• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Vijf leefregels als het touw van een bergbeklimmer

Vijf leefregels als het touw van een bergbeklimmer

29 november 2015 door de redactie

Akkerbevloeiers leiden het water
Pijlenmakers bewerken de pijlen
Houtsnijders kerven het hout
Wijze mensen vormen zichzelf
De Boeddha

De Boeddha bewandelde een achtvoudig pad van aandachtig leven dat leidt naar genezing, geluk en verlichting.

Het bestaat uit:

  • Wijsheid (heilzaam inzicht, heilzame intentie)
  • Moraliteit (heilzaam spreken, heilzaam handelen, heilzaam levensonderhoud)
  • Meditatie (heilzame inspanning, heilzame aandacht en heilzame concentratie)

Deze acht delen van het edele achtvoudige pad zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze vormen een eenheid. In het Westen krijgt vooral meditatie aandacht. Het aspect moraliteit wordt vaak ontweken. Wat is goed en wat is kwaad in het boeddhisme ?

Op vrijdag 4 december 2015 gaat Paul Van Hooydonck in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen dieper in op het aspect moraliteit/ethisch leven. We nemen ons voor naar best vermogen te leven naar vijf eenvoudige morele basisprincipes.

Ze maken deel uit van het pad van de Boeddha maar zijn in feite universeel.

  1. Ik neem me voor elke vorm van leven te respecteren
  2. Ik neem me voor de bezittingen van andere mensen te respecteren
  3. Ik neem me voor geen pijn te veroorzaken met mijn seksueel gedrag
  4. Ik neem me voor af te zien van onzuiver spreken
  5. Ik neem me voor de geest zuiver en helder te houden

Wat betekenen deze richtlijnen precies? Als niet perfecte mensen overtreden we ze regelmatig. Dat is okay. Iedereen heeft het recht om fouten te maken. Belangrijk is dat we uit onze fouten leren.

De vijf leefregels zijn als het touw van een bergbeklimmer. Als alles goed gaat heb je het touw niet nodig en merk je zelfs niet dat het er hangt. Als je in moeilijkheden komt of in nood bent, kun je je vasthouden aan wat je je voorgenomen hebt. Als je de leefregel niet bent nagekomen kun je steeds opnieuw beginnen.

Het gaat er niet om je aan de leefregels te houden zodat je een ‘braaf’ mens wordt. Het gaat erom dat je ze in de praktijk brengt om helder te zien waar je ze overtreedt en wat daar het gevolg van is. Ze stellen ons in staat om te leren, om meer inzicht te verwerven in welke aspecten van ons handelen heilzaam/onheilzaam zijn. Zo kunnen we ons gedrag waar nodig bijsturen in de richting van meer geluk voor onszelf en anderen. Deze oefening in moraliteit of ethisch leven brengt een bewustwordings- en zuiveringsproces op gang.

Paul Van hooydonck verbleef twaalf jaar in boeddhistische kloosters in Nepal, India, Sri Lanka, Birma, Thailand en Engeland. Hij werkte als meditatieleraar in een Tibetaans centrum in Nepal (Ganden Yiga Chözin), in het Nilambe meditatiecentrum in Sri Lanka en aan de Peradeniya University, de grootste universiteit van Sri Lanka. In 2007 werd hij tot monnik gewijd (Bhante Vayama) in de traditie van het Theravada boeddhisme (de oude school). Terug in België richtte hij Ehipassiko op. Hij leidt het centrum verder als leek.

Vrijdag 4 december 2015 van 20 tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19, 2018 Antwerpen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Theravada Tags: edele waarheid, leefregels, meditatie, moraliteit

Lees ook:

  1. Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid- twee en slot
  2. Doshin Houtman – Vredig leven: één van de drie bronnen van geluk
  3. Het ver-edele-nde achtvoudige pad: kan het ook zonder de oefening in moraliteit?
  4. Karaniya Metta Sutta

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens