• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)

Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)

24 januari 2017 door Arjan Schrier

De Nederlander Arjan Schrier, auteur voor het Boeddhistisch Dagblad, reist na zijn ordinatie tot bhikkhu op twee oktober 2016 in de Buddharamatempel in Waalwijk, als theravadamonnik Ariyadhammo ((aka tan dutch) door Thailand. Hij houdt een dagboek bij.

Een nieuw jaar 2560 in Wat Mahatat.

Na hier nu drie dagen en zeven uur in Thailand te zijn voelt het nu alsof ik ook echt geland ben. Niet dat de ontvangst verkeerd was, zeker niet. Tan Arwich waarmee ik een paar maanden in Purmerend woonde, kwam me ophalen. Op weg naar Wat (tempel) Mahatat dat op een steenworp afstand is gelegen van het grote koninklijk paleis. Gelijk vertrouwd. En ’s avonds met hem naar de liggende Boeddha van Wat Pho en Wat Arun (dageraad klooster), een hele fijne plek. Gebouwd aan de rivier door koning Rama de 4e zodat het de Fransen en anderen duidelijk is dat ze in een boeddhistisch land aanleggen.

Arjan Schrier (l) Thailand 2017 Samen met de abt van wat Suthattewararam.

Wat echter tot aan de lunch vanmiddag wel bleef storen is dat sommige andere monniken een tikkie contactgestoord lijken. Niet de rijstepap doorgeven, doen alsof ik lucht ben etc. Maar dat hield wel in dat ik niet geclaimd word en de vrijheid heb om de rivier stroomopwaarts te varen met de lijnboot (monniken gaan gratis mee). Ook het regelen van de tudong spullen, voor het zwervend en bedelend rondtrekken wat ik later ga doen, wordt door anderen geregeld. Ik heb daar weinig zicht op. De vraag is of ik een tent nodig heb. Volgens mij niet, maar mijn collega tudongers, monniken uit Duitsland en Italie die de 11de januari aankomen hebben liever dat ik er wel een bij me heb.

Kortom stress en misnoegen en ongeuite kritiek van mij. Tijdens een maaltijd zijn er zoveel kritische en zoeken-naar-de-oorzaak gedachten dat ik er maar niet meer op voortborduur maar ze alleen maar ben gaan tellen. Binnen enkele minuten zat ik al over het dozijn. Zoveel waren het er en zo niet nuttig. Ademhalingen tellen had ik al wel eens gedaan maar gedachten nog niet, best amusant.

En toen kon ik ineens wat dhamma toepassen, namelijk gelijkmoedigheid. Want waarom zou ik recht hebben op de diensten van mijn mede-monniken? En de Boeddha, degene die een levenspad onderwijst dat wegleidt van alle ongenoegen, bleef bij wel erger ongerief geduldig, kalm en waardig. Bijvoorbeeld toen hij ondanks toezeggingen drie maanden lang nauwelijks te eten kreeg en de orde van monniken gestampt en gekookt paardenvoer ging eten. Of toen een boze demon hem op een stuk of wat manieren probeerde te doden, maar diepe gelijkmoedigheid hem daartegen beschermde. Over mijn natje en droogje heb ik niks te klagen. Stipt om zes en elf uur is er eenvoudig maar lekker eten.

In de boot terug vanuit Nonthaburi kreeg ik dat ineens door, en de wrevel die ik voelde tegen sommige mede monniken was weg. Ik groette daarom vanmiddag hier weer met een opgeruimd gemoed en… ineens kan alles.

Ik krijg ineens een laptop te leen, om wat mailtjes te sturen en ontvangen. Onder andere een mail om te zeggen dat ik wat later kom in het volgende klooster. Jom Yut de monnik die in de eerste weken in Purmerend was en mijn tweede dhammacariya was komt me spontaan ophalen om morgen samen de smaragden Boeddha te bekijken in het grote paleis. Wijlen koning Bhumipol ligt daar ook opgebaard, en om vier uur gaan geordende drommen in zwart geklede Thai al naar binnen. Maar monniken hebben een aparte ingang.

Ondertussen word ik ook wat contactgestoorder, ik knik niet meer terug en glimlach ook niet meer als mensen op straat een waai (samen gevouwen handen groet) naar me maken. Het voelt beter om weinig met het zintuig oog bezig te zijn en meer in concentratie door te lopen. Terwijl je loopt met de aandacht bij het lopen zijn is dat de eerste stap in bhavana, het ontplooien van de geest. En met de wens dat zoiets gebeurt ben ik hier naartoe gekomen.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Arjan Schrier, Reisverslagen, Theravada Tags: dhamma, reis, tempels, Thailand

Lees ook:

  1. Goff Smeets – Dhamma zonder boeddhisme
  2. Thaise monniken -Bello na de dood een gunstiger wedergeboorte
  3. Thaise boeddhistische godheden komen om in de bubble tea
  4. Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Meester tussen vorm en leegte
    • Het jaar 2023 – dag 33 – muur
    • Naturalis verruilt Shell voor Extinction Rebellion
    • Boeddhistische doeners en denkers  – de serie 63
    • De Boeddhistische Blik: Midwives

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens