• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Doet mindfulness wat het belooft?

Doet mindfulness wat het belooft?

16 januari 2019 door de redactie

In een artikel in Scope, een uitgave van de Stanford University School of Medicine, geeft de wetenschapper Emma Seppala een voorzichtig oordeel over het fenomeen mindfulness dat al jaren door daarin gespecialiseerde bedrijven en ook ziektekostenverzekeraars wordt aangeboden en soms wordt getypeerd als een Haarlemmerolie. Is mindfulness al die ophef waardig?

In haar artikel beschrijft ze dat haar Britse auteursvriendin, Ruth Whipmann, auteur van America the Anxious, na haar verhuizing naar de VS geschokt was toen ze merkte dat iedereen zo druk bezig was om naar mindfulness- en yogales te gaan dat ze geen tijd hadden om die met haar door te brengen – noch met hun kinderen of hun familie.

Dankzij een groeiend aantal onderzoeken ter ondersteuning van de voordelen ervan, duiken mindfulness-based programma’s op in bedrijfswerkplekken, op scholen en in ziekenhuizen. Beroemdheden verkondigen de voordelen van mindfulness, voetbalteams mediteren dagelijks, succesvolle CEO’s en politieke leiders zoals het congreslid Tim Ryan, auteur van Mindful Nation, steunen publiekelijk de voordelen van mindfulness dat uitgegroeid is tot een industrie waarin een miljard dollar omgaat. De life-coach programma’s zeggen de beoefenaar te helpen om een mindful eter, een mindful ouder en zelfs een mindful consument te worden.

Hoewel onderzoekers en mindfulnessinstructeurs garant staan voor het secularisme, doet de aanwezigheid van de Dalai Lama en boeddhistische monniken op conferenties geen twijfel rijzen over de oorsprong van de mindfulness praktijk: Boeddhisme.

Werkt mindfulness, is de vraag. Na jaren van een hype over de voordelen van mindfulness ontstaan er echter nieuwe vragen. Hebben de mindfulness wetenschappers bijvoorbeeld een religieuze vooringenomenheid en agenda? Hoewel onderzoekers en mindfulnessinstructeurs garant staan voor het secularisme, doet de aanwezigheid van de Dalai Lama en boeddhistische monniken op conferenties geen twijfel rijzen over de oorsprong van de mindfulness praktijk: Boeddhisme. Veel mindfulness onderzoekers beoefenen ogenschijnlijk boeddhistische meditatie. Immers, onderzoek is me-search.

Kan mindfulness gevaarlijk zijn voor onze gezondheid? Onderzoekers zoals Willoughby Britton, PhD’s van de Brown University beweren dat mindfulness in sommige gevallen schadelijk kan zijn. Is dat een reden om het kind met het badwater weg te gooien? Niet noodzakelijkerwijs, vindt Seppala.

De belangrijkere vraag is of mindfulness echt werkt. Uit beoordelingen van studies en een onderzoek van de literatuur over mindfulness als geheel blijkt dat die niet altijd opvalt boven andere behandelingen. Sommigen beweren dat deze beoordelingen de voordelen van mindfulness weerleggen, maar die bewering is volgens Seppala voor discussie vatbaar. Als de voordelen van meditatie gelijkwaardig zijn aan die van andere behandelingen, is dat volgens haar een geweldige optie: Sommige mensen zouden liever elke dag in meditatie zitten dan medicatie te gebruiken of therapiesessies bij te wonen.

Waarom is mindfulness zo populair?

In plaats van te vragen of mindfulness goed, slecht of de hype waardig is, is de interessantere vraag misschien wel waarom het zo populair is geworden. Waarom wil iedereen ineens mediteren?

