• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over de Lotus-soetra (1): Inleiding

Over de Lotus-soetra (1): Inleiding

26 december 2022 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

 Inleiding

De boeddhistische leer is moeilijk, heet het. Is dat zo? Of maken we het zelf moeilijk? Kan zomaar. Mijn ervaring is dat veel mensen geneigd zijn om alles wat gemakkelijk is af te wijzen, omdat het véél te simpel is om waar te zijn. Diezelfde mensen lijken alles wat moeilijk is te beschouwen als waar omdat het juist – soms onmenselijk en onbegrijpelijk – moeilijk is. “Waarom simpel doen als het moeilijk kan”, luidt het motto van de meesten. Best sneu, eigenlijk.

Onder boeddhisten geldt de Saddharma poendarika soetra (Sanskriet) als de soetra die alle andere overtreft. Anders gezegd: de Lotus-soetra is de beste. In ieder geval in het buitenland. Ik zeg dat laatste, omdat ik tot op heden nog geen complete Nederlandse vertaling ben tegengekomen.

De Lotus- soetra dus. Deze soetra legt er de nadruk op dat er in het boeddhisme slechts één enkel voertuig is (ekajana) inplaats van twee, een klein voertuig (hinajana) en een groot voertuig (mahajana). En met voertuigen worden hier geen auto’s, fietsen, treinen of wat ook bedoeld, maar methoden om tot de werkelijkheid van Boeddha te komen. De Lotus soetra zegt: er is maar één methode! Alleen kun je die op ongelooflijk veel manieren uitleggen, toelichten, duidelijk maken en communiceren.

De Lotus-soetra heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het boeddhisme in China, voor het via Korea in de zevende eeuw van onze jaartelling naar Japan verhuisde en daar als myōhō renge kyō bekend werd. Volgens sommigen is de beschaving in Japan pas echt op gang gekomen door het toepassen van de Lotus soetra. Daar hebben de  de volgende grote leraren (daishi) zeker aan bijgedragen: Saitsjo (767-822, stichter van de T’ien t’ai sekte), Dogen (1200-1253, stichter van de Soto sekte / Soto Zen school) en Nitsjiren (1222-1282, stichter van de Nitsjiren sekte). Het woord sekte staat hier niet zozeer voor een eng clubje godsdienstfanatici, maar gewoon voor ‘groepering’ of groep mensen die een bepaalde leer volgen onder leiding van een leraar.

Nu, een kleine 800 jaar na Dogen en Nitsjiren leren we ook in Nederland dat de Lotus-soetra staat voor het hebben van eerbied voor elkaar, voor zelfvervolmaking en voor vrede. Wanneer je dat humanistisch vindt, geef ik je gelijk. Door de lessen van de Lotus-soetra in praktijk te brengen, doe je niet alleen jezelf een plezier, maar werk je concreet mee aan de ontwikkeling van een betere wereld, voor iedereen.

Voor de eigenlijke Lotus-soetra komt eerst de ‘Soetra van ontelbare betekenissen’ en na de Lotus-soetra komt de ‘Soetra over de lotusbloem van de wonderbaarlijke wet‘. Deze drie vormen samen de zogenoemde ‘drievoudige Lotus-soetra’. Duidelijk moge zijn dat ze bij elkaar horen. De eerste soetra kun je namelijk beschouwen als een inleiding en de laatste als een epiloog. In zijn eigen bergrede (de Soetra van ontelbare betekenissen) op Gierentop (de berg Grdhrakoeta), verkondigde de Boeddha dat hij zijn toehoorders de volledige waarheid zou leren. Nu mogen ontelbare betekenissen inderdaad ontelbaar veel betekenissen lijken, maar ieder van die ontelbare betekenissen leidt naar de wet van vormloosheid. Je vindt dat terug in de bekende Zen-uitspraak: “vorm is leegte, leegte is vorm.” En om dat goed te verstaan… dáár heb je dan weer de Lotus soetra voor nodig.

Ik zal de serie artikelen over de Lotus soetra in 2023 beginnen met een beschouwing op de ‘Soetra van ontelbare betekenissen’. De rest van het jaar zien we wel hoe het loopt.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: China, Japan, Korea, Lotus Soetra, Saddharma poendarika soetra, Saitsjo

Lees ook:

  1. Dharma en democratie
  2. Portret van een moordenaar
  3. De brug tussen China en Japan
  4. Zen en Reine Land boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens