Een ieder die zich verdiept in het boeddhisme kan zien dat er in iedere stroming wel wat “verwatering” plaats vind. Ten eerste is er de assimilatie van de lokale gebruiken en geloven, aangezien boeddhisme niets uitsluit en zich nergens tegen afzet.
meditatie
Het ver-edele-nde achtvoudige pad: kan het ook zonder de oefening in moraliteit?
Dharmaonderricht is een zaak van vertrouwen. Als leraren datgene wat ze onderrichten niet zelf blijken te kunnen leven wordt dat vertrouwen geschaad. En dat is pijnlijk.
Boeken – Een kalme geest
Hoe het boeddhisme helpt om de herrie in je hoofd en om je heen tot rust te brengen. Boekbespreking door Erik Hoogcarspel.
Doshin Houtman – Vrijgevigheid: één van de drie bronnen van geluk
In het Westen oefenen we meestal in omgekeerde volgorde: we beginnen met meditatie, op een retraite komen we in contact met de sila, en aan het einde van de retraite krijgt de dana een plaatsje.
‘We weten dat geluk niet tevreden stelt’
De ‘ik’ in het lied Alles kan een mens gelukkig maken ontbreekt het aan niets. Toch zou die ik iets vaker simpelweg gelukkig willen zijn. Een luxeprobleem, of toch niet? De behoefte aan geluk is geen onzin. De ik uit het lied heeft het mooi voor elkaar, zoals dit in het dagelijks taalgebruik heet. Anderen hebben het minder goed getroffen, bijvoorbeeld vanwege hun gezondheid en andere obstakels.
God en groep
Opvallend: nu Corona religieuze activiteiten beperkt, krijgt de sociale kant van het samenzijn ineens veel aandacht. Er is bijvoorbeeld gesteggel over het maximumaantal bezoekers en over godsdienstvrijheid. Maar wat vooral opvalt, is dat gelovigen zeggen de ontmoeting te missen. Op het droge ontdekt de vis het belang van water.
Boeken – Als een Boeddha, als een uilskuiken
Zenmeditatie of zazen wordt vaak ‘enkel zitten’ genoemd. Het is een uiterst eenvoudige, bijna techniekloze manier van mediteren. Maar toch is het wat anders dan zitten voor tv of zitten in een wachtkamer bij de dokter.
Podcast – Dit is niet van mij
Joost van den Heuvel Rijnders zit dit keer met Bart van Melik aan de keukentafel. Natuurlijk met de gepaste 1,5 meter afstand. Joost vraagt Bart over zijn leven in New York waar hij meditatieles geeft aan oorlogsveteranen, jongeren in daklozenopvang en tieners op openbare scholen in NYC.
Met heel je wezen
Mediteren doen we met heel ons wezen en we creëren een ruimte, een omgeving waarin ons wezen, ons autonome wezen kan gedijen. We cultiveren onze menselijkheid.
Mindfulness komt uit het boeddhisme, mag het ingezet worden in het bedrijfsleven?
De Vlaamse filosoof Marc De Kesel, directeur interne en externe zaken van het Titus Brandsma Instituut (Radboud Universiteit) in Nijmegen heeft grote bedenkingen. Hij vindt het oneigenlijk gebruik van een aan het boeddhisme ontleende meditatietechniek.
De God van Israël vond mindfulness uit, niet de boeddhisten
Christenen van uiteenlopende denominaties hebben hun eigen christelijke meditatie. Op intranet zijn tal van protestantse gemeentes, rooms-katholieke parochies, praktijken van hulpverleners en organisaties te vinden, die ermee actief bezig zijn. Een bron van inspiratie voor hen vormen monniken uit de 3de en 4de eeuw . Deze kluizenaars en kerkvaders leefden in de woestijn van bijvoorbeeld Egypte om zich te wijden aan God door te bidden, te vasten en te mediteren.
Sleutel tot inzicht – Metta bhavana – de meditatie van liefdevolle vriendelijkheid
Een zeer speciale karaktertrek van de Leer van de Boeddha, is het kardinale uitgangspunt dat het noodzakelijk is vriendelijk te zijn ten opzichte van alle levende wezens.