Iemand vroeg aan Sayadaw: ‘’waarom leert u ons geen metta of liefde- en mededogenmeditatie zoals in andere kloosters?’’ Zijn antwoord was: ‘’Ik heb 10 jaar metta meditatie gedaan, maar veel liefdevoller werd ik er niet van’’.
Mindfulness
Enkele dingen die elk mens hoort te weten over meditatie
Het wezen van meditatie is het tot rust laten komen van geestelijke activiteiten, waarbij we ons geleidelijk aan bewust worden van de bron van alle geestelijke activiteiten: bewustzijn als zodanig, het ware zelf.
Karen Vanlangendonck – Een levensverhaal van ziekte, moed en yoga
Ze is volgens velen een yogateacher pur sang en daarnaast heeft ze met haar yogastudio ook een gemeenschap gecreëerd waarin tal van mensen thuiskomen en eindelijk een plek vinden van rust en geborgenheid waarin ze helemaal zichzelf kunnen zijn.
Marleen Van den Bosch – De kunst van gelukkig zijn
We willen gelukkig zijn. Op dat verlangen stemmen we ons hele doen en laten af. Wat blijkt? We krijgen dat nooit helemaal voor mekaar.
Compassie als therapeutische attitude – een kwestie van vertrouwen of een kwestie van ontwikkeling?
Het boeddhisme beschouwt compassie als fundamentele eigenschap, maar sommige neurowetenschappers beschouwen het vermogen tot mindfulness en compassie als een hoger vermogen van de neocortex (o.a. Daniel Siegel).
Boeken – mindful in de natuur
Het creatieve mindfulness werkboek met zestig oefeningen voor buiten, volgens de uitgever.
Hoe leg ik extreem boeddhisme uit aan mijn kinderen?
Khin Mai Aung was ooit bezorgd dat haar kinderen dogmatische standpunten uit het katholieke geloof van haar echtgenoot zouden halen. Nu worstelt ze met het gegeven om uitleg te geven over het verschrikkelijke geweld in haar geboorteland Birma, door beoefenaars van haar eigen religie.
McMindfulness: hoe de zelfhulpindustrie knollen voor citroenen verkoopt
Aanbieders van mindfulness doen net alsof er bewijs is dat hun methode ‘werkt’. Dat is niet zo. De mindfulness-industrie hanteert een ratjetoe aan definities, doet volgens critici tegenstrijdige uitspraken en legt buitensporig veel nadruk op individuele verantwoordelijkheid. Auteur en onderzoeker Richard Engelfriet legt het aan de hand van zes problemen uit en geeft de mindfulness industrie een simpele oplossing.
Ruby Wax – De mens, een handleiding
De enige gids die je volgens de uitgever nodig hebt om je geest net zo vaak te upgraden als je iPhone.
Mathieu Ricard – mediteren op gevoelens van altruïstische liefde
Ricard adviseert beginners meditatie op compassie. Aan mediteren is niks mysterieus, zegt hij, je hoeft je niet te hullen in wolken van wierook of te zitten onder een mangoboom.
Boeddhistische monnik – misdaad in Jamaica beteugelen met mindfulness
Zijn remedie is simpel. Wanner één mens mindfulness beoefent leidt dat tot gedragsverandering en is in ieder geval één persoon niet verward en zal niet tot het plegen van een misdrijf over gaan.
Edel – zelfbeeld
‘Waarom hebben jullie boeddhisten het toch altijd over niet-zelf? Als therapeut moet ik het lage zelfbeeld van mensen juist voortdurend versterken.’ Het is een vaak gestelde vraag. Psychotherapie en boeddhisme lijken hier lijnrecht tegenover elkaar te staan. Moeten we het ego afbreken of versterken?
Björn Prins – spectrum voor mindfulness
Samen met dr. Edel Maex en dr. David Dewulf behoort hij tot de mindfulness pioniers in Vlaanderen.
David Dewulf – Zelfcompassie en mindfulness voor kinderen en ouders
We hebben allemaal een droom voor onze kinderen: dat ze het goed hebben, gelukkig zijn en gespaard blijven van lijden. Helaas is de realiteit anders.
Ontwaken is geen luxe
Twitter blijft een eindeloze bron van inspiratie. Enkele dagen geleden kwam ik een uitspraak tegen van Pema Chödron: ’Times are difficult globally; awakening is no longer a luxury or an ideal. It’s becoming critical’. (De tijden zijn globaal moeilijk; ontwaken is niet langer een luxe of een ideaal. Het wordt cruciaal.)
Heppietalk
…
Wat mindfulness dan wel is: ‘een bejegeningswijze’
Het begint met mildheid, respect, waardigheid. In de eerste plaats in het omgaan met jezelf. Bij uitbreiding met anderen en met de wereld.
Mindfulness is niet: ‘goed voor iedereen’
Er bestaat geen aanpak die goed is voor iedereen.
Mindfulness is niet: ‘groepstherapie’
Het maakt even niet uit of dat te maken heeft met wat er vanochtend gebeurd is of in je vroege jeugd. In mindfulness gaan we de geschiedenis niet reconstrueren maar experimenteren met hoe je ermee kunt omgaan.
Mindfulness is niet: ‘iets in je hersenen veranderen’
Als je alle dagen met gewichten oefent zal het volume van je biceps toenemen. Als je alle dagen rekensommetjes maakt zal iets in je hersenen in volume toenemen.
Guus – ‘Thuis wachten de tegenkrachten hun kans geduldig af’
In het alledaagse leven kunnen wij het trekken en duwen ervaren van verlangen en boosheid. Van binnen en van buitenaf.
Mindfulness is niet: ‘op een kussen zitten’
‘Kan het zijn dat ik meer heb aan joggen dan aan mindfulness?’. Het ene spreekt het andere niet tegen.’
Mindfulness is niet: ‘passief’
Het is een vreemd idee over meditatie, dat het wat met je zal doen. Als je passief wacht tot er wat gebeurt, dan kun je lang wachten. ‘Als je wacht op de toekomst is de toekomst wachten.’
Mindfulness is niet: ‘moeten’
In een mindfulnesstraining vragen we mensen om te oefenen. Het is als piano spelen. Als je het niet doet zal er niets gebeuren. Dat is logisch.