• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Goff Smeets – Dhamma zonder boeddhisme

Goff Smeets – Dhamma zonder boeddhisme

27 maart 2017 door Goff Smeets

In 1985 had ik een afspraak met Henri van Zeyst bij hem thuis in Kandy, Sri Lanka. Eind jaren ’40 was hij als Theravada monnik tot de conclusie gekomen dat het boeddhisme niet nodig is om de dhamma te praktiseren. Hij heeft toen de pij aan de wilgen gehangen en is gaan reizen om met leraren van diverse snit te praten. Terug in Sri Lanka trad hij in 1949 in het huwelijk en publiceerde boeken over de dhamma zonder boeddhisme. Die publicaties hebben twee generaties studenten en politici in het boeddhistische Sri Lanka beïnvloed. Menige boeddhistische bobo op Sri Lanka was er niet blij mee. Nadat zijn vrouw in 1983 overleed kwam Henri van Zeyst uit de kast en veranderde zijn naam in Pushpa, een courante vrouwennaam op Sri Lanka.

Terug naar de afspraak waarover ik hierboven begon. In het jungleklooster waar ik in 1985 verbleef had ik een boek gelezen en ik wilde graag met de auteur – Henri van Zeyst – over een paar meditatie-technische kwesties van gedachten wisselen. En ook wilde ik advies inzake het vraagstuk waarmee ik worstelde: wel of niet ingaan op de suggestie van mijn leraar om een tanend junglekloostertje nieuw leven in te blazen.

Na een halve dag lopen en busreizen bel ik aan. Een lange lijs met lange witte haren en gouden oorringen doet open en begroet me. Als ik bij een kopje thee eraan gewend ben dat Henri van Zeyst en Pushpa twee namen zijn voor dezelfde persoon komen we ter zake en wisselen info en ervaringen uit.

Bron Dhamma Wiki.

Een uur later zitten we op de vloer van de werkkamer gebogen over een schematisch overzicht van de abhidhamma, de vroeg-boeddhistische psychologie en filosofie. Het schema is in het Engels opgesteld en is geschreven in het prachtige kalligrafische handschrift van iemand die het schrijven geleerd heeft met de kroontjespen toen de Eerste Wereldoorlog nog moest beginnen. Het schema bestaat uit zes vellen ruitjespapier (formaat A3) die bij elkaar ongeveer een vierkante meter van de vloer in beslag nemen. We hebben het over de zintuigen, over de betekenis van het concept wedergeboorte en nog een paar dingen die ik inmiddels vergeten ben. Pushpa lacht een spottend lachje als ik met een hoofdknik naar het imposante schema zeg dat ik onder de indruk ben. Ze verzamelt de zes vellen en doet ze terug in hun map. Op mijn vraag of ik de aangeboden rol van chef van een junglekloostertje al dan niet zal accepteren gaat ze niet in en zegt dat ik dat best zelf kan uitzoeken. Als we afscheid nemen sta ik erop iets terug te doen in ruil voor de hartelijke en leerzame ontvangst die ze me heeft bereid.

“Je doet me een plezier met cheddar cheese, daar ben ik gek op. Maar niet overdrijven, hoor!”
“ Dan zal ik toch naar Engeland moeten om die kaas te kopen.”
“ Dat hoeft niet, in het winkeltje van de British Society hier in de stad is het ook te krijgen.”

Een paar maanden later keer ik terug naar Nederland. Ik doe er tien dagen over om mijn leraar los te laten en de trappen van het vliegtuig naar Amsterdam te bestijgen. Gedurende die tien dagen ben ik toerist. Fraaie tempels, oogverblindend mooie stranden, pooiers die hun meisje voor een prikje aanbieden, een voorstelling van het nationaal dans ensemble, restaurants in achterafstraatjes waar de kloosterkeuken niet aan kan tippen, nog meer fraaie tempels. De laatste dag koop ik in Colombo bij een kleermaker een paar lappen stof. Die doen tot op heden dienst als tafellaken en als sarong en als beschermdoek voor de computer waarop ik deze tekst zit te tikken. Een paar dagen geleden trof ik een foto van Pushpa op mijn computer aan:

Pushpa alias Henri van Zeyst is overleden in 1988. Er is sindsdien geen jaar voorbij gegaan of ik heb aan haar gedacht. Het is onderhand tijd dat ik die gedachte doorgeef. Er is een website gewijd aan dhamma-zonder-boeddhisme.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Theravada Tags: dhamma, jungle, Pushpa, Thailand

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)
  2. Ayya Visuddhi – Je leven is je praktijk
  3. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’
  4. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens