Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver? Ik hoop een steen in de vijver en dat de sommige artikelen uw gemoed flink door elkaar schudden. Maar ook als u denkt ‘Wat goeeeed, wat een mooi artikel’. Zo is het Boeddhistisch Dagblad namelijk een virtuele dharmaleraar. Wat doen al die artikelen met uw emotie? Een mooie bijnaam voor het Boeddhistisch Dagblad zou ‘sanduko’ zijn. Sanduko zijn de drie boeddhistische vergiften:

begeerte (verlangen, verslaafdheid, inhaligheid, gierigheid, gehechtheid)
aversie (haat, boosaardigheid, afkeer)
onwetendheid (waan, dwaling, dwaasheid, verblinding)

Als het BD dat bij u oproept, mooi! dan heeft u materiaal om mee te werken. Zenmeesters gebruiken een katsu om voorop gezette meningen en vastgeroeste ideeën door elkaar te schudden, katsu betekent letterlijk schreeuwen, brullen, ook een leuke naam voor het BD. Ik ben in het zenboeddhisme opgevoed en weet uiteraard dat er meerdere vormen van boeddhisme zijn, geen enkele vorm is minder of beter dan een andere vorm.

Zeshin van der Plas

Zeshin van der Plas

Je kunt misschien voor- of afkeer voor een richting hebben maar daarmee is de ene of andere vorm niet beter, en…vergeef me mijn vertrekpunt is zen. Zen is nogal radicaal, gaat buiten geschriften om en zit vol humor. Maar terug naar het BD. waar artikelen over seks, macht, en andere zaken in staan waar u misschien een mening over heeft. Wist u dat Japanse boeddhistische tempels van vader op zoon overgaan, dat die vaders keurig netjes in de boeddhistische bloedlijn zijn opgenomen. Wist u dat Sakyamuni Gautama een vader en moeder had? Dat Sakyamuni Gautama zelf ook een zoon had? Weet u wat zich in de slaapkamer van Sakyamuni Gautama heeft afgespeeld? Zou hij er misschien ook een maîtresse op na gehouden hebben? In die tijd, en in zijn kringen?

Hij was van origine hindoe, kent u de Kandariya Mahadevatempel? Ik wil met deze voorbeelden misbruik niet goed praten, ik wil veel eerder uw zelfbewustzaamheid aanwakkeren, zowel van uzelf als ten aanzien van de driften van een ander. Wat is het verschil? Maar uiteraard ook zaken ten aanzien van dierenleed, zeker als je de bodhisattvagelofte onderschrijft: ‘Ik beloof alle levende (voelende) wezens te redden’, alle bio varkens, koeien, kippen enz. Mocht u er zo tegen aan kijken, wist u dat er proeven gedaan zijn met planten om te testen of zij bewustzijn hebben, of planten gevoel hebben? Volgens de testen hebben planten gevoel, heel simpel op Google te vinden.

Ik beloof alle levende wezens te redden, maar natuurlijk niet op te vreten, ja toch? Maar wat moet je dan eten? Denk er eens over na als u aardappels vilt sorry (schilt) en kookt. Haal rustig adem, tel nu van 1 t/m 10 als u nog steeds emotioneel bent herhaal de procedure tot u weer rustig bent zelfs als u er een nachtje over moet slapen.

Maar vooral…, wees stil,…. er zijn twee dingen die je nooit kunt omkeren: een kogel uit een geweer en wat uit je mond komt en eventueel op papier zet. Grrrrrrin, dit even voor mijzelf want doe ik nu niet hetzelfde? Jawel maar ik neem mijzelf niet zo serieus, maar hopelijk neemt u mij wel serieus, en wacht met een reactie op hen die u zelf op een wankel voetstuk hebt gezet. Dit uit respect voor alle levende wezens, alle levende wezens, alle levende wezens alle levende wezens, enz, enz, enz.

Gassho Zeshin

P.S. Niet verder vertellen,….. we zitten met z’n allen opgesloten in het samsara gevang, maar ehhh,… ik heb een ontsnappingsplan gevonden van ene Varado, als je mee wilt wees dan stil.

Zeshin van der Plas is boeddhistisch monnik en beoefent sinds 1978 zenboeddhisme. Na verscheidene Europese leraren werd hij in 1986 als leerling van de abt Tangen Harada Roshi opgenomen in het klooster Bukkoku-Ji in Japan. In 1988 ontving hij zijn boeddhistische wijding en in 1992 werd hij monnik. Hij is de grondlegger van Stichting Soto-Zencentrum ‘Suiren-Ji’. Hij staat bekend als een rebelse monnik en leraar.

