• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – en mindfulness in de journalistiek?

Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – en mindfulness in de journalistiek?

17 oktober 2018 door de redactie

In een artikel in de Buddhist Channel, van 11 september 2018, beschrijft Kooi F. Lim de kracht van mindful schrijven binnen de journalistiek. Dr. Kalinga Seneviratne, de drijvende kracht achter de mindful journalistieke beweging in Azië, is van mening dat mindfulness kan worden gebruikt als een communicatieaanpak om conflicten te verminderen. Aangezien “Right Mindfulness” deel uitmaakt van het edele achtvoudige pad vereist deze aanpak volgens hem training voor diep luisteren als onderdeel van een engagementproces voor een communicatieve dialoog.

Journalisten zijn vertrouwd met de basisprincipes binnen de journalistiek. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom en hoe? – ook wel de zes sigma’s van het verzamelen van informatie genoemd – de instrumenten die op de scholen voor journalistiek worden onderwezen. Van elke journalist wordt verwacht om op basis van deze handvatten problemen diepgaand te onderzoeken.

Veel nieuwsredacties verklaren vandaag de dag openlijk dat ze staan voor onbevooroordeelde waarheid en transparantie en passen toch hun presentatie aan aan de behoeften van hun beoogde lezers of luisteraars, wat leidt tot wat vaak genoemd wordt postwaarheidspolitiek, schrijft Kooi. Hij noemt als voorbeeld CNN ( VS), BBC (het Verenigd Koninkrijk), CCTV (China), RT (Rusland) of zelfs Al-Jazeera (Qatar) waar grote debatten worden gevoerd om een beroep te doen op emoties die losgekoppeld zijn van de feitelijke focus, en door de herhaalde bewering van discussiepunten waarop weerleggingen worden genegeerd.

Met de komst van het internet en de sociale media heeft het gemak van virale uitwisseling volgens Kooi de emotionele debatten bestendigd. Door het willekeurig verzamelen van deskundige meningen ter ondersteuning van een standpunt en het degraderen van feiten als secundair belang ten opzichte van emotionele aantrekkingskracht, moedigt het proces de mentaliteit van de kudde kijkers, lezers of luisteraars aan.

(…)  Argumenten die in cyberspace exploderen, worden zelden opgelost, en de meeste blijven als het nieuwsitem snel na publicatie ervan afloopt. De sfeer van woede blijft hangen. Hoe men het ook bekijkt, er wordt erkend dat de vooringenomenheid van de media een feit is, zegt Kooi.

Hoe kan in deze omstandigheden mindfulness, of meer specifiek de boeddhistische leer van ‘Right Mindfulness’ (Sammasati) een rol spelen bij conflictvermijding? Dit was precies de kwestie die aan de orde werd gesteld tijdens het “Boeddhistisch Media Conclaaf” dat van 26-27 augustus 2018 in New Delhi, India, werd gehouden. De tweedaagse conferentie, georganiseerd door de International Buddhist Confederation (IBC) en de Vivekananda International Foundation, was bedoeld om te brainstormen over hoe ‘mindfulness’ kan worden gebruikt als een mindset voor degenen die betrokken zijn bij het maken, aggregeren en verspreiden van nieuws.

Een manier om naar de intentie van media-eigenaren te kijken is het begrijpen van de positie of agenda die zij innemen. (…) Doctrinale onverdraagzaamheid suggereert een aanname van een ideologie die exclusief is, een positie die “ik heb gelijk en jij hebt ongelijk”, een benadering die “slechts” is. Een dergelijke exclusieve ideologie, die religieuze opvattingen en een zekere fixatie van de moderniteit (bijvoorbeeld het kapitalistische consumentisme als enige aanvaardbare levensstijl) omvat, leidt tot conflicten in de wereld.

Aan de andere kant is doctrinale tolerantie er een van inclusief zijn, een benadering die “ook” is. Een aanname van een dergelijke mentaliteit duidt niet langer op een ideologisch standpunt, maar op een filosofisch standpunt. De belangrijkste spreker op het congres Gurumuthy Ji is ervan overtuigd dat de filosofische benadering de sleutel is tot het verminderen van conflicten, want voordat de een kritiek heeft op de ander, moet men de filosofie van de ander beheersen. Dit, zegt hij, is het hart van de dialoog.

En als beide partijen nog steeds niet tot overeenstemming kunnen komen, dan is het volgende beste wat je kunt doen: “afspreken om het niet met elkaar eens te worden”. Het doel van de dialoog is immers om conflictvermijding en behoud van harmonie mogelijk te maken. Samen met de vijf voorschriften (trainingsregels voor onthouding van doden, stelen, seksueel wangedrag,

Bron Buddhist Channel.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Media, Mindfulness Tags: doctrines, eind conflicten, filosofie, filosofische benadering, journalisten, journalistiek, mindfulness, pers

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 344 – dode moeder
  2. Vipassana, inzichtmeditatie of mindfulness?
  3. Mindful of kindful – nieuwe wegen of oude wijn?
  4. De werking van een krant – gratis gastcollege van een uitgever

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens