• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De M van Manjusri

Taigu – De M van Manjusri

17 december 2023 door Jules Prast

Wat is het toch fijn dat wij boeddhisten zijn. Dat we weten dat er een weg naar de overkant is, of je daar nu oplost of weer terug gaat.

Dat wij onder een gunstig gesternte spiritueel op de berg Sumeru kunnen verwijlen en de aardse boel de boel laten.

Dat we de drek van de wereld kunnen loslaten, terwijl we in een klimaatmars voetstappen voor de vrede zetten.

Dat onze letter M die van Manjusri is, die van wijsheid dus, en niet de M van migratie die, laten we wel zijn, voor menigeen de M van moslims is.

Nee, wij zijn al tolerant, want wij zijn boeddhisten. Tolerantie is de tweede naam van broeder Gautama, die van de Dhammapada en dat Pad.

Ach, de wereld.

Wij laten het democratisch proces maar op zijn beloop. Dat is toch altijd goed gegaan? Niemand heeft een meerderheid, iedereen doet water bij de wijn en hopla, daar staat weer een nieuwe ploeg op het bordes.

Nee, politiek is verder ons ding niet. Wij zitten in sangha’s te zitten en te wachten wat komen gaat. Dat is vaak al vervelend genoeg.

Regeren, Reine Land, raakt dat elkaar dan?

Hoezo verrommeling en verloedering? Daar hebben wij een probaat middel tegen. Dharma, noemen we dat. Iedereen is welkom, hoor, om met ons mee te manifesteren. Ondertussen moet je je niet met de wereld inlaten. Wie door de modder kruipt, die heeft in een vorig leven waarschijnlijk niet voldoende goeds gedaan.

Afgunst, leugen en begeerte regeren de wereld, dat is voor ons een vaststaand feit.

Wat? Beloven we aan Oekraïne vijftig miljard? Van wie zijn geld doen we dat? Alsof energie en inflatie er al niet genoeg inhakken. Wie heeft daar eigenlijk vóór gestemd? O ja, loslaten, die boel. Het ademt sereen in mij.

De B van begeerte is niet van ons, maar van bezittende bezetenen. Onze B is van boeddha en bodhisattva. En van bevrijding, voor altijd of voor eventjes.

De B van begeerte is ook de B van Brussel en de B van Beijing. Deze Triple-B is een soort Bermudadriehoek van verrommeling en verloedering. Een voormalig volksvertegenwoordiger van een bepaald Belang nam er, om België te beïnvloeden, geld van China aan in de vorm van betalingen in bitcoins (ook wel Double-B genoemd).

Zulke dingen gebeuren bij ons niet. Wij hebben de M van Manjusri die ook de M is van mededogen en de M van maatschappelijk middenveld. Nee, marihuana en misdaad, die niet.

Wij hebben mededogen met de medemens die nog niet tot inzicht is gekomen. Wij hebben voor deze medemens de M van meditatie in petto, opdat ook hij of zij tot Manjusri kome.

De M van meditatie hebben wij eveneens paraat voor de heer Milders, mocht hij zijn mededogen en metta willen belijden en van minder, minder willen migreren naar meer, meer.

Terwijl minder, minder in de modderstroom juist meer, meer motorvermogen lijkt te hebben.

Meer sociale ongelijkheid, minder begrip. Meer bitcoin, meer begeerte, minder begrip. Meer boeren, meer beesten, minder beweging, minder begrip.

Na ons de zondvloed. Dan hebben we ook minder woningen nodig. Minder woningen, minder stikstof, minder warmtepompen. Minder migranten, meer medelanders.

In de stroom lost alles vanzelf op, als je de modder maar met de markt mee laat schuiven.

En de B van burgerrechten dan? Ah, daar beraadslagen we nog over. Maar het besluit is binnen bereik. Minder burgers, minder belasting, minder behoefte aan burgerrechten.

Gelukkig zijn wij boeddhisten. Burgerrechten bestaan niet voor boeddha’s en bodhisattva’s. Bevrijd van begoocheling bereizen zij zonder begrenzingen tijd en ruimte. En wij met hen. Bodhi svaha.

Want wij hebben de letter M in ons midden. De M van middenweg. Van Manjusri. Van mindfulness en meditatie. Van metta. Van mahayana. Van mededogen. Van meedobberen op de Middellandse Zee.

Lampedusa, Lage Landen, leegte.

O, wat zijn wij blij, begeerte gaat ons voorbij, wij zijn in wu wei vrij.

Migranten zijn welkom in de meditatie. Kinhin, karma, Koerdistan. Sangha, Syriërs, spreidingswet. Zen, seks, satori.

Thuisloos maakt tolerant. Thuisloos maakt verwant. Onze tempel heet tegenwoordig Ter Apel.

Dus laat ze maar komen.

Onze deur staat wijd open voor wie de ingang weet te vinden.

Binnen zonder kloppen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Geluk, Jules Prast, Mahayana, meditatie, Mensenrechten, Mindfulness, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Vipassana, Zorg Tags: burgerrechten, karma, Kinhin, Koerdistan. Sangha, Lage Landen, Lampedusa, leegte, metta, middenweg, Satori, seks, spreidingswet. Zen, Syriërs, Ter Apel, wilders

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  2. Nāgārjuna en het mahāyāna
  3. Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten
  4. Je lot in eigen handen – karma, de praktijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.