
…
Home » Achtergronden » Pagina 58
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur

Negen Belgische boeddhistische verenigingen maken geen deel uit van de Boeddhistische Unie van België. Van deze verenigingen hebben er zeven belangstelling getoond om lid te worden van de BUB. Bijgevolg is de BUB inderdaad het representatieve orgaan van de boeddhistische verenigingen in België.
Lees meer over Zou het erkennen van het boeddhisme in België wijsheid zijn? Een reactie

Het krachtenspel in een gezin of een groter systeem is vergelijkbaar met wat er zich afspeelt binnen een individu.
Lees meer over De tweede kamer is oorlogsgebied en de wereld draait door, nog wel
door Kees Moerbeek

Nederlanders maken zich grote zorgen over de groeiende onenigheid, de tegenstellingen en over de verruwing en verharding in onze samenleving en in de politiek. Is dit terecht? Het boek Politieke polarisatie in Nederland, dat volgens de uitgever gebaseerd is op stevig empirisch onderzoek, wil dit verschijnsel beter in beeld brengen. Het wil de echte gevaren […]
Lees meer over Vertrouwen in de politiek is zelf politiek geworden
door Ardan
door Sodis Vita
door Paul de Jager
door Jules Prast
door gastauteur
door gastauteur

Het bezoek van Z.H. de Dalai Lama in 1973 bleek een ander hoogtepunt voor het boeddhisme in Nederland, waar in 1976 het eerste Tibetaans boeddhistisch centrum, Karma Deleg Chö Phel Ling, werd opgericht. Let ook in dit verband op: tempels die Tibetaanse, Thaise, Sri Lankaanse, Indonesische, Birmese, Vietnamese en Chinese boeddhistische ceremonies organiseren in heel Nederland, en hun gevarieerde bezoekers.
Lees meer over NBA – Beknopt overzicht van het boeddhisme in Nederland
door Marieke de Groot

De leefomgeving als onderdeel van een boeddhistische beoefening.
Lees meer over De magie van gemeenschappelijk wonen in de Schotse Hooglanden
door Erik Hoogcarspel

Verschillende filosofen, waaronder Martin Heidegger, hebben erop gewezen dat het psychologische wereldbeeld niet klopt. Niemand komt uit zichzelf op de wereld en niemand leeft in zijn eentje. Zelfs kluizenaars hebben anderen nodig om zich van hen af te zonderen. Deze afzondering is een specifieke manier om zich tot anderen te verhouden. Ze keren daarom eens terug naar de samenleving of laten geschriften na. Hun gedachten zijn in de taal die ze van anderen hebben geleerd en zijn tot hen gericht. De taal is het huis van de samenleving.
door de redactie
door Ardan
door Sodis Vita
door Joop Romeijn

Ik heb namelijk de indruk dat sommige Zenboeddhisten en iemand als Thich Nhat Hanh de concepten dukkha en samsara niet erg centraal stellen in hun uitingen, om het voorzichtig te zeggen. Ik ben niet te beroerd om het stelliger te zeggen: die de concepten dukkha en samsara hebben verdonkeremaand in hun Dharma.
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur

Onder de titel “Uyghur Voices” werd van 25 tot 31 oktober een fototentoonstelling over de Oeigoerse genocide gehouden op het Leidseplein in Amsterdam.
Lees meer over Amsterdam: Een tentoonstelling toont de Oeigoerse genocide zoals hij is
door de redactie

De rechter liet meewegen dat ze met haar straf niet elk initiatief tot demonstreren wilde ontmoedigen. De actiegroep Extinction Rebellion had voorafgaand aan de rechtszaak aangegeven solidair te zijn met de activisten. Meerdere aanhangers kwamen gistermiddag naar de rechtbank om daar voor de deur te demonstreren en de zitting bij te wonen.
Lees meer over Gevangenisstraf voor activisten die ‘Meisje met de parel’ als doelwit kozen
door gastauteur

Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
door gastauteur

Ik droom, ik droom van een boeddhisme waar monniken, en nonnen, mannen en vrouwen, leken, op gelijkwaardige basis kunnen omgaan zonder onderscheid des persoons, motivatie , kaste (figuurlijk dan toch). Ik droom, van een boeddhisme waar alle regels en keurslijven wegvallen ( opgebouwd door de eeuwen heen ten gevolge van profilering, cultuureigen of andere motivatie […]
door Kees Moerbeek

De val van de Berlijnse muur in 1989 was het einde van de Koude Oorlog en luidde volgens de politicoloog en filosoof en ex-neocon Francis Fukuyama (1952) het einde van de geschiedenis in. Zijn boek The End of History and the Last Man (1992) maakte hem beroemd, maar de realiteit van de geschiedenis haalde hem in.