• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mindful of kindful – nieuwe wegen of oude wijn?

Mindful of kindful – nieuwe wegen of oude wijn?

4 april 2019 door Ujukarin

Boeddhisch mediteren kent al heel wat jaren zijn ‘uitnodigende zusje’ de mindfulness. Maar deze beoefeningen kunnen toch vrij ver uit elkaar liggen; als toevoeging op mindfulness is daarom kindfulness ontstaan, en dat kan sommigen onder ons écht helpen.

Werkveld

Mindfulness, of voluit Mindfulness Based Stress Reduction, is een ‘seculiere’ beoefening gericht op mensen met psychisch lijden; zoals burn-outs, depressies en overspannenheid. Daarmee is het op een andere wijze ‘seculier’ dan Goenka’s vipassana technieken, die wel degelijk direct aan het boeddhisme uit de Pali-Canon gekoppeld zijn. Mindfulness is verenigbaar, en wordt ook verenigd, met allerlei spirituele inzichten; het wordt bijvoorbeeld ook aangeboden tesamen met christelijke, Joodse, Soefi- of Hindoeistische spiritualiteit. Je zou het in het spectrum tussen objectieve wetenschap en subjectieve spiritualiteit relatief dicht bij de objectieve kant kunnen plaatsen.

Boeddhistisch mediteren hoeven we voor het publiek hier nauwelijks verder te introduceren. Het doel is niet enkel om tot rust te komen, maar om te helpen diepe wijsheid en mededogen te bereiken. Met andere woorden, ons naar de verlichting te brengen. Metta oftewel liefdevolle vriendelijkheid wordt beoefend in de metta bhavana meditatie, en is gekoppeld aan het mededogen dat Boeddha ons leerde. Hoezeer we het ook proberen te ontwikkelen, echte diepgewortelde metta ligt toch wel enkele lichtjaren boven jouw en mijn gewone bestaansniveau. Denk aan Boeddha die onbevreesd op massamoordenaar Angulimala afliep, of die zijn volgelingen met de parabel van de zaag instrueerde zelfs hun beestachtig martelende moordenaars lief te hebben. Dat is mogelijk vergelijkbaar met onbevreesd rondlopen in een oorlogsgebied, of misschien wel om met zichtbare sieraden behangen ‘s nachts rond te lopen in een Nederlandse ghettowijk en ook nog eens straatbendeleden vriendelijk aan te spreken. Metta zit dus overduidelijk aan de subjectieve kant van het spectrum tussen wetenschap en spiritualiteit.

Kindfulness

En in dat ‘gat’ springt Kindfulness . Je zou het kunnen vertalen als aandachtige vriendelijkheid, een trapje lichter dan metta. Als een student met mindfulness weliswaar rust en objectiviteit vindt maar moeite heeft bij de eigen emoties te komen en een positiever zelfbeeld te krijgen, dan zijn aanvullende technieken nuttig. Maar veel mensen die aan mindfulness doen hebben niets aan universele liefdevolle vriendelijkheid, aan metta – dat zijn te hoog gegrepen woorden die hen afschrikken of zelfs gillend doen weglopen. Dus wat je doet in de kindfulness-oefeningen is daar niet direct over praten, maar te beginnen bij jezelf. Je wordt wat zachter voor jezelf; en van daaruit kan dit beetje bij beetje worden uitgebreid naar anderen. Sterker nog: een erg handige manier om zelf beter door anderen behandeld te worden is zelf vriendelijk zijn. Welbegrepen eigenbelang is als stap naar altruïstisch gedrag niet per se te veroordelen, mits het maar een tussenplateau is dat je ooit wilt gaan ontgroeien. Dus je kunt uiteindelijk bij hetzelfde gedrag als de metta-beoefenaar uitkomen maar de manier waarop is anders: geleidelijker vooral. En als mensen halverwege pauzeren, met nog een stuk eigenbelang bij hun vriendelijkheid, dan is dat niet per se slecht; soms zelfs beter dan leerlingen die claimen vol metta te handelen maar door gebrek aan realisme en zelfkennis zichzelf (en anderen) voor de gek houden.

Beeldspraak

Qua benadering en uitleg is er, behalve die geleidelijkheid, weinig fundamenteel verschil tussen aandachtige vriendelijkheid en liefdevolle vriendelijkheid. De vijf stadia van de kindfulness-meditatie lopen ook parallel met de metta bhavana, met wel wat extra accenten op het eerste stadium (jezelf alle positiviteit die je verdient toewensen.) Daarom nu een paar hopelijk verhelderende stukjes beschrijving van kindfulness, om het nog wat beter te duiden.

Beeld je een bloemperk in, bijvoorbeeld in het prachtige mettavihara retraitecentrum waar dit praatje ontstaan is. Het is net omgeschoffeld en met bloemzaad ingezaaid. Tijdens het ontkiemproces van de bloemen zal ongetwijfeld blijken dat er ook onkruidzaad in de aarde beland is, en dat gaat in de groei concurreren met de bloemen. Net zo is jouw in principe neutrale geest het speelveld van gewenste (positieve) gedachten zoals vriendelijkheid, rust en reflectief denken; en van minder positieve gedachten zoals afkeer, afgunst of hebzucht. De kunst van aandachtige vriendelijkheid is nu om beide soorten ‘zaden’ in je geest te observeren, en ook onderscheid te maken welke je nuttig vindt en welke niet. Maar de ongewenste gedachten niet te onderdrukken; je erkent dat ze er zijn, ze hebben ook vaak met basisreflexen te maken zoals zelfbescherming en controledrift. Doch besluit nadrukkelijk dat deze gedachten verder geen aandacht verdienen, want jij weet dat voor jezelf (en voor anderen) die vriendelijkheid en altruïsme gewoon beter zijn. En dat kun je vergelijken met water en bemesting geven aan de bloemen en niet aan het onkruid, en dat maakt echt verschil van hoe dit bloemperk zich ontwikkelt.

Vooroordelen en verwarringen

Net zoals metta en karuna wordt aandachtige vriendelijkheid oftewel kindfulness vaak verkeerd begrepen, en als je vrienden/familie/collega’s zegt dat je ermee bezig bent is er veelal enige kritiek of zelfs hoon te horen. Vandaar dat we enkele van die vooroordelen opsommen en proberen uit de wereld te helpen.

  • ‘Vriendelijkheid is voor slappelingen’. Nee het eist juist kracht om natuurlijke reflexen van afkeer, versus situaties en mensen, te doorzien en overwinnen.
  • ‘Je laat over je lopen als je altijd vriendelijk wilt zijn’. Wederom: jezelf kwetsbaar opstellen eist juist grote moed, en vriendelijkheid vanuit empathie zal herkend worden. Vriendelijk ben je beslist niet om jezelf sub-assertief weg te cijferen; kindfulness doe je omdat het uiteindelijk beter is voor de ander én jezelf.
  • ‘De ander zal me als slap zien en alleen maar meer gaan eisen, inplaats van dat de vriendelijkheid wederkerig wordt.’ Nee hoor, het eist wat doorzettingsvermogen maar uiteindelijk, als men ziet dat jouw vriendelijkheid vanuit het hart komt en geen theater is, zal er toenadering komen.
  • ‘Vriendelijkheid geeft misschien wel resultaat maar veel te langzaam voor mij’. Wel hier heeft het kwade stemmetje een punt – als je per se haast wilt hebben dan is vriendelijkheid niet de beste route. Maar wie zegt dat met onvriendelijk gedrag überhaupt enig blijvend resultaat mogelijk zal zijn?
  • ‘Je vermijdt je negatieve gevoelens door geforceerde vriendelijkheid, en speelt theater naar jezelf en de ander toe’. Nee hoor, kindfulness eist dat je die negatieve gevoelens onder ogen ziet, en ermee ‘afrekent’ door doelbewust aandacht te geven niet aan dit onkruid-in-de-geest maar aan de bloemen-in-de-geest.

Tot zover de vooroordelen en misschien ook wel verwarringen vanuit anderen. Vanuit de beoefenaars zelf zijn er óók verwarringen; aandachtige vriendelijkheid wordt soms verkeerd begrepen en de pogingen ertoe leiden tot heel andere, en ook weer ongewenste, emoties. Te weten

  1. Sentimentaliteit. Inplaats van observerende positiviteit met de ander laat je alle emoties de vrije loop, wat vaak tot overdreven spraak leidt inplaats van tot zinnige behulpzaamheid.
  2. Medelijden. Het woord zegt het al. Er zou empathie met de ander en diens problemen moeten zijn, en van daaruit een gebalanceerd advies wat te doen plus waar mogelijk direct handelen. Maar doordat je helemaal opgaat in zijn/haar problemen, en de wervelwind-emoties door de problemen ook gaat ervaren, ben je niet in staat tot echte hulpvaardigheid.

Het is dus opletten met adviezen vanuit anderen én neigingen vanuit jezelf als je echte kindfulness wilt beoefenen.

Oefening baart kunst

Kindfulness is een ‘nieuwe weg’ ja, die je in een aantal vormen bij diverse therapeuten en dharmacentra kunt tegenkomen. Maar het kan met even goed recht ‘oude wijn in nieuwe zakken’ genoemd worden, net zoals mindfulness in zekere zin meditatie-light is. In het spectrum tussen objectieve wetenschap en subjectieve spiritualiteit zit kindfulness nadrukkelijk meer in het midden; het is subjectiever dan mindfulness, en het zou ook meer moeite kosten om het te combineren met pakweg christendom dan dat dit voor mindfulness lukt. Is het iets voor jou of voor mensen die je kent? Wie weet…

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mindfulness Tags: kindfulness, metta, mindfulness, oefenen, ujukarin

Lees ook:

  1. Zoals de voorste en de achterste voet bij het lopen
  2. Mudita: vreugdevol spiritueel een-tweetje
  3. Wijs en onwijs – reflecties op de Kalama Sutta
  4. Edele en onedele waarheden – Wat heeft Boeddha nu echt bereikt?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Maarten zegt

    5 april 2019 om 08:44

    Waar ken ik dit verhaal toch van, Ujukarin? ?

    Wel geschreven. Bedankt voor deze mooie uitwerking.

    Met warme groet,

    Maarten

  2. pascal versavel zegt

    5 april 2019 om 11:19

    Het is me niet duidelijk waarom het moeilijker zou zijn kindfulness te combineren met christendom dan mindfulness.

  3. Ujukarin zegt

    5 april 2019 om 13:48

    Okay, ik zal een poging wagen.
    Kindfulness is een ‘lichte’ versie van Metta. En er zijn best wel wat parallellen tussen Metta en het Christelijke Agape (Naastenliefde), maar ook de nodige accentverschillen. Zoals dat Boeddha helemaal geen dimensie van God en diens boodschapper in de motivatie voor Metta heeft, geen begrip van zonde, noem maar op.

    Bij beoefenen van mindfulness kom je dit soort verschillen tussen Boeddhisme en Christendom eigenlijk weinig tegen, omdat de nadruk op de generieke en enigszins objectieve kwaliteit van Gewaarzijn ligt. Bij Kindfulness in ieder geval in mijn beleving zou je ze wel gaan tegenkomen omdat de nadruk op de meer subjectieve kwaliteit van Aandachtige Vriendelijkheid, afgeleid van Metta, ligt.

    Maar als het voor iemand wél makkelijk te combineren is dan hoor ik dat graag met wat meer detail, ik durf mezelf ondanks opgroeien in de Bible Belt zeker geen expert in Christendom te noemen!

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 220 – afwachting
    • Boeddha in de bajes – levenslang
    • Halte Hertenkamp – Door wie laat ik me gek maken? Stil water
    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens