De ‘andere kant’ van het leven kennen, het is zo verinnerlijkt dat het het leven zelf is geworden.
Achtergronden
Joop Romeijn – Doodgaan voor beginners
Er zijn mensen die geloven in reïncarnatie of in wedergeboorte. En er zijn mensen die zich vorige levens (zeggen te) herinneren; die ‘geloven’ niet, die weten. En die herinneren zich dus ook hoe het is, dood te gaan, dat hebben ze op diverse manier ondergaan (‘gedaan’ lijkt me te actief uitgedrukt). Ik hoor daar niet bij, ik heb het nog nooit gedaan – doodgaan – ik weet het niet.
Heilzame en onheilzame structuren van groepen
Leidraad van BDU om groepen en leraren te waarderen.
Onrust in domineesland (vervolg)
Ieder mag zeggen wat hij of zij wil, en dus mag ik zeggen dat ik vind dat de discussie naar aanleiding van een aantal recent opgekomen thema’s een punt heeft bereikt waar we misschien de balans eens moeten opmaken. ‘Back to basics’: ieder zijn eigen rol.
Onrust in domineesland, een parabel over ideaal en werkelijkheid, speciaal voor boeddhisten
Onderwijl gingen de gelovigen in overgrote meerderheid door met deelnemen aan diensten volgens eigen gewoontes, tot heil van de wereld. Zoals het hoort. Gelukkig maar.
De dharma die door ons heen vloeit
Ik ben in de windtunnel van het boeddhisme terechtgekomen via zen en word in vele richtingen rond geblazen, al is het misschien beter te zeggen: de dharma blaast op vele manieren door de skandha’s heen waar ik mijn continu-veranderlijke ‘zelf’ mee associeer.
Sokun Tsushimoto: ‘Laat je niet op sleeptouw nemen door de mystiek van het Oosten’
In 1995 schreef journalist Dick Verstegen een artikel over een sesshin van Sokun Tsushimoto Roshi in het Nederlandse bezinning-en meditatiecentrum De Tiltenmberg. Rients Ritskes was de organisator van deze bijeenkomst. Toen leek niets erop dat het tot zo’n grote breuk tussen beide mannen zou komen.
Er raast een storm over de boeddhistische polder
In de toekomst, wanneer de donkere periode van degeneratie is aangebroken, zullen sommige mensen die claimen beoefenaren te zijn, het verlangen hebben om anderen onderricht te geven, zonder toestemming daarvoor te hebben ontvangen.
Leve de leegte? Of juist niet?
De Boeddha zei: “Onze ervaring is niet zelf.” Maar naarmate je meer de leegte van alle verschijnselen gaat benadrukken, effen je ook de weg om de reikwijdte van het zelf steeds verder op te rekken. “De ander is even leeg als ik, dus ik ben daarin verbonden met de ander, wat zeg ik, met al het andere!”
Mediteer tussen de tulku’s
Het Boeddhistisch Dagblad organiseert samen met het magazine voor spirituele ontwikkeling Onkruid op zondagavond 21 april in het Centrum voor Hedendaagse Kunst Witte de With in Rotterdam, te midden van afbeeldingen van meer dan duizend tulku’s, een korte meditatie.
inschrijven via Facebook
Plofkipcartoon 8 – ‘Ik zie het probleem niet’ , Ronald Oudman
Wakker Dier voert actie tegen Albert Heijn en Jumbo om de plofkip uit de schappen te weren. Zevenenveertig cartoonisten helpen een handje.
Voelend aanwezig zijn binnen zen
`Woorden zeggen vaak niet wat ik bedoel!` Het lichaam weet meer. Het is focusing als vaardigheid die ons binnen zenmeditatie kan helpen duiding te geven aan wat het lichaam weet.’
Boeddhistische hotels floreren goed
Hoe is het voor boeddhisten om het commerciële pad op te gaan? Wat vinden hun klanten van de accommodaties, de sfeer, het gebodene, eten, drinken en logies? Klinkt de boeddhistische gedachte door in de bedrijfsvoering?
Windhorse Trading, een poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening (twee en slot)
En zo kan ook een niet-boeddhist, die bij Windhorse zo’n twintig tot dertig procent minder salaris verdient dan bij een honderd procent commercieel bedrijf, met eigen ogen zien dat die opoffering op een door hem/haarzelf bepaalde plek, de wereld een stukje beter maakt.
Plofkipcartoon 6 – Frans Le Roux -Hoe doe je dat toch zonder epo?
Wakker Dier voert actie tegen Albert Heijn en Jumbo om de plofkip uit de schappen te weren. Zevenenveertig cartoonisten helpen een handje.
Een zelfgenoegzaam, vrijblijvend iets-isme
Voor nu is er een extra inspanning nodig om te laten zien hoe je met boeddhisme de ‘eendimensionale mens’ uit de kluisters van zijn onwetendheid kunt losmaken.
Vrede en alle goeds…
In de jaren tachtig waren er rond de luchtmachtbasis Woensdrecht in West-Brabant een aantal Vredes Aktie Kampen (VAK) gegroepeerd.
Plofkipcartoon 5- Waarom hebben die varkentjes veren? – Wouter Goudswaard-
Wakker Dier voert actie tegen Albert Heijn en Jumbo om de plofkip uit de schappen te weren. Zevenenveertig cartoonisten helpen een handje.
Plofkipcartoon 4 – in zes weken van Tok naar Tokkie – Benjamin Kikkert
Wakker Dier voert actie tegen Albert Heijn en Jumbo om de plofkip uit de schappen te weren. Zevenenveertig cartoonisten helpen een handje.
Plofkipcartoon 2 -Yoopdeloop- van Joep Bertrams
plofkip
Plofkipcartoon 3 – bekentenissen van een plofkip
door de redactie op 8 maart 2013 · Reageer [bewerken]
..
Wakker Dier voert actie tegen Albert Heijn en Jumbo om de plofkip uit de schappen te weren. Zevenenveertig cartoonisten helpen een handje.
Raken aan de grond der dingen
Raken aan de grond der dingen is een ongelooflijk simpele beweging. Even simpel als letterlijk de grond aanraken. Misschien zitten we daarom op de grond bij het mediteren. Een vaak voorkomende afbeelding van de Boeddha is de Boeddha die de grond aanraakt. Verder moet je niet zoeken, zo simpel is het.
Plofkipcartoon
Wakker Dier en cartoonisten in verzet tegen verkoop plofkippen.
Zevenenveertig cartoonisten tekenen tegen de plofkip
Cartoonist Steven Degryse (Lectrr): “Ik hoop dat deze actie iedereen die kip eet doet nadenken: wat is dit dier aangedaan in mijn naam, zodat ik ietsje goedkoper kan eten? Ik denk dat hen de eetlust snel vergaat.”
Nog net niet: ‘Je billen afvegen met de Boeddha’
Waarom beplak je nou een urinoir met een afbeelding van de Boeddha? Wat zit daar achter?