• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2021 – dag 88 – persvrijheid

29 maart 2021 door Joop Ha Hoek

Collega journalisten van mij zijn gisteren in elkaar geslagen en een door een auto geschept. De daders waren geen professionele oproerkraaiers, uitgerust met (gas)maskers en soms zelfs gewapend, die zich volgens de landelijke politiechef Henk van Essen tussen ‘gewone’ demonstranten tegen de door de overheid afgekondigde coronamaatregelen mengen, en geweld niet schuwen, maar kinderen van God, gelovigen, die massaal met honderden zonder mondkapjes ter kerke gingen in Urk en Krimpen aan den IJssel terwijl dat dringend werd afgeraden. Een nieuwswaardig feit.

Ik hoorde een van de gelovigen voor een microfoon van een verslaggever zeggen dat de overheid faalt door de godsdienstvrijheid te beperken. En dat ze nu God en de kerk volgt. Even later werden journalisten op straat door kerkgangers mishandeld en werd de persvrijheid, de vrijheid om zonder toestemming of invloed van anderen als journalist je werk te doen, vertrapt.

In Nederland kennen we de vrijheid van meningsuiting, als mensen vinden dat die in het geding is door een nalatende journalistiek, kan je naar de Raad voor de journalistiek of de rechter stappen en om een oordeel vragen. Maar de straatterreur regeert, journalisten worden al in elkaar geslagen en getrapt als ze hun werk doen, om ze monddood te maken, angst aan te jagen, nog voor hun werk in tekst of beeld verschijnt en je dat kan beoordelen. De NOS stuurt beveiligers mee met verslaggevers en cameraploegen en haalde de opschriften NOS van de reportagewagens om geweld te voorkomen.

Gewone kranten en media, ook die onderzoeksjournalistiek bedrijven, zoals Trouw, De Groene, de Volkskrant en zaken die normaal verborgen blijven onthullen, behoren tot de ‘mainstream media’, zoals ze worden genoemd door demonstranten en mensen die het met de overheid niet eens zijn.

Mainstream staat voor fake, vijandige media, volksvijanden die aan de hand van de machthebbers lopen en dingen verborgen houden. Mainstream staat voor geweld tegen journalisten, ze zijn vogelvrij als ze onder vaak moeilijke omstandigheden hun werk doen.

Gemiddeld 100 journalisten per jaar laten het leven in de wereld als ze tegels lichten. Ze worden neergeschoten, vermoord, gemarteld en mishandeld door machthebbers en lui die het niet met hen eens zijn. Terwijl ze doen wat ze moeten doen. Het waren twee Nederlandse journalisten die het toeslagenschandaal van de Nederlandse fiscus boven tafel tilden alvorens het werd overgenomen door twee politici.

Het Genootschap van Hoofdredacteuren is geschokt door de agressie tegen journalisten, die zondag bij kerken in Urk en Krimpen aan den IJssel hun werk wilden doen. Het wil op korte termijn in gesprek met de politie en het OM, en wil met name praten over het ‘gebrekkige’ optreden van de politie ter plaatse toen en nadat het geweld plaatsvond

Het Genootschap zegt dat het de verklaring van de gemeente Urk, de politie en het OM niet kan accepteren dat er niet direct is ingegrepen om escalatie te voorkomen en de rust te bewaren. ‘De journalistiek is een fundament van onze democratie en moet niet alleen in woorden of achteraf, maar vooral ook ter plekke, als het erop aankomt, worden beschermd.’ De journalistenvakbond zegt hetzelfde.

In Villamedia, het vakblad van en voor journalisten, las ik een interview met Marcel Haenen, de schrik van malverserende opsporingsambtenaren, een journalistieke veteraan, zoals hij in Villamedia genoemd wordt. De interviewer vraagt: Heb je nog een tip voor jonge journalisten?

Marcel: ‘Ik heb met ze te doen. Ik kwam in 1984 al na een paar weken in vaste dienst, kreeg een typemachine en een schone asbak en na een paar maanden was het: “Welk model leaseauto wil je?” Nu moeten ze het doen met lullige contractjes en freelanceklussen. Dan kun je mijn werkwijze, maanden aan iets werken en het dan weggooien, als het toch niks is, moeilijk permitteren. Goede journalistiek kost geld. Ik vertel jonge collega’s vaak hoe leuk het is om je eigen nieuws te maken, om misstanden te kunnen onthullen. Tell the truth and shame the devil.  Je hoeft  het kabinet niet meteen ten val te brengen, maar je kunt toch met iets kleins beginnen? Veel journalistiek gaat tegenwoordig toch over lifestyle, uit de kast komen of problemen in de familie. En dan klinkt het: “Wat dapper dat je dat durft te vertellen!” Dan denk ik: hou op met dat getrut en ga op pad!’

Nou is dat op pad gaan tegenwoordig levensgevaarlijk voor journalisten, de hoeders van de democratie zoals ze door de minister Ferdinand Grapperhaus van het ministerie van Veiligheid en Justitie worden genoemd, en alleen gewapend met een pen of camera en een portie nieuwsgierigheid. Maar is Grapperhaus wel de hoeder van de hoeders met zijn  achteraf mooie praatjes?

Ik beleefde gisteren een inktzwarte dag toen de ‘hoeders’ op straat, de openbare weg, door gelovigen in elkaar werden geslagen en aangereden. Het raakte mij persoonlijk.

Mijn voormalige boeddhistische leraar vertelde eens dat we volgens het boeddhisme in gedegenereerde tijden leven, dat het alleen nog maar erger wordt. Dus

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Media Tags: geweld, journalisten, kerkgangers, NVJ, vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting

Lees ook:

  1. HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang
  2. Bedreiging journalisten wordt zwaarder bestraft
  3. Het jaar 2020 – dag 153 – doodstraf
  4. Het jaar 2019 – dag 344 – dode moeder

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G. Verbeek zegt

    30 maart 2021 om 08:25

    Dankjewel Joop voor bovenstaand – ook ik werd diep geraakt door de beelden op het Journaal

    Het gedicht hieronder vind ik zojuist op internet en stuur ik ons ter bemoediging – naam auteur is onbekend – de tekst verscheen voor het eerst op pamfletten rond 1780.
    🙏🕊️ groet Gerry

    *

    Die Gedanken sind frei

    wer kann sie erraten?

    Sie fliehen vorbei

    wie nächtliche Schatten.

    Kein Mensch kann sie wissen,

    kein Jäger erschießen

    mit Pulver und Blei:

    Die Gedanken sind frei!

  2. Piet Nusteleijn zegt

    30 maart 2021 om 09:35

    Ook de houding en interesse van de journalisten moet tegen het licht gehouden worden.
    Zondag. Kerkgangers. Met welk doel een ongevraagde microfoon voor je mond? We voelen ons toch al zo beperkt in onze vrijheid en in het onze gang kunnen gaan.

    • Joop Ha Hoek zegt

      30 maart 2021 om 09:54

      Tegen het licht houden? Het doel is toch duidelijk: om een reactie vragen, deze kerkgang was nieuwswaardig vanwege het grote aantal gelovigen dat ter kerke ging. Ben je niet gediend van een microfoon voor je neus of een vragende journalist dan stap je door of zeg je er wat van. Maar geweld gebruiken tegen mensen die gewoon hun werk doen, is toch uit den boze, Piet? Als ik als journalist van jou een reactie wil, waar dan ook, benader ik je of stap op je af. Zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag. Dat is persvrijheid, Piet, vastgelegd in artikel 7 van onze Grondwet. Jij geniet daar ook van, als we jouw reactie plaatsen in dit BD. Of vind je dat ongewenst?

      • Piet Nusteleijn zegt

        30 maart 2021 om 14:24

        Geweld is nooit oké. Waar ik het over heb is de m.i hijgerige, naar de bekende weg vragende, paparazzi achtige manier van journalistiek bedrijven. Daar moet ook naar gekeken worden. Je ziet dat dit in de praktijk geweld oproept.
        Verslaglegging van nieuwswaardige feiten, zeer belangrijk. Maar kan het rustig, beschaafd, rekening houdend met, waardig.

        • Joop Ha Hoek zegt

          30 maart 2021 om 16:10

          Nou, het gedrag van een of meer kerkgangers was zeker niet waardig, Piet. Journalisten zijn goed opgeleide mensen, tijdens de opleiding leren ze interviewtechnieken om nieuws of achtergrond bij/van anderen te weten te komen. Een psychologische benadering, zeg maar. Waar moet een verslaggever rekening mee houden? Ja, met een pak slaag, aangereden te worden door een automobilist. Journalistiek bedrijven kent geen voorwaarden vooraf, dan loert de censor.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet
  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens