• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2019 – dag 344 – dode moeder

10 december 2019 door Joop Ha Hoek

Ik weet niet hoe het tegenwoordig met het innemen door journalisten gesteld is, maar toen ik een jonge journalist was zag ik vrijwel alleen maar journalistieke zuipschuiten om mij heen. Waarom, is mij onbekend. Maar journalistiek en alcohol hoorden gewoon bij elkaar. In kroegen hoorde je ook veel, wat weer mooie verhalen opleverde.

In Rotterdam ging ik vrij regelmatig naar De Schouw in de Witte de Withstraat waar nogal wat journalisten kwamen innemen. In Rotterdam hadden alle grote of bekende kranten wel een redactie, dus aan collega’s geen gebrek. Soms bezocht ik de Kunstenaarssociëteit, waar kunstenaars en ook journalisten zich als apen hangend aan een soort kroonluchters door de ruimte bewogen als ze bezopen waren.

Zelf nam ik ook in- ik ging dan vlotter schrijven. Op een vrijdagmiddag moest ik een groot pagina vullend artikel voor Het Vrije Volk schrijven, het moest diezelfde avond nog worden ingeleverd. Ik zette me nuchter achter het bureau, maar het vlotte niet.  Het artikel was klaar toen de fles sherry leeg was. Een uitstekend verhaal, al zeg ik het zelf.

Ik had een collega die zoveel zoop- hij begon ‘s morgens al op de redactie, dat hij persoonlijke spullen begon te verkopen om met dat geld drank aan te schaffen omdat hij zijn gezin niet tekort wilde doen.

Ik had een socialistische collega die op een avond zo dronken was dat een andere collega zijn handen vast moest pakken zodat de socialist toch zijn verhaal kon tikken. Nuchter een man, dronken een man, zeggen wij in de journalistiek.

Ik had een collega- die mij ‘vader’ noemt hoewel ik zijn vader niet ben, die in de weekeinden zoveel dronk dat hij ‘s maandags op de redactie door collega’s werd opgevangen, op een stoel gezet, enkele uren voor zich uitstaarde en in de middag weer gebruiksklaar was.

Ik had een collega- een bureauredacteur, een beer van een vent met sterke, zwaar behaarde armen, die na zijn avonddienst altijd een journalistenkroeg bezocht en het innemen later die nacht voortzette in een aangrenzende bar waar de kroegeigenaar ook de baas van was. De redacteur was al een paar keer door de hoofdredactie gewaarschuwd dat hij moest stoppen met innemen omdat hij steeds en regelmatig ‘s morgens te laat op het werk verscheen. Als dat nog een keer gebeurde, zo sprak de hoofdredacteur, kon hij vertrekken. Op een dag was het weer raak en te laat. Mijn collega werd ontboden door de hoofdredacteur. Mijn moeder is vannacht overleden, zo verklaarde de redacteur het te laat komen. Het nieuws verspreidde zich al snel door de redactiezaal en de daar aanwezige collega’s betuigden hun deelneming.

Tot een paar dagen later op een bureau van binnen-buitenland de telefoon rinkelde en de collega luid over de redactie riep: ‘Klaas, je moeder is aan de telefoon’. De kamer van de hoofdredacteur had twee deuren. Klaas ging door de ene deur naar binnen en naar wij aannemen door de andere naar buiten. We hebben hem nimmer meer gezien.

Innemen doe ik niet meer, ik kan nu schrijven zonder drank in het lijf. Af en toen neem ik ‘s avonds een advocaatje van de Zwarte Kip, met slagroom of een kriekbiertje van Lindemans. Maar dat is geen innemen, vind ik.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek, Media Tags: journalisten, journalistiek, kroegen, zuipen

Lees ook:

  1. Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – en mindfulness in de journalistiek?
  2. Het jaar 2019 – dag 172 – singelhuis
  3. Paul Stolk is dood
  4. Het jaar 2019 – dag 324 – loonvrouw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    10 december 2019 om 23:15

    ik drink ook al zes jaar niet meer! Drinken boeddhisten, in die kloosters? Lijkt mij niet, toch. Dat hebben ze niet nodig.

    Laatst dronk ik toch weer één keertje, één nachtje. De volgende ochtend wist ik weer waarom ik niet meer drink. Zware kater,depressie, rot gevoel! Ja, ja, je betaalt altijd een prijs hé, bij iedere drug.

    Het heeft een beetje voordeeltjes, althans, een beetje lallen kan leuk zijn, een avondje. Maar het heeft ook zoveel nadelen eigenlijk. Mensen drinken om die andere sekse aan te durven spreken, tijdens het uitgaan. Ik heb zoiets van, als je dat niet durft zonder drank, waar gaat het dan überhaupt nog over? Lekker los worden? Ik ben al ‘los’ zonder drank.

  2. Wulf zegt

    11 december 2019 om 12:36

    Ik drink dagelijks, altijd rond 17.00u, enkele glazen. Ik lees dan of ik schrijf bij nog een genotsmiddel, n.l. muziek welke mijn ziel raakt. Ik heb erg getobt over mijn alcohol inname, had steeds spijt en lag er zelfs ‘s nachts over te piekeren. Ik ben ermee gestopt, d.w.z. met dat tobben en drink sindsdien m’n glaasjes met nog meer plezier en houd zelfs beter maat. Niet boeddhistisch maar daar ga ik ook maar niet over tobben.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 januari 2021
    Jataka (Huis ter Heide)
  • 26 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 27 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Dick – vertrouwen 2 (niet)
  • Mijn geest ademt ruim en vrij
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie
  • Corona – blijf thuis, heb je medemens lief
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens