• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Toename aanbod op Amerikaanse scholen – zijn yoga en mindfulness ontspanning en religie?

15 mei 2019 door de redactie

In tien jaar tijd is tussen 2007 en 2017 het aantal kinderen in de leeftijd van 4 tot 17 jaar in de VS die yoga beoefenen van 2.3% tot 8.4% of van 1.3 miljoen tot 4.9 miljoen toegenomen. Het aantal mediterende kinderen steeg tot 3,1 miljoen tijdens dezelfde periode. De stijging is voor een deel toe te schrijven aan meer yoga en mindfulness programma’s die op Amerikaanse scholen worden aangeboden.

Hoogleraar godsdienstwetenschappen Candy Gunther Brown vraagt zich af of het hier gaat om het op scholen invoeren van ontspanning of religie. Zij trad op als getuige-deskundige in vier juridische procedures op het gebied van yoga en meditatie op openbare scholen. Zij getuigde dat schoolyoga en meditatieprogramma’s voldoen aan de wettelijke criteria van religie. In twee gevallen waarin zij getuigde, vond het hof dat door het geven van yoga en meditatie een staatswet werd overtreden die openbare scholen verbiedt om het even welke godsdienstige instructie te verstrekken.

Brown: ‘Mijn onderzoek en ervaring brengt me ertoe te geloven dat er problemen zijn met de manier waarop yoga op scholen wordt toegepast. Mijn doel is niet yoga of mindfulness op scholen te verbieden. Maar ik geloof dat er juridische en ethische redenen zijn om te werken aan meer transparantie en vrijwillige deelname aan yoga.’

Hoewel veel Amerikanen geloven dat yoga en mindfulness niet religieus zijn, accepteert niet iedereen dat de praktijken volledig seculier zijn. In haar nieuwe boek Debating Yoga en Mindfulness in Public Schools: Reforming Secular Education or Reestablishing Religion? gaat in op deze kwesties. Het boek stelt dat het integreren van yoga en mindfulness op openbare scholen in strijd kan zijn met de wetten tegen de vestiging van religie door de overheid.

In sommige rechtszaken hebben de rechtbanken geconcludeerd dat yoga en meditatie religieuze praktijken zijn. Een zaak uit 1988 in Arkansas, bekend als Powell v. Perry, concludeerde bijvoorbeeld dat yoga een methode is om het Hindoeïsme te beoefenen. De zaak van de Fellowship Church v. Ananda Church of Self Realization uit 1995 classificeerde de Hindoe-Yoga spirituele traditie als een religieuze traditie.

Mindfulness heeft volgens de hoogleraar ook een dubbele functie. Brown: ‘Het lijkt op het oefenen in oplettendheid, echter, promotors van mindfulness, zoals Jon Kabat-Zinn, zeggen dat ze het gebruiken als een overkoepelende term en een bekwame manier om boeddhistische meditatie in de hoofdstroom te introduceren. Trudy Goodman, oprichter van Insight LA en een mindfulness leraar, spreekt van mindfulness als ontwakend boeddhisme.(…) Sommige onderzoeken tonen aan dat yoga en mindfulness spirituele effecten hebben, zelfs wanneer ze seculier worden gepresenteerd.’

Uit een studie bleek dat meer dan 62 procent van de beoefenaars van seculiere yoga hun primaire reden voor het beoefenen van yoga- het verminderen van stress, veranderde. Voor velen wordt spiritualiteit hun belangrijkste reden om de beoefening te handhaven, zo stelt de studie. Brown stelt voor dat respect voor culturele en religieuze diversiteit het best kan worden bereikt door een opt-in model in te voeren van geïnformeerde toestemming. Dat wil zeggen dat het misschien wel grondwettelijk is dat yoga en mindfulness beschikbaar zijn binnen schoolsystemen, maar dat studenten moeten kunnen kiezen om in de programma’s te stappen, niet zoals zij in verschillende gevallen in haar boek aangeeft om extra stappen te moeten zetten om er gewoon uit te stappen.

Leerlingen en hun ouders moeten voldoende informatie krijgen over de aangeboden programma’s, inclusief risico’s, voordelen, alternatieven en mogelijke effecten om een weloverwogen keuze te kunnen maken over het al dan niet deelnemen, stelt Brown in een artikel in Conversation.

Bron Conversation.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boekbespreking, Mindfulness, Nieuws Tags: mindfulness, ontspanning, rechtszaken, religie, scholen, VS, yoga

Lees ook:

  1. Artsen werken samen met Dalai Lama over effect mindfulness
  2. Al achtduizend handtekeningen tegen hoog btw-tarief meditatie
  3. ‘Mindfulness op scholen in de VS onder vuur na bezwaren ouders schoolkinderen’
  4. Boeken – mindfulness hype hedendaagse prozac-rage?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens