijk zouden worden.

Op de zesde dag

God schiep de landdieren: het vee, kruipende dieren en wilde dieren. Vervolgens besloot God de mens te maken, naar zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen.

De dharma zit niet dicht op onze huid, het zit nog veel dichterbij- zo dicht dat we er overheen kijken. We zoeken altijd alles buiten onszelf, maar waar is alles als jij niet bestaat, als jij er niet bent. Alles is er en bestaat dankzij jou. Maar als je denkt dat alles dankzij jou bestaat, sla je de plank 80,000000000000000000000000 miljoen lichtjaren mis. Dan bestaat alles dankzij jou, jij tegenover de rest van het universum. Hoe groot ben je dan? Dan hou je je vast en is je hoop gevestigd op iets ter grootte van de traan van een mier, nog niet eens de grootte van een zandkorrel. Dat heeft niets met de dharma te maken. De totale dharma is dichterbij en ontelbare maten groter dan het idee wat je over een zelf hebt. Geen enkel idee is in staat om het werkelijke zelf te benaderen, ook dit schrijfsel van mij niet. Om daar een ontmoeting mee te realiseren moet je loslaten, het zoeken ernaar opgeven, het boeddhisme opgeven, geen boeddhist meer zijn. Als je de dharma wilt leren is het zaak om een totaaltraining te volgen. Daarvoor is een programma, zijn ceremonies en gebruiken essentieel, net zo essentieel als een kom voor theedrinken nodig is.

De dharma ontdekken lukt niet via ontspanningsoefeningen; er is moed voor nodig om alles los te laten. Maar als je je realiseert dat je uiteindelijk lichaam, ziel, en geest, alles moet opgeven, is de keuze niet zo moeilijk. Mocht je denken dat er een ziel, kern, goddelijke vonk of iets dergelijks is, dat is een gedachte. Hoe meer je een gedachte koestert hoe moeilijker die los te laten is. Ik denk dat een sutra van Meester ‘Jikan’ (Silent One), die in 1969 door Kyozan Joshu Sasaki tot monnik werd gewijd, een waardevolle toevoeging van dit artikel is. Met dank aan Meester Jikan 

Monnikje

 

Categorie: Achtergronden, Dharma en filosofie, Japans boeddhisme, Zen Tags: dharma, geen boeddhist, ont-dekken, strijdvaardig, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Zeshin – ‘ik ben een boeddhist’
  2. Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver?
  3. Woorden van de levende Boeddha
  4. B’eter – Shojin Ryori

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hendrik zegt

    8 juni 2016 om 20:33

    “Meester ‘Jikan’ (Silent One), die in 1969 door Kyozan Joshu Sasaki tot monnik werd gewijd”

    1969 – Tiepfoutje?

    De preciese datum (van de inwijding) is bijna 30 jaar later, 9 augustus 1996.

    • zeshin zegt

      8 juni 2016 om 21:23

      Dank je wel, is inderdaad een tiepfoutje.

  2. Joannes Spriet zegt

    9 juni 2016 om 08:34

    ‘Buiten jezelf is geen antwoord te vinden, stop met het zoeken buiten jezelf, met het grijpen en graaien naar antwoorden. Deze antwoorden zijn als bloemen van de lucht, ze vervliegen als sneeuw voor de zon.’

    Deze zin is een bevestiging van alles wat ik onderneem

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku
    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht
    • Het ene bewustzijn is het andere (niet)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.