Het is mogelijk wel de marketing rond dit fenomeen, zegt Seppala. Maar dat kan niet verklaren waarom het alomtegenwoordig is. Het kan niet verklaren waarom het zijn weg vindt naar de werkplek, gezondheidszorginstelling en naar een militaire basis. Misschien is het een antwoord op een onvervulde behoefte aan meer rust, contemplatie en kalmte in een wereld die steeds sneller gaat, waarvan de technologie steeds meer tijd en aandacht vraagt op elk moment van de dag, en waarvan de werkdruk en financiële druk toeneemt.

Seppala: ‘Of we nu CEO’s zijn of thuisblijvende moeders, de meesten van ons zijn voortdurend aan het werk, overwerkt en uitgeput. Er is geen onderzoek nodig om te beseffen dat dit levensritme onhoudbaar is en in veel opzichten contraproductief en destructief. Is het een verrassing dat het gebruik van anti-angst en anti-depressiemedicatie op een ongekend hoog niveau staat? We zijn niet toegerust om aan de eisen van deze tijd te voldoen en zijn op zoek naar manieren om onze geest te kalmeren. Als gevolg daarvan proberen we de waanzin van ons huidige levensritme in evenwicht te brengen met het tegenovergestelde: stilzitten. We moeten een onvervulde behoefte aan meer rust, stilte en gemoedsrust vervullen.’

Is mindfulness het enige antwoord? Seppala houdt een slag om de arm. Voor sommige mensen wel, maar niet voor iedereen. ‘Onthoud dat mindfulness veel aandacht heeft gekregen omdat onderzoekers het hebben bestudeerd. En het is geen verrassing dat het wetenschappers aanspreekt – het gaat immers om het observeren en labelen van gedachten, gevoelens, sensaties in het lichaam op een objectieve manier. Objectief observeren en labelen is wat wetenschappers en academici doen. In veel opzichten is het een cognitieve oefening en daarom is het iets wat academici aantrekkelijk vinden – het is geen verrassing dat zij een dergelijke praktijk voorstaan. Maar dat betekent niet dat je dat ook moet opvolgen.

Als mindfulness niet goed voelt is het belangrijk om te onthouden dat er vele manieren zijn om je geest te kalmeren en je op je gemak te voelen – mindfulness is er maar één van. (Bewust) Ademen is een andere. We hebben onderzoek gedaan naar op yoga gebaseerde ademhalingspraktijken – sudarshan kriya yoga – voor veteranen met PTSS, en hun trauma verminderde na een week aanzienlijk en de voordelen ervan waren een jaar later nog merkbaar. Onderzoek toont aan dat andere methoden zoals het beoefenen van dankbaarheid, het doorbrengen van tijd in de natuur, het beoefenen van yoga en het leiden van een leven dat zingeving en dienstbaarheid met zich meebrengt, allemaal de mentale (en fysieke) gezondheid ten goede komen en meer rust brengen in je verder hectische leven. Je hoeft alleen maar de schoen te vinden die je past.’

Emma Seppala, PhD, is wetenschappelijk directeur van Stanford’s Center for Compassion and Altruism Research and Education en een onderzoekspsycholoog aan de School of Medicine. Ze is ook gecertificeerd yoga-, pilates-, adem- en meditatie-instructeur en heeft publiceerde het boek The Happiness Track. Scope is een in 2009 opgericht blog door de Stanford University School of Medicine.

 

Categorie: Achtergronden, Mindfulness Tags: andere methoden, dankbaarheid, effectie, mindfulness, mindfulness gevaarlijk, natuur, Scope, yoga

Lees ook:

  1. Artsen werken samen met Dalai Lama over effect mindfulness
  2. Al achtduizend handtekeningen tegen hoog btw-tarief meditatie
  3. Toename aanbod op Amerikaanse scholen – zijn yoga en mindfulness ontspanning en religie?
  4. Boeken – mindfulness hype hedendaagse prozac-rage?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?
    • Het jaar 2023 – dag 338 – zwart-als-roet
    • Honderden Palestijnse burgers sterven door Israëlische bombardementen
    • Nathan – Het denken
    • Nepreclames in Utrecht vertellen volgens actievoerders een ander  verhaal over Shell

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.