 

Categorieën: Achtergronden, Dharma en filosofie, Zen
Tags: , , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

9 reacties op Het Boeddhistisch Dagblad, is dat een zegen, of een steen in de vijver?

  1. Sjoerd Windemuller schreef:

    Zonder doel.

    Mijn vertrekpunt
    de baarmoeder van mijn moeder,
    een zwaard
    en een lege hand.

    Ik heb er een hark aan overgehouden.
    een schoffel, een snoeischaar,
    Langzaam los ik op in mijn dagelijkse arbeid.
    Steeds helderder mijn geest
    Als een stromend beekje.

  2. J. Bokhoven schreef:

    Typefoutje: de 3 vergiften worden Sandoku genoemd. Leuk stuk!

  3. zeshin schreef:

    Sorry Jeroen je hebt gelijk mijn Japans is wat roestig geworden, heb de dictionary er op na moeten slaan.
    Thanks.

    De redactie heeft een correctie van de schrijfwijze van dit woord toegepast.

  4. wv schreef:

    Ik las ergens dat de Boeddha gezegd zou hebben dat niet wat de mond in gaat je kan vergiftigen, maar wat er uit komt. M.a.w. vlees eten levert op zich geen negatief karma op, wel kan wat je zegt je vergiftigen (in spirituele zin).

    • Robert Keurntjes schreef:

      Matteus 15, vs 11: Niet wat de mond in gaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uit komt, dat maakt een mens onrein.

  5. Arjan Schrier schreef:

    Leuk artikel. Een beetje anarchie is af en toe onmisbaar in de samenleving. De Boeddha was ook rebels. Hij nam afstand van het Brahmanisme. Onder invloed van het ‘boeddhisme’ ontwikkelde zich dat tot het hindoeisme. In de oude veda’s komen begrippen als kamma nauwlijks aan de orde. De stelling dat de boeddha hindu was klopt dus m.i. niet. De katthiya’s (edelen) hadden last van de sommige brahmanen die claimden hoger te zijn als hen (geboren uit de mond van brahma), terwijl de kathiya’s uit de armen van Brahma geboren zouden zijn. De Boeddha jatte de term Brahmaan en gebruikte het om iemand die zich van alle sanduko’s heeft ontdaan aan te duiden.

    Een vlink met legendes doorspekt maar wel oud verhaal over de Boeddha’s geboorte is overigens hier te vinden:
    http://www.bartleby.com/45/3/102.html

    Deze stelling:
    Ik ben in het zenboeddhisme opgevoed en weet uiteraard dat er meerdere vormen van boeddhisme zijn, geen enkele vorm is minder of beter dan een andere vorm.

    Stelt dat alle vormen van boeddhisme gelijkwaardig zijn. Volgens mij moet je elke losse uitspraak zonder aansziens des sprekers op zijn merites beschouwen. Of iemand nu uit deze of die school komt of klapt.

    Banzai! oftewel lang leven :-)

  6. zeshin schreef:

    Hallo Arjan,
    Ik zie alle boeddhistische vormen als gelijkwaardig, zo als elke kom, beker, of glas een vorm of container is,
    kan volgens mij elke boeddhistische vorm de Dharma overdragen
    Dank voor je warme reactie

  7. Carla schreef:

    Wat een (h)eerlijke bijdrage van Gassho Zeshin.
    Ben groot gebracht binnen de Christelijke traditie, maar laat me graag inspireren door het Boeddhisme. Daarom lees ik o.a. deze krant. En zo’n gedachtengang van Gassho Zeshin te mogen lezen, doet een duit in het bekende zakje.
    Bedankt.

  8. G.J. Smeets schreef:

    Beste Zeshin van der Plas,
    het is onzin te stellen, zoals jij in je blogstuk doet, dat wat uit je mond komt niet omkeerbaar zou zijn. Elke uitspraak is te herroepen c.q. te corrigeren.

    Je stelt dat jij jezelf niet zo serieus neemt (letterlijk jouw woorden) en dat je erop hoopt (letterlijk jouw woorden) dat de lezer jou wel serieus neemt (letterlijk jouw woorden). Het is ‘t klassieke lerarenpraatje waar Jules Prast in zijn paralel lopend blogstuk over integriteit vraagtekens bij zet.

    So what’s up, buddhy?

Menu