• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Amsterdamse politie onderzoekt Chinese aanval op Oeigoeren- demonstratie op de Dam

Amsterdamse politie onderzoekt Chinese aanval op Oeigoeren- demonstratie op de Dam

27 december 2022 door gastauteur

Toen de eenzame demonstrant eenmaal bekend was en niet meer zo eenzaam, manifesteerden zich provocateurs. Hier is het verhaal in zijn eigen woorden.

door Abdurehim Gheni Oeigoer

Op 18 december sprak ik telefonisch met de Nederlandse politie over een incident dat vorige maand plaatsvond. De agenten zeiden dat ze op de zaak zitten en me binnenkort zullen bellen voor een interview. Wat is er precies gebeurd? Mijn protesten trokken uiteindelijk de aandacht van de Chinezen, en er volgde een reactie.

Op 24 november kwamen 44 Oeigoeren om bij een brand in Urumqi, Oost-Turkistan (Ch. Xinjiang), terwijl China in een harde Zero-COVID modus zat. China had een strikte lockdown in de regio opgelegd en de bewoners mochten al meer dan honderd dagen hun huizen niet uit.

Het extreme lockdown beleid was de directe oorzaak van de brand en het verlies van vele levens. Toen het gebouw in brand vloog, werden alle nooduitgangen in het gebouw afgesloten en vastgeketend als anti-COVID-maatregel. Brandweerwagens konden niet in de buurt van het gebouw komen omdat zij werden geblokkeerd door het hek dat was geïnstalleerd om de bewoners op te sluiten, waardoor de redding een fatale vertraging opliep.

Uyghur en Chinese diaspora hielden waken over de hele wereld, eisten onderzoek van internationale organisaties en vroegen China verantwoordelijk te stellen voor deze tragedie. Een van de wakes werd georganiseerd door Chinese activisten uit Nederland en werd gehouden op de Dam in Amsterdam op 27 november om 18.00 uur. Ik was een van de organisatoren als vertegenwoordiger van de “Stichting Support Uyghurs”.

Velen kwamen bijeen om te rouwen om de slachtoffers. Ik verzamelde de foto’s van degenen die bij de brand zijn omgekomen en bracht ze naar de bijeenkomst, waarna ik ze rangschikte en op de grond plaatste, samen met bloemen en kaarsen. Mensen namen foto’s en video’s. Wij stonden in het midden met vlaggen van Oost-Turkestan en foto’s van deze ramp.

Tijdens de wake was er een Oeigoer die de gebeurtenis in het Engels livestreamde op Facebook. Toen hij zei dat het doel van deze wake was om de onverantwoordelijkheid van de Chinese regering te veroordelen, kwam een Chinese dame naar hem toe en klaagde dat ze haar regering te schande maakten. De Oeigoerse demonstrant vertelde de vrouw dat ze vrij was om te vertrekken als de uitspraken haar niet bevielen. De Chinese dame vroeg de demonstrant vervolgens of hij Chinees was, waarop hij antwoordde dat hij dat niet was en dat hij zich zou schamen om Chinees te zijn. De gesprekken werden opgenomen in de live video.

Na de livestream pakte ik de foto’s en ging voor die Oeigoer staan. Twee Chinezen drongen plotseling binnen met hun duidelijk van tevoren voorbereide posters, en riepen in het Chinees tegen de menigte voor hen: “Vertrouw deze Oeigoeren niet! Het zijn moordenaars!”.

Video’s van de confrontatie: https://twitter.com/i/status/1597240665632407553

Hoewel we woedend waren, bleven we staan en deden we alsof we niets gehoord hadden. We waren ons bewust van de enorme media-invloed die de ongeveer 300 mensen die deelnamen aan de wake mogelijk zouden kunnen hebben. Er zouden berichten over dit evenement verschijnen op verschillende sociale media, en we hoopten de Oeigoerse zaak onder de aandacht te brengen.

De Chinese dame hield echter niet op. Ze begon de Oeigoer die live streamde te beledigen, trok aan zijn sjaal terwijl ze schreeuwde dat hij een terrorist en een moordenaar was. Wij riepen toen in het Chinees terug: “Waarom blijf je blaffen als een hond? China is de zieke man van Azië!”. Andere Chinezen stortten zich op ons nadat ze dit hadden gehoord. Ik begon onmiddellijk met live streaming en probeerde hen over te halen.

Ik zei: “Als jullie echt om Oeigoeren geven, waarom hielden jullie dan geen internationale evenementen om op te staan tegen de Chinese regering, toen miljoenen Oeigoeren in de kampen werden opgesloten en onmenselijk werden behandeld? U moet erkennen dat dit Oeigoerse genocide is!” Dat verdeelde de Chinezen op het plein in tweeën, waarbij de ene kant ons steunde, en de andere kant niet.

Het duurde niet lang voordat de Nederlandse politie arriveerde. Zij waren getuige van wat er gebeurde en kwamen de twee die de ruzie begonnen uitzetten. Toen ik thuiskwam van de wake, plaatste ik de gebeurtenis op Twitter. Er waren al berichten op Twitter van Chinezen die hun solidariteit met de Oeigoeren betuigden en hun excuses aanboden. We hebben deze brieven/posts verzameld als bewijs. Aan de andere kant werden er ook veel tweets gepost om ons te vernederen.

Ik kreeg de volgende dag een telefoontje van het Amsterdamse politiebureau en gaf informatie over het protest op de Dam. Ik had ook een persoonlijke ontmoeting met medewerkers van de politie om bewijsmateriaal en video’s te overhandigen en om politiebescherming te vragen voor mijn persoonlijke veiligheid.

Abdurehim Gheni Oeigoer
Abdurehim Gheni is een in Nederland wonende Oeigoerse activist die beroemd is geworden door zijn soloprotesten op de Dam in Amsterdam. Hij geeft ook voorlichting aan toeristen over de realiteit van de Oeigoerse genocide.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek Tags: Abdurehim Gheni Oeigoer, agressie, Amsterdam politie, bescherming, China, Dam, Nederland, Oeigoeren

Lees ook:

  1. ICT – ‘Tibetanen, Oeigoeren, Hongkongers- een op de Dam’
  2. Dalai Lama tachtig jaar
  3. Nieuwsuur NPO 2 – speciaal item over Tibet
  4. Mensenrechtengroepen  – herdenk de slachtoffers van China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens