• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging

Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging

6 februari 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

Voorbereiding op de verkondiging

Het woord soetra betekent: 1) snoer; 2) inslag (zoals van schering en inslag) en 3) bloemenkrans. Boeddhistische soetra’s zijn dan een aaneenschakeling (snoer) van prachtige leerstellingen (bloemenkrans) die bijeen worden gehouden (door de schering). De Lotus (Poendarika) is de Indiase waterlelie, die wortelt in de modderige bodem maar bloeit boven het wateroppervlak. Zuiver, onbevlekt en ongerept! Symbolisch stelt de Lotus de prachtige wet voor die de Boeddha aan de mensheid presenteert.

Christenen zouden de waterlelie wellicht Mariabloem kunnen noemen. Maria staat dan voor de mens die wortelt en opgroeit in een bedorven, smerige wereld maar daar bovenuit stijgt om zuiver, onbevlekt en ongerept tot bloei te komen! Maar ja, we hebben het hier niet over een Mariabloem, maar over een Lotus…

De Saddharma-poendarika-soetra ofwel in het Nederlands de Lotus-soetra gaat over de wet. DE WET. Ik schrijf dat opzettelijk met hoofdletters, om duidelijk te maken dat het niet om zomaar wat gaat. Wij kennen in Nederland allerlei wetten, vervat en uitgelegd in dikke boeken zoals het burgerlijk wetboek en het wetboek van strafrecht, maar DE WET gaat letterlijk en figuurlijk over alles. En alles wil zeggen: alle zaken in het gehele universum en wat daarmee of daardoor gebeurt. Dat is nogal wat. Je mag het met recht zelfs wonderbaarlijk noemen! De Lotus-soetra (Saddharma-poendarika-soetra ) is niets meer of minder dan de soetra waarin Shakyamuni Boeddha de wonderbaarlijke wet uiteenzet, zoals alle Boeddha’s dat voor hem hebben gedaan en na hem zullen doen, zij het wellicht dat iedere Boeddha het in eigen bewoordingen doet, passend bij het tijdsgewricht waarin hij of zij deze wet verkondigt. Ja, ook zij. Waarom zouden er alleen mannelijke Boeddha’s zijn?

In zeker zin zijn Boeddha en de wet één en hetzelfde. Boeddha is de wet. De wet is Boeddha. Wellicht strijk ik nu allerlei lieden tegen de haren in, maar ik heb er geen enkele moeite mee om Boeddha Christus te noemen en Christus Boeddha. Jezus schijnt gezegd te hebben: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven!” (Joh.14:6) en verderop “Ik ben de alfa en de omega…”, (Openbaringen 1:8) Ik lees dat als “Ik ben de wet.”, want de wet is het ware wezen van alles dat is. De wet bezielt alles, en zeker alle leven. De wet volgt vaste regels (natuurwetten!) die onze moderne wetenschappers nog lang niet allemaal snappen. En de wet – zeker in de vorm van de Saddharma-poendarika-soetra  – betekent: onderricht in de waarheid en alle regels. Dat Boeddha en Jezus Christus zich verschillend uitdrukten is niet zo vreemd (vind ik). Wat vreemder is, is dat “…  vele mensen deze waarheid niet kennen dat ze onderscheid maken tussen wat voor hen voordelig of nadelig is….” (zie: Over de Lotus-soetra aflevering 3: Toestanden)

Boeddha is de wet en de wet is Boeddha. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd zijn. Niets nieuws onder de zon. Alles is onveranderlijk voortdurend veranderlijk. Je zou kunnen zeggen dat Tijd niet eens bestaat. Waar nooit iets verandert, is Tijd immers volkomen afwezig. Tijd is geen op zichzelf staande grootheid. Wat wij als “het verstrijken van Tijd” ervaren, is niets anders dan het waarnemen van de stroom der veranderingen. Dogen Zenji zegt het onder meer zo: “Zijn-tijd betekent dat tijd, precies zoals zij op een bepaald moment is, Zijn is, en dat Zijn alle tijd is.” (Shõbõgenzõ). Wij meten de tijd af aan veranderingen. Een rondje om de zon noemen wij een jaar. De periode tussen twee zonsopkomsten een dag en sinds 1971 noemen we 9.192.631.770 trillingen in een cesiumatoom een seconde. Het zijn allemaal veranderingen. Meer is het niet. Kortom: Tijd gehoorzaamt aan de wet. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd zijn.

Aan het begin van de Lotus-staat dat Boeddha een poos in stille meditatie gaat na zijn preek over de leer van ontelbare betekenissen. Terwijl hij daar zit, lijkt het alsof de hemel en de aarde in vervoering raken. De aarde beeft en het regent bloemblaadjes. De aanwezigen (of teruggekeerden, want ze zijn eerder vertrokken) voelen een diepe ontroering. Dan schiet er ineens een lichtstraal uit het voorhoofd tussen de witte haren van Boeddha door de ruimte in. Deze lichtstraal bereikt alle hoeken van het universum en alles wordt ineens zonneklaar. Natuurlijk is iedereen diep onder de indruk en intens blij. Ik zou zelf stijl achterover zijn gevallen als ik erbij was geweest en het werkelijk zo zou zijn gegaan. Stel je voor… daar zit een oude man (wit haar) waar plotseling een soort lichtstraal uit zijn hoofd komt waarmee je ineens alles (tot in de verste verten) kunt zien, terwijl er een lichte aardbeving plaatsvindt en er overal zomaar bloemblaadjes naar beneden komen. Ik denk nu (anno 2023 n.C.  dat het een zeer poëtische beschrijving is die duidelijk moet maken dat Boeddha iets belangrijks gaat zeggen. Meer niet. Maar ondertussen … hij gaat wél de wet openbaren.

Boddhisattva Maitreya wilde de Boeddha van alles vragen, maar zolang Shakyamuni daar zo in roerloze meditatie zat te shinen, ging dat natuurlijk niet. Daarom richtte hij zich tot Manjusri. Maitreya kennen we als de komende Boeddha en Manjusri als een oudgediende die het zwaard der waarheid hanteert; dat even terzijde. Manjushri zegt dan onder meer tegen Maitreya en alle andere aanwezigen: “Ik denk dat de Boeddha zich aan het voorbereiden is om een zeer belangrijke wet te verkondigen. Zo is het altijd geweest, zo is het nu en zo zal het altijd zijn.”

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, meditatie Tags: Boddhisattva Maitreya, de wet, Lotussoetra, soetra, tijd, Voorbereiding op de verkondiging, waterlelie

Lees ook:

  1. Boeken – De essentie van Dōgen
  2. Iets over tijd (2) – De mythe van het ‘hier en nu’
  3. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  4. Over de Lotus-soetra (6):  Bronnen van Verdiensten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
20 